افزایش سرانه مصرف شیر اشتغال زاست یا استعمال قلیان؟

مجلس شورای اسلامی با هدف اشتغالزایی، استعمال قلیان را در مکان های عمومی مجاز کرده است، این در حالی است که «دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت» در مکاتباتی با مسئولان کشور، خواستار افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات و رسیدن آن به متوسط جهانی بوده تا ده‌ها هزار شغل نیز ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت» در نامه‌ای به علی لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری جدی این موضوع شده است.

متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تقدیم احترام،

 در خبرها آمده بود که مجلس محترم شورای اسلامی در راستای افزایش اشتغال، استعمال قلیان را در مکان‌های عمومی مجاز نموده است. سئوال اینست که آیا نمی توان بین افزایش اشتغال و ارتقاء سلامت جامعه پیوند ایجاد نمود؟ مدتهاست که از طریق «دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت» با مسئولین مختلف از رئیس جمهور گرفته تا فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی، آقای جهانگیری و اعضاء کمیسیون بهداشت و کشاورزی و نمایندگان مکاتبه کردیم که افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات و رسیدن آن به متوسط جهانی باعث ایجاد ده ها هزار شغل می شود، بدون اینکه به منابع دولتی فشاری وارد شود.

جالب است که این مسئله در برنامه توسعه چهارم قرار بوده است که محقق شود. حال مقایسه کنید اثرات مفید افزایش مصرف شیر و لبنیات در سالم سازی جامعه و افزایش قد کودکان، جلوگیری از پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها و هزاران اثر دیگر، با آزاد سازی قلیان؟!.

در کشورهای اروپایی سال‌هاست سرانه مصرف شیر بیش از ۲۵۰ لیتر به ازاء هر نفر است. در برخی از کشور های اروپایی مانند سوئد به بیش از ۳۴۰ لیتر می رسد. به عبارت دیگر سرانه مصرف شیر یک شاخص توسعه یافتگی محسوب می شود و هرچه کشورها توسعه یافته ترند، سرانه مصرف شیر و لبنیات بیشتری دارند.

در آثار به جای مانده از تمدن هخامنشیان در تخت جمشید، ستون های ورودی کاخ آپادانا را «گاو شیری» تشکیل می دهد. در ایران باستان گاو شیری مظهر اقتدار و استقلال بوده است. در قرآن کریم نیز که بزرگترین سوره به نام گاوشیری است «بقره». در احادیث زیادی نیز به اثرات مفید شیر توصیه شده است.  در اسناد بالا دستی حوزه سلامت از ابلاغ سیاست های کلان حوزه سلامت توسط مقام معظم رهبری گرفته و سند تحول در سلامت، همه و همه بر این مهم تاکید کرده اند، حال چگونه است که این مهم در کشور محقق نمی شود و به دلیل سیاست‌های غلط در مقاطع مختلف ظرفیت های زیادی از اشتغال موجود در صنعت دامپروری کشور با تزلزل مواجه می شود؟

اگر درصد ناچیزی از هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان به مسیر واقعی یعنی پیشگیری و اصلاح الگوی تغدیه اختصاص داده شود، نرخ وقوع بسیاری از بیماری های تغذیه ای، متابولیک و قلبی-عروقی کاهش می یابد. متاسفانه آمار رو به رشد وقوع بیماریهای کبد چرب، دیابت، نارسایی های اسکلتی، فشار سنگینی در حال حاضر و سال های آتی به بودجه بخش بهداشت و درمان وارد می کند. در مکاتبه ای که خدمت ریاست محترم جمهوری در آستانه روز جهانی شیر در سال ۱۳۹۵ انجام شد، اهمیت اقتصادی افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کاهش بیماری های مختلف منعکس شد.

 وقتی بحث افزایش سرانه مصرف شیر مطرح می‌شود، عده ای موضوع قیمت آن را مطرح می کنند، درحالی که در مقایسه با قیمت آب معدنی، نوشابه و بسیاری از مواد غذایی مضر، قیمت شیر زیاد نیست، بویژه اینکه بسیاری از مردم اگر از اثرات مفید یک ماده غذایی مطلع شوند، حاضرند برای آن هزینه نمایند. مثلا اگر مردم متوجه شوند که مصرف شیر و لبنیات کارکرد سلولهای مغزی را بهبود می بخشد، و کشورهایی که جایزه نوبل بیشتری برده اند، کشورهایی هستند که سرانه مصرف شیر بیشتری دارند، برای عملکرد بهتر سلول‌های مغزی کودکان خود حتما به شیر توجه ویژه خواهند کرد یا اگر از اثرات آن در افزایش طول عمر، کاهش ابتلاء به سرطان های مختلف و کاهش اختلالات گوارشی مطلع شوند، موضوع قیمت شیر برای آنها یک موضوع فرعی خواهد بود. مثلا اگر هزینه درمان یک دندان پوسیده را محاسبه نمائیم، بیش از هزینه مصرف شیر و لبنیات یک سال یک خانواده ۳ نفره  خواهد بود.

بنابراین باید تلاش کنیم به مردم آگاهی بیشتری نسبت به ارزش غذایی شیر منتقل نمائیم. متاسفانه گاهی موضع گیری های غیر علمی و نسنجیده، آسیب جدی به اعتماد مردم به کیفیت شیر تولیدی وارد کرده است. انتظار می رود که مجلس محترم به دلیل جایگاه نظارتی خود با جدیت بیشتری این مهم را پیگیری نماید.

با آرزوی توفیق الهی«دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت»

رونوشت: دکتر عابدی، دکتر فولادگر، حجت الاسلام سالک، دکترکامران، حاجی دلیگانی ،کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون کشاورزی

کد خبر 338251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.