برنامه راهبردی عملیاتی بلندمدت تخت فولاد تدوین شده است

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: پیش برنامۀ نمایشی تاریخی فرهنگی در پل خواجو و بعد از آن در تخت فولاد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد یکی از قطب های گردشگری در اصفهان به شمار می رود که نه تنها به لحاظ حضور شخصیت ها و مفاخر بسیار در زمینه های مختلف فرهنگی، ادبی، فلسفه، علما و متفکران حائز اهمیت است، بلکه به دلایل مختلف دیگری همچون نمادها، نشانه ها و خطوط منحصربفرد موجود بر روی سنگ های قبور و نوع معماری موجود در بخش های مختلف آن و نگاه ویژۀ جامعه شناختی، از جایگاه ویژه ای در حوزه گردشگری برخوردار است. در این خصوص باتوجه به نزدیک‌ شدن به ایام نوروز و پررنگ شدن موضوع گردشگری، مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از فعالیت های این مجموعه برای معرفی بهتر به بازدیدکنندگان سخن گفت.

اجرای ویژه برنامۀ نمایشی تاریخی فرهنگی

سیدعلی معرک نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از سوی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد در ایام نوروز برنامۀ ویژه ای در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در ایام نوروز سال ۹۷ تور ویژه گردشگری در مجموعه تخت فولاد خواهیم داشت که در آن رویداد و ویژه برنامۀ نمایشی تاریخی فرهنگی برگزار می شود و قرار است همان برنامه ای که بیستم بهمن ماه سال جاری به‌صورت یک ویژه برنامه نمایشی تاریخی در مجموعه تخت فولاد برگزار شد مجدداً در مقیاس بسیار بزرگ تر ادامه یابد.

وی افزود: این برنامه، تکایای کازرونی و آب انبار کازرونی و تکیه سیدالعراقین را شامل می شود و در قالب این برنامه های نمایشی، کاروان بزرگان و مشاهیر تخت فولاد را نمایش خواهندداد و مراجعه کنندگان با مفاخر و شخصیت های تخت فولاد آشنا می شوند.

معرک نژاد گفت: این ویژه برنامه نمایشی در پنج روز آماده شده که البته دو روز آن به صورت پیش‌برنامه در پل خواجو برگزار می شود. این برنامه سه روز بعد از آن در مجموعه تخت فولاد اجرا می شود و به این ترتیب مسافران و هم‌چنین شهروندان اصفهان در قالب تورهای گردشگری با شخصیت‌ها و مفاخر مدفون در تخت فولاد آشنا خواهند شد.

گالری نمایشگاه های تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به افرادی که مراجعه می کنند خدمات بهتری ارائه دهیم تعدادی گالری نمایشگاه نیز ایجاد می کنیم که کامل‌ترین آنها در تکیه بابارکن الدین است و افراد می توانند در قالب های نوشتاری، صوتی و تصویری با مشاهیر تخت فولاد و ظرفیت آن آشنا شوند، گالری‌نمایشگاه دیگر نیز در سالن شمع گلستان شهدا است و به جز این دو ایستگاه که ایستگاه های اصلی خواهند بود، تعداد چهار ایستگاه دیگر نیز راه اندازی خواهد شد که البته دو نقطه از این نقاط، بیرون از مجموعه تخت فولاد است که یکی از آن ها کمپ گردشگری فدک است و دیگری نیز ایستگاه ما در پل خواجو است که قرار است ارتباط مردم با تخت فولاد را از پل خواجو برقرار کنیم.  

نصب نگاه‌گذرها در ورودی تکایا

سیدعلی معرک نژاد تصریح کرد: برای افرادی که به‌صورت عمومی به مجموعه تخت فولاد می آیند ویژه برنامه هایی برای آشنایی بهتر با این مجموعه در نظر گرفته شده است، در هر سال در هر یک از تکیه ها کارشناسانی مستقر شده و به‌صورت توضیحات شفاهی و یا در قالب بروشور، اطلاعات لازم برای آشنایی مراجعه کنندگان با شخصیت های تخت فولاد ارائه می‌شد، امسال نگاه‌گذرهایی را در ورودی هایی تکایا نصب می کنیم که افراد با استفاده از آن به‌صورت اجمالی با مشاهیر و شخصیت های مدفون در تکیه آشنا شوند، این اتفاق در هشت نقطه از تکایای مجموعه تخت فولاد در حال انجام است و این مختص افرادی است که به صورت عمومی به دیدار بزرگان و مشاهیر تخت فولاد می آیند و یا به اقوام و نزدیکان خود که در مجموعه تخت فولاد مدفون هستند رجوع می کنند که با گذشتن از معابر و تکایای تخت فولاد می توانند به صورت نگاه‌گذر با این شخصیت ها و مفاخر تخت فولاد به صورت اجمالی آشنا شوند.

