فعالیت‌های بدنی موردی، در درمان بیماری‌ها موثر نیست

کارشناس بهداشت سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: فعالیت‌هایی که به صورت موردی و هرچند وقت یکبار قابل اجرا هستند، نمی‌تواند در پیشگیری و یا بهبود و درمان بیماری‌ها موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کشور ایران هفته اول اسفند را به عنوان هفته " سلامت مردان" نامگذاری کرده‌اند، هدف از این نامگذاری تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس‌سازی آنها نسبت به سلامتی خودشان است چرا که مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی قرار دارند و رفتارهای غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است، از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 90 درصد از مردم ایران دچار کم تحرکی هستند و سهم مردان نیز در این زمینه بالاست و این در حالی است که کم تحرکی مادرِ بیش از 60 درصد بیماری‌ها است.

اعظم ملکوتی‌خواه، کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری‌های قلبی - عروقی و در راس آنها سکته‌های قلبی و مغزی شایع ترین علل مرگ و میر هستند، اظهار کرد: این در حالی است که فعالیت‌های بدنی و ورزش در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها نیاز به تحرک دارند، افزود: ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد می‌کند، فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی می‌تواند خطر حملات قلبی، مغزی، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش دهد.

کارشناس بهداشت سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با بیان اینکه ورزش اثرات مفیدی بر سیستم‌های مختلف بدن دارد و سبب کاهش فشار خون، استفاده بهتر از انسولین ترشح شده در بدن و کنترل میزان قند خون، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شود، اضافