عامل تنش های اجتماعی در شهر چیست؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: یکی از عناصر تحقق شهر پایدار، شهروندان هستند که باید به پایداری شهرها در سه بعد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی کمک کنند.

محمد مهدی برادران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: برای تحقق مدیریت شهری پایدار، لازم است پایداری محیط زیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی توامان انجام شود.

وی در خصوص پایداری اقتصادی شهرها افزود: پایداری اقتصادی در سال‌های اخیر که به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی مطرح شده، کمک می‌کند تا شهرداری‌ها از وابستگی به تک منبع درآمدی رها شوند.

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران ادامه‌داد: شهرداری عمدتا به صدور پروانه‌ساختمانی برای کسب درآمد وابسته است، بنابراین با پایداری اقتصادی می‌توان ترکیب موزونی از درآمدها ایجاد و به گونه‌ای مدیریت هزینه کنیم که دچار چالش مدیریتی نشویم.

برادران به پایداری اجتماعی اشاره کرد و گفت: پایداری اجتماعی نیز باید به گونه‌ای مدیریت شود که انسانها زندگی مسالمت آمیز را در کنار هم تجربه کنند و شکاف اجتماعی بین اقشار و نسل‌های مختلف پیش نیاید.

 وی در خصوص پایداری محیط شهری اظهار کرد: باید به حفظ پایداری محیط زیست توجه‌ ویژه‌ای شود، در واقع نباید به خاطر منافع آنی مدیریت شهری، محیط زیست را از بین ببریم، در پایداری محیط زیست باید بازیافت پسماند، حفظ فضای سبز و باغات و کاهش آلاینده‌ها را جدی بگیریم.

برادران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به مدیریت شهری پایدار دست یابیم باید در سه بعد محیطی، اقتصادی و اجتماعی به پایداری برسیم.

وی اظهارکرد: یکی از عناصر تحقق شهر پایدار، شهروندان هستند که باید به پایداری شهرها در این سه بعد کمک کنند، زیرا اگر مدیریت شهری به این موضوع وارد شود، اما شهروندان همکاری نکنند به پایداری دست نمی‌یابیم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: اکنون به شدت جامعه به سمت ناپایداری حرکت می‌کند و علت آن مصرف‌زدگی و رفاه طلبی کاذب است، تولید بیش از حد پسماند، عدم بازیافت از مبدا و افزایش سرانه تولید زباله شاخص‌هایی است که اگر به آن توجه نکنیم، تبعات آن را در سال‌های آینده می بینیم، به طور حتم معضلات بزرگی گریبان شهرها را خواهد گرفت.

برادران خاطرنشان کرد: اکنون به نوعی برخی شهروندان با حداقل‌های رفتارهای شهروندی آشنا نیستند و یا رعایت نمی‌کنند و بازیافت از مبدا تنها یکی از این موارد است.

وی با بیان اینکه اکنون نگاه سودگرای اقتصادی و ادبیات بازاری بر رفتار شهروندان حاکم شده است، اظهار کرد: اکنون مشاهده می‌کنیم که بناهای تاریخی جای خود را به ساختمان‌های بلند مرتبه داده و شهر به مجموعه‌ای از پاساژها، مجتمع های تجاری و آپارتمانی تبدیل شده است، همین موضوع باعث می شود مردم آرامش خود را از دست دهند و شاهد تنش های اجتماعی در کلانشهرها باشیم.

کد خبر 338298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.