طرح جامع راهبردی با استفاده از ذی‌نفعان مجموعه تخت فولاد

معرک نژاد با اشاره به استفاده از مدل ذی‌نفعان برای ارائه ایده ها و پروژه های مرتبط با مجموعه تخت فولاد گفت: بر اساس مدلی به نام مدل ذی‌نفعان، ذی‌نفعان کلیدی مجموعه تخت فولاد را که شامل نخبگان و بزرگانی هستند که به نوعی با تخت فولاد ارتباط داشتند و در زمینه ها و دسته های مختلفی هنرمندان، علما، مشاهیر ادبی و سایر نخبگانِ مرتبط را شامل می شود شناسایی کرده و نظرسنجی و پیشنهادگیری از تک‌تک این افراد را در دستور کار قرار داده ایم و در این نظرسنجی ها، در نهادهای مختلف به سراغ مدیران مرتبط با فضاها و موضوعات تخت فولاد، حتی مدیران شهری و اعضای شواری شهر رفتیم و نظریات تمام این افراد و هم‌چنین نظرات تک‌تک مدیران قبلی مجموعه را دریافت کردیم.

وی تصریح کرد: با ۹۲ نفر از این افراد مصاحبه داشته‌ایم، این مصاحبه ها پیاده سازی شد و حدود ۱۸۷۰ ایده و پروژه های مختلفی را برای ما ارائه می‌داد و ما آن ها را بر اساس یک مدل دیگر دسته بندی و اولویت بندی کرده و دسته های اصلی را برای سال ۹۵ و ۹۶ در دستور کار قرار دادیم.

تدوین کتاب با رویکرد توجه به نوجوانان و جوانان

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: چکیده و عصاره این نظرات و پیشنهادات این بود که در مجموعه تخت فولاد باید یک طرح جامع راهبردی داشته باشیم که نقشۀ راه ما در فعالیت های عمرانی‌مان باشد، یک چشم انداز داشته و دربرداندۀ اهداف مجموعه تخت فولاد باشد که بتواند به صورت سالیانه آن ها را پیگیری و رصد کند؛ دیگر اینکه زیرساخت‌های حوزه فرهنگی باید با رویکرد گردشگری آماده شود که این زیرساخت های فرهنگیِ حوزه گردشگری در قشرها و اقسام مختلف تعریف شده است، به عنوان نمونه یکی از آن ها چاپ کتاب با رویکرد توجه ویژه به نوجوانان و جوانان بود که در دستور کار قرار گرفت و پنج شخصیت از مفاخر تخت فولاد انتخاب شد که این کتاب ها در سال گذشته تدوین شد و امسال در مرحله چاپ قرار دارد و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را در اوایل فروردین ماه یا اردیبهشت ماه سال آینده به چاپ برسانیم.

اپلیکیشن تخت فولاد در نرم افزار بازار

وی افزود: ما با این هدف که تخت فولاد در فضای مجازی نیز حضور داشته باشد اپلیکیشن تخت فولاد را در دستور کار قرار دادیم که قابلیت های مختلفی دارد. این اپلیکیشن اطلاعات ۱۵۰۰ نفر از شخصیت ها و مشاهیر تخت فولاد را در خود دارد، البته تخت فولاد مشاهیر زیادی دارد و در دانشنامه آن نیز تعداد ۲۵۰۰ نفر از آنها جمع آوری و زندگینامه آنها نوشته شده است. از این ۲۵۰۰ شخصیت تقریباً تعداد ۱۵۰۰ نفر که مشاهیر ویژه تری هستند را انتخاب کردیم و اطلاعات مختلف درباره آنها را به صورت نوشتاری، صوتی یا تصویری و یا به صورت کلیپ ها و داستان های کوتاه در این اپلیکیشن وارد کردیم.

سیدعلی معرک نژاد گفت: اپلیکیشن تخت فولاد، نرم افزاری است که بر روی گوشی تلفن های اندروید نصب می شود و می توان آن را از نرم افزار بازار دانلود کرد. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می توان اطلاعات کاملی از شخصیت های مورد نظر مدفون در تخت فولاد را به دست آورد. این اپلیکیشن قابلیت های ویژه‌ دیگری نیز دارد، یکی از این ویژگی ها قابلیت مزاریاب آن است که به راحتی شما را از نقطه ای که حضور دارید تا مزار شخصیت مورد نظرتان راهنمایی می کند. قابلیت هایی مثل "بارکدهای کیو آر" نیز یکی دیگر از ظرفیت های این اپلیکیشن است که اتفاقاً جزو فن‌آوری های نوینی به شمار می رود و ما نیز آن را برای نخستین بار در تخت فولاد انجام دادیم، یعنی یک "کُد کیو آر" روی سنگ های قبور می خورَد و بازدیدکننده با قرار دادن بارکدخوانی که روی این کُد می گیرد به آن منبع داده، متصل شده و اطلاعات جامعی از آن شخصیت به وی ارائه می شود.

