شهردار ارومیه: «خام فروشی» توجه به درآمدهای پایدار را کمرنگ کرده است

شهردار ارومیه «خام فروشی» را یکی از بزرگترین مشکل شهرداری‌ها طی سال‌های گذشته دانست و گفت: در نهایت تأسف باید اذعان کرد هیچگاه شهرداری‌ها به سمت درآمدهای پایدار حرکت نکرده‌اند.

محمد حضرت‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حرکت سمت به سمت درآمد پایدار اظهارکرد: بخشی از درآمدهای پایدار در قالب ارزش افزوده تامین می شود که از سوی دولت و مجلس برای شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه آنچه امروزه کشورهای مختلف دنیا برای کسب درآمد از آن بهره می‌برد، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است، افزود: این در حالی است که در ایران از همان ابتدای شکل‌گیری شهرداری ها، تمام اتکاء درآمد در شهرها معطوف به صدور پروانه بوده است.

 شهردار ارومیه با انتقاد از سهم ناچیز مشارکت مردم در اداره شهرها، اظهارکرد: شهرداری تهران با دو درصد سهم مشارکت مردم در تامین بودجه، بالاترین مشارکت مردم برای اداره شهر را دارد، اما این مشارکت در شهرهایی همچون اصفهان و ارومیه کمتر از دو درصد است.

وی ادامه داد: یکی از درآمدهای پایدار برای اداره شهر، مردم هستند که با پرداخت به موقع عوارض نوسازی، ساخت و ساز و پسماندها می‌توانند در تامین بودجه به شهرداری ها کمک کنند.

حضرت‌پور «خام فروشی» را یکی از بزرگترین مشکل شهرداری‌ها طی سال‌های گذشته دانست و گفت: تاکنون بیشترین درآمدشهرداری‌ها از طریق فروش زمین یا صدور پروانه تامین شده، از این رو در نهایت تأسف باید اذعان کرد هیچگاه شهرداریها به سمت درآمدهای پایدار حرکت نکردند.

وی با بیان اینکه در این راستا وزارت کشور در سال ۹۳ منشوری را تبیین، طراحی، تصویب و از طریق مصوبه شورا اجرایی کرد، افزود: این منشور هم نتوانست فضای لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا شهرداریها بتوانند با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی، فضای کسب و کار ایجاد و به واسطه آن به درآمدهای پایدار برسند.

بحران اقتصادی مهمترین عامل توجه به درآمدهای پایدار

شهردار ارومیه با بیان اینکه لایحه درآمدهای پایدار شهری از سوی دولت در آستانه ورود به مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: دولت آخرین بررسی‌های خود را با هماهنگی وزارت کشور انجام و مراحل نهایی لایحه را بررسی می‌کند تا در سال ۹۷ این مصوبه در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

وی اظهارکرد: تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری کمک بسیاری به شهرداری‌های کشور برای اداره شهرها می‌کند، البته به دنبال استفاده از بودجه کشور نیستیم، زیرا شهرداری‌ها برای تحقق بودجه شهر باید از ظرفیت مشارکت مردم در پرداخت عوارض و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنند.

حضرت‌پور با بیان اینکه در ترکیه ۳۷ درصد و در شهر پاریس ۶۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از محل پرداخت عوارض نوسازی و پسماند تامین می‌شود، گفت:  در ایران شهرداری‌ها به خوبی نتوانستند برای روشن‌شدن افکار عمومی در پرداخت عوارض اقدامات اساسی انجام دهند، در واقع بیشتر به دنبال فروش تراکم و صدور پروانه ساختمانی بودند و پس از ایجاد بحران اقتصادی در شهرها، به فکر درآمدهای پایدار افتادند.

شهردار ارومیه خاطرنشان کرد: نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرها که به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای انتقال تجربیات موفق شهرداران در کسب درآمدهای پایدار و برون رفت از مشکلات است.

وی ادامه داد: بی شک ماحصل مذاکرات و ایده‌های مطرح در این نشست‌ها با مد نظر قراردادن نظرات شهرداران، از سوی نماینده آنها که شهردار تهران است، به هیئت دولت اعلام تا طرحی به نفع شهرداران برای اداره مطلوب‌تر شهرها ارایه شود.

به گزارش ایمنا، نود و پنجمین نشست شهرداران کلان شهرهای ایران پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود، قرار است در این نشست در خصوص بودجه سال ۱۳۹۷ کشور در حوزه مدیریت شهری، گزارش طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و پیش نویس لایحه درآمدهای پایدار، گزارش طرح نظام جامع مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، گزارش اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها بحث و تبادل نظر شود.

کد خبر 338348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.