شهردار رشت: لایحه درآمدهای پایدار بازنگری شود

شهردار رشت گفت: لایحه درآمدهای پایدار که قرار است از سوی دولت به مجلس ارایه شود، برای تمام شهرداری‌ها کارآیی ندارد از این رو باید مورد بازنگری قرار گیرد.

مسعود نصرتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: لایحه درآمدهای پایدار برای همه شهرها کارآیی ندارد و بیشتر برای هشت کلانشهر بالای یک میلیون نفر جمعیت کارساز است، البته در پاره‌ای موارد کمک‌هایی در چارچوب درآمدهای پایدار و توسعه پایدار برای شهرهای دارای ۲۵ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سایر شهرها تا حد بسیار کمی مشمول لایحه درآمد پایدار میشوند از این رو تقاضای بازنگری لایحه مطرح شده است. علی رغم تمام شرایط، این لایحه که با اما و اگرهای زیاد مطرح شده، اگر به جمع‌بندی برسد نتیجه‌بخش خواهد بود.

شهردار رشت گفت: با توجه به اینکه ۷۳ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، باید بودجه‌های بخش مدیریت، عمران و آبادانی شهر که به صورت مستقیم توسط شهرداری‌ها وصول یا توسط دولت برای شهرها هزینه می‌شود، تراز و تناسب داشته باشد، یعنی شرایط ۷۳ درصد بودجه کشور را باید داشته باشد، اما اکنون این مهم مهیا نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر شهرها هنوز زیرساخت‌های کافی را نداشته و با این درآمدها و بودجه‌های ناکافی نمی‌توانند مشکلات خود را برطرف کنند، اظهارکرد: با توجه به اینکه برنامه ششم کشور پسوند توسعه دارد،  بدان معنا است که کشور هنوز در حال توسعه است و منابع باید مدیریت شود تا کارها به خوبی پیش رود.

نصرتی افزود: تحقق درآمدهای پایدار برای شهرهایی که زیرساخت دارد، بسیار تاثیرگذار است و کفایت می‌کند، اما برای شهرهایی که به دنبال ایجاد زیرساخت هستند، درآمدهای پایداری که تاکنون شناسایی شده، پاسخگوی انجام عملیات‌های عمرانی و زیرساختی آنها نیست، بنابراین باید شهرها تفکیک شوند.

درآمدهای پایدار شهرفروشی را از بین می‌برد

شهردار رشت با تاکید بر اینکه آینده شهر با درآمدهای پایدار تهدید نمی‌شود، گفت: با تحقق درآمدهای پایدار، شهرداریها به دنبال شهر فروشی نمی‌روند، شهرداران امانت‌دار شهرها برای آیندگان هستند و این امانتداری با نگاه به درآمد پایدار محقق می‌شود، البته این تجربه در بسیاری از شهرهای خارج از ایران وجود دارد، اما تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

 وی اظهارکرد: امروزه در حالی اعلام می‌شود بخشی از مالیات‌های وصول شده برای اداره شهر و حفظ و نگهداری شهرهایی که زیرساخت دارند، هزینه می‌شود که عملا رقم زیادی از مالیات ها استفاده نمی‌شود و حداکثر تنها سه درصد ارزش‌افزوده با شرایط خاص به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، به همین دلیل امروزه درآمدهای پایدار به مهمترین آرمان شهرداری‌های کشور تبدیل شده است.

نصرتی ادامه داد: واقعیت این است که تنها ۳۰ درصد درآمدهای شهرداری‌ها مستمر و پایدار است و مابقی هزینه‌ها باید بر اساس ظرفیت‌های شهر تامین شود، از این رو در برخی از شهرها باید در زمینه ساخت و ساز سرمایه گذاری و در برخی شهرها که پتانسیل‌های لازم برای کسب درآمدهای پایدار را ندارد، باید تحت حمایت دولت قرار گیرند.  در شهرهای بزرگ باید صنعت گردشگری را برای کسب درآمدهای پایدار رونق داد و بر روی این صنعت سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش ایمنا، نود و پنجمین نشست شهرداران کلان شهرهای ایران پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود، قرار است در این نشست در خصوص بودجه سال ۱۳۹۷ کشور در حوزه مدیریت شهری، گزارش طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و پیش نویس لایحه درآمدهای پایدار، گزارش طرح نظام جامع مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، گزارش اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها بحث و تبادل نظر شود.

کد خبر 338349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.