وی افزود: اینکه چه شخصیت هایی در تکیه های مجموعه تخت فولاد مدفون هستند و از لحاظ معماری چه ویژگی هایی دارد، آیا ثبت ملی هست یا خیر و شماره ثبت آن ها چیست، همگی این موارد، اطلاعات جامع و کاملی دربارۀ تکایای تخت فولاد است که می توان با استفاده از این اپلیکیشن به آن ها دست یافت؛ ویژگی دیگر این اپلیکیشن ارائۀ خدمات فرهنگی است، به عنوان مثال ثبت نام تورهای گردشگری مجموعه تخت فولاد به صورت الکترونیکی از طریق این نرم افزار انجام می شود.

قابلیت بروزرسانی اپلیکیشن تخت فولاد

سیدعلی معرک نژاد با تاکید بر اینکه هدف ما این بوده که بتوانیم به مرور این اطلاعات را در اپلیکشن تخت فولاد وارد کنیم و تاکنون اطلاعات حدود ۸۰۰ نفر از آن ۱۵۰۰ شخصیت به این نرم افزار وارد شده و به تدریج نیز ادامه می یابد گفت: اینکه برخی مراجعه می کنند و می گویند الان فلان شخصیت در نرم افزار وجود ندارد به این دلیل است که آن شخصیت جزو اهداف ما نبوده چون شخصیت ها دسته بندی شده اند، از طرف دیگر هنوز اطلاعات آن قسمت وارد نشده اما در دست بررسی و اقدام است و نمی توانیم یکباره همه اطلاعات را به نرم افزار وارد کنیم و در شش ماهه اول و شش ماهه دوم سال جاری در هر نیمه اطلاعات تعداد ۵۰۰ نفر از شخصیت ها به نرم افزار وارد شده و تقریباً تعداد ۵۰۰ نفر دیگر باقی است که پیش بینی ما این است که در یک ماه اول سال ۹۷ نیز آن اطلاعات را کامل کنیم.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر این اپلیکیشن قابلیت به روز رسانی آن است، یعنی اگر کسی این نرم افزار را به روز نکند اطلاعاتش ناقص است و با به روزرسانی آن است که اطلاعات جدیدتر وارد سیستم نرم افزاری آن می شود و می تواند از آن استفاده کند.

ویژه برنامه شب مهتاب

معرک نژاد ادامه داد: برگزاری دوره های تخت فولادشناسی و هم‌چنین برگزاری همایش ها و ویژه برنامه های مرتبط با شخصیت های مدفون در تخت فولاد از دیگر برنامه های ما بوده است؛ ضمن اینکه ویژه برنامه "شب مهتاب" به عنوان یکی از پیشنهادهایی مطرح شد که درباره شخصیت های فرهنگی هنری و ادبی است و اسفندماه سال گذشته با محوریت استاد همایی و اردیبهشت ماه امسال نیز با محوریت استاد درویش عبدالمجید طالقانی برگزار شده است و روز گذشته نیز همایشی درباره استاد حسین معارفی برگزار شد، هم‌چنین پیش بینی ما این است که بتوانیم در سال آینده پنج نفر از شخصیت های فرهنگی، هنری و علما و خطبای تخت فولاد را در قالب این برنامه ها به مردم معرفی کنیم.

رونمایی از مجله گردشگری تخت فولاد  

وی گفت: رویدادی مانند مجله گردشگری تخت فولاد که یک مجله راهنمای گردشگری است، ازجمله دیگر اقدامات مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است که تقریباً یک‌ماه قبل به پایان رسید و امور تبلیغاتی و بحث رونمایی آن به زودی انجام می شود. هم‌چنین به روزرسانی درگاه الکترونیکی مجموعه تخت فولاد از دیگر اقدامات ما در این مجموعه بوده است که درجهت معرفی هرچه بهتر و بیشتر تخت فولاد به مردم انجام شد. در کنار همه این موارد، برنامه راهبردی عملیاتی بلندمدت تخت فولاد نیز تدوین شده است که این برنامه همان چیزی است که از دیدگاه همه بزرگان و نخبگان جای خالی آن در تخت فولاد احساس می‌شد و خدا را شاکریم که در حال حاضر این برنامه نیز تدوین شده و با نگاه گردشگری معنوی مذهبی برنامه های سال آینده تخت فولاد را شروع خواهیم کرد.

کد خبر 338394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.