اصفهان چه سابقه و چه آینده ای دارد؟

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: تمام نقشه‌ها و طرح‌های شهری به صورت الکترونیکی و غیرمحرمانه در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود تا مردم همزمان با شهرداری از طرح‌های توسعه شهری مطلع شوند.

وحید مهدویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: یکی از مدارک شهرها که در توسعه آنها ملاک عمل قرار می‌گیرد، طرح‌های توسعه شهری است که برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ تدوین شد و متعاقب آن در سال‌های ۴۸، ۵۰، ۵۳، ۶۷، ۷۲ و۹۰ نقشه‌های متعددی تحت عنوان طرح‌های تفصیلی و جامع برای شهر اصفهان تدوین و ملاک عمل توسعه شهر قرار گرفت.

وی ادامه داد: سال‌ها این طرح‌ها محرمانه محسوب می‌شد، یعنی دسترسی به این طرح‌ها نه تنها برای مردم بلکه برای متخصصان نیز امکان‌پذیر نبود، به عنوان مثال در صورت نیاز دانشجویان به این مدارک، باید معرفی‌نامه ارایه می‌شد تا بتوانند بخشی از این مدارک را دریافت و استفاده کنند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با اجرای سیستم مکانیزه شهرسازی و چشم‌انداز شفاف‌سازی که در اجرای این سیستم وجود داشت، همچنین حمایت مدیران شهری، بیش از ۳۴۰۰ شیت نقشه کاغذی از بایگانیهای راکد شهرداری خارج و اسکن شد، نقشه‌ها که به صورت قطعه‌ای بود به شکل پیوسته و یکپارچه مکان‌مند و مطابق با مختصات جغرافیایی در آمد و بر روی سیستم بارگذاری شد.

وی ادامه داد: در این راستا نقشه‌های هوایی قدیمی مربوط به سال ۱۳۳۵و ۱۳۴۳، آخرین نقشه طرح تفصیلی اصفهان مربوط به سال۹۰ و آخرین عکسبرداری‌ها مربوط به سال ۹۵ بر روی سیستم شهرسازی الکترونیک بارگذاری شد، در واقع بیش از نیم قرن نقشه‌های طرح‌های توسعه شهری و عکس‌های هوایی شهر اصفهان را که به صورت تکه تکه در بایگانی‌ها راکد بود، به صورت یکپارچه و مکان‌مند بر روی سیستم بارگذاری و با دستور مدیران شهری در اختیار عموم شهروندان قرار گرفت.

مهدویان خاطرنشان کرد: در حال حاضر عموم مردم امکان دسترسی به نقشه‌های شهر اصفهان را دارند و می‌توانند درباره وضعیت شهر اصفهان در قدیم و اینکه چه طرح‌هایی در این شهر اجرا شده، از محدوده شهر اصفهان، کاربری‌ها و گذربندی‌های تصویب شده در شهر، چگونگی وضع موجود و آینده شهر و همچنین سمت و سوی توسعه شهر اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند شهری که در آن زندگی می‌کنند چه سابقه‌ای داشته و آینده شهر چگونه خواهد بود، افزود: شهروندان می‌توانند به سایت esup.isfahan.ir یا «شهرسازی الکترونیک اصفهان» وارد شده، نقشه شهر اصفهان را باز و لایه های فعال بر روی نقشه از جمله لایه طرح تفصیلی، بافت فرسوده، قیمت منطقه‌بندی، لایه تاریخی و ... را انتخاب و مشاهده کنند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهارکرد: این پروسه از اسفندماه ۹۴ آغاز و پس از ۱۵ ماه بارگذاری اطلاعات در خرداد ۹۶ انجام و طرح‌ها و نقشه‌های شهر مکان‌مند شد به طوری که امروزه می‌توان نقشه‌های هوایی فعلی شهر را به صورت مکان‌مند مشاهده و حتی با وضعیت قبل مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان تمام نقشه‌ها و طرح‌های شهری را از بایگانی خود خارج و به صورت الکترونیکی و غیرمحرمانه در اختیار شهروندان قرار داده تا مردم همزمان با شهرداری از طرح‌های توسعه شهری مطلع شوند، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ طرح و نقشه‌ای در شهرداری وجود ندارد که الکترونیکی نشده و در اختیار قرار نگرفته باشد.

 وی تصریح کرد: برای عکسبرداری هوایی سال ۹۷ نیز بودجه در نظر گرفته شده و تا اواسط سال آینده این اقدام اجرایی و پس از آن به صورت مکان‌مند بر روی سیستم شهرسازی الکترونیک بارگذاری می‌شود.

کد خبر 338268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.