گرانی گوشت طبیعی است

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به کم آبی و عدم تامین مقادیر مورد نیاز علوفه برای دام، افزایش قیمت محصولات دامی طبیعی است، اما این روند را کنترل می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند در نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه به دنبال مدیریت بازار هستیم، اظهار کرد: این مهم را با واردات مقادیری محصولات دامی انجام می‌دهیم و پیش بینی می‌شود تفاوت قیمتی زیادی را نیز شاهد نباشیم، تنظیم بازار در این موضوع به قدری جدی است که نگران کاهش قیمت ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت گندم استان از ۱۰۷ هزار هکتار به ۶۱ هزار هکتار رسیده است، گفت: این موضوع با توجه به کمبود منابع آبی رخ داده و کاهش ۴۳ درصدی را در این باره نسبت به سال ۸۵ شاهدیم، همینطور تولیدات "جو" نیز ۱۴ درصد نسبت به بازه زمانی ۱۰ سال قبل کاهش داشته است، روند کمبود بارش ها به قدری است که کشاورزان سمیرم هیچ امیدی به برداشت گندم امسال خود ندارند.

کمبود اراضی زیر کشت استان

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وسعت اراضی کشاورزی استان، افزود: ۵ درصد از اراضی استان متعلق به کشاورزی است و در کنار کمبود آب، چالش کمبود زمین نیز گریبانگیر این حوزه است.

مرادمند با اشاره به تولیدات بخش کشاورزی استان، گفت: در سال های عادی آبی استان که چند ماه از آن آبی در زاینده رو نبود، ۳.۵ میلیون تن محصولات زراعی، ۴۹۰ تن محصولات باغی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات دامی تولید می‌شد و در مجموع ۶ میلیون تن تولید محصولات استان در این حوزه بود.

وی با بیان اینکه در تولید شیر رتبه نخست کشور را داریم، افزود: همچنین در تولید مرغ رتبه دوم، تخم مرغ رتبه دوم، گوشت شتر مرغ رتبه دوم، گیاهان دارویی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، سیب درختی رتبه سوم، سیب زمینب رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه پنجم و ماهی زینتی رتبه نخست کشور را اخذ کردیم.  

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ماهیان گرمابی، اضافه کرد: استخرهای پرورش این ماهیان دو منظوره است و از آن برای آبیاری کشاورزی هم استفاده می‌شود.   

تایید سلامت محصولات دامی

مرادمند در پاسخ به این پرسش «ایمنا» مبنی بر اینکه اصلاح نژاد دام در دامداری ها مشکلاتی را به لحاظ سلامت محصولات دامی دربر دارد یا خیر افزود: افزایش تولیدات دامی استان با توجه به توان مدیریتی استان صورت گرفته و در این تولیدات رتبه نخستکشور را کسب کرده ایم، تمام تولیدات دامی به خصوص شیر در آزمایش های مختلف سنجیده می شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: کیفیت تولیدات دامی دارای استانداردهای لازم بین اللملی است، به عنوان مثال چند کارخانه دارای کد «آی آر» (کد بین المللی محصولات روسی) را اخذ کرده و این محصولات به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به محصولات دامی و کشاورزی تراریخته، افزود: این موضوع نه رد و نه تایید می‌شود اما باید استانداردهایی برای این موضوع تعریف شود و محصولات شناسنامه دار شود، در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت، البته در این مورد صحبت های استانی نشده است.

افزایش سطح کشت پسته و زعفران

وی در پاسخ به اینکه چرا در استان کم آب اصفهان کشت برنج صورت می‌گیرد، افزود: کشت برنج تنها در حاشیه شهرستان لنجان انجام می‌شود اما باید توجه کرد که سطح زیر کشت ۱۸ هزار هکتاری برنج، به کمتر از ۴ هزار هکتار رسیده است، اما با توجه به این موضوع به سمت کشت محصولات با نیاز آبی کم روی آورده‌ایم، به عنوان مثال سطح باغات پسته و زعفران افزایش یافته است.

مرادمند با اشاره به تولید محصولات گلخانه‌ای، افزود: یکی از راه‌های مقابله با پدیده کم آبی توسعه گلخانه هاست تا با توسعه در واحد حجم به جای توسعه سطح، تولیدات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۹ شهرستان حاشیه زاینده رود مشکلات زیادی دارند، افزود: در دهه گذشته تنها ۲۵ ماه آب در زاینده رود جاری بوده و تنها ۲۵ درصد آب به شهرستان های حاشیه رودخانه ارائه شده است، اما با توسعه دامپروری و تولید محصولات پروتیینی میزان تولید بیشتر با ارزش افزوده بیشتری داشته‌ایم.

کد خبر 338385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.