اصفهان کافی شاپ های ایده پرداز می خواهد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از کمبودهای اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان نداشتن صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر است که در غیر این صورت کارآفرین به بانک مراجعه می کند و این یک سم مهلک برای او است که حتی میزان نیاز این صندوق را نیز نمی دانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کورش خسروی روز گذشته _دوشنبه هفتم اسفندماه_ در همایش اکوسیستم کارآفرینی با بیان اینکه اصفهان یکی از بهترین اکوسیتم های کارآفرینی کشور است، گفت: مردم اصفهان بیش از ۱۲۰ سال پیش کارآفرین معروفی به نام "محمد حسن امین زر"، موسس کارخانه برقی را که اکنون به یک نیروگاه تبدیل شده به ایران تقدیم کردند. ارزش کار ایشان به قدری بالاست که قسمت کارآفرینی اتاق بازرگانی به نام او است و در سال های بعد نیز صدها کارآفرین توسط اصفهان تربیت و به جامعه تحویل داده شد.

وی با اشاره به تعریف کارآفرینی گفت: کارآفرینی که از یک کلمه فرانسوی گرفته شده به معنای اشتغال زایی نیست و بدون نوآوری، کارآفرینی معنایی ندارد. قدمت کارآفرینی نزدیک به قدمت تمدن بشر است که در چند دهه اخیر به دلیل رشد تکنولوژی، پیشرفت زیادی داشته است. "یوزف آلویس شومپِیتر"، اقتصاددان و سیاسیدان اتریشی امریکایی حق بزرگی به گردن همه ما دارد، زیرا از کارآفرینی تعریفی علمی ارائه داد و گفت ممکن است در کارآفرینی کالای جدیدی خلق بشود یا نشود، اما گاهی روش تولید آن متفاوت باشد مانند تولید خودروی فورد.

خسروی افزود: مهم ترین نقش کارآفرینان اشتغال زایی نیست، بلکه ثروتمند کردن جامعه است، زمانی در کشور ما رستوران‌های بین راهی کیفیتی بسیار پایین داشت، ولی دو برادر توانستند رستوران بین راهی استانداردی را راه اندازی کنند و بعد از آن ایرانی ها در زمینه رستوران بین راهی ثروتمند شدند.

وی خاطرنشان کرد: علم کارآفرینی قدمتی حدود ۵۰ سال دارد که از منظرهای مختلفی به آن نگاه شده و روانشناسان با تحلیل فرد کارآفرین بر این باورند که بین ۱ تا ۱.۵ درصد افراد جامعه پتانسیل کارآفرینی دارند، ولی در ۱۵ سال اخیر نرخ کارآفرینی به ۱۰ درصد رسیده است و این نشان می دهد که محیط در کارآفرین شدن افراد نقش موثری دارد همانطور که در یادگیری، رعایت قانون و آداب مذهبی  نیز موثر است.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین مکان های اکوسیستم کارآفرینی "دره سیلیکون" است که حتی باعث شد مفهوم اکوسیستم متولد شود، اظهار کرد: برخی از فاکتورهای این مسئله وجود کافی شاپ هایی است که افراد مختلف در رابطه با ایده های خود به گفت و گو می پردازند و نبود چنین فضایی در اصفهان به عنوان یک نقص برای مطرح کردن ایده است.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه زنجیره کارآفرین شدن فرد در دره سیلیکون از مرحله ایده تا قیمت گذاری و ارائه شرکت به بورس به طور کامل وجود دارد، گفت: اما قبل از ایده پردازی، فرهنگی وجود دارد که بستر ایده پردازی را فراهم می کند و این همان مولفه ای است که اصفهان را به شهر کارآفرین پرور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت شهری، تعریف مدیر موفق از فردی که بتواند بودجه بیشتری بگیرد و یا سرمایه گذار بیشتری داشته باشد، گذر کرده است، گفت: اکنون مدیر موفق مدیری است که کارآفرین بیشتری جذب کند که رشد اقتصاد یک شهر هم تابع همین امر است؛ برای نمونه رییس جمهور فرانسه قانونی را ایجاد کرد که اگر به مدت چهار سال بتوانی کارآفرینی کنی، ویزا می گیری و اینقدر این موضوع به عنوان موتورهای اقتصادی یک کشور اهمیت دارد که چندین کشور دنیا ویزای مخصوص استارتاپ دارند.

خسروی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های مدیریت شهری شناسایی GDP است که بعد از بررسی ها در سال ۹۳ مشخص شد. این شاخص ۲۴ هزار میلیون تومان بوده و اخیرا به هفت و نیم میلیادر دلار رسیده است که اگر این عدد را بدانیم می توانیم شهر را مدیریت کنیم، علاوه بر این یکی از کمبودهای اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان نداشتن صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر است که در غیر این صورت کارآفرین به بانک مراجعه می کند و این یک سم مهلک برای او است که حتی میزان نیاز این صندوق را نیز نمی دانیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست یکی از معیارهای تحلیل و ارزیابی اکوسیستم شهری است تا بدانیم اکوسیستم کارآفرینی چقدر مورد حمایت قرار می گیرد، گفت: ما در شورای شهر به دنبال این هستیم که شهرداری با همه ظرفیت خود با کارآفرینان تعامل داشته باشد و شهرداری را مکلف کردیم که ظرفیت های این شهر را شناسایی کند تا کارآفرین بتواند با فشار و ریسک کمتر فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت اصفهان در راستای بهبود فضای کارآفرینی گفت: برای توسعه شهر و فعالیت های کارآفرینانه باشگاه مشاوران و مدیران را راه اندازی کردیم که نخستین سه شنبه هر ماه مشاوران بنام اصفهان در اتاق بازرگانی ساعت چهار بعدازظهر به افراد مشاوره می دهند و با این کار پازل دسترسی به مشاور در اصفهان برطرف شده است.

خسروی با اشاره به اینکه معضل ایده دزدی در حوزه فرهنگ از جمله معضلات جدی است، گفت: تنها ایده داشتن هنر نیست و ضرب المثل "اگر شریک خوب بود خدا هم شریک داشت" عملا کار تیمی را تخریب می کند. از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه کارآفرینی می توان به برگزاری یا کمک به برگزاری رویدادهای موثر، ایجاد خانه های کارآفرینی و ایجاد کافه ایده ها اشاره کرد و شورای شهر نیز مصوبه ای دارد که از کارآفرینی حمایت کند.

کد خبر 338351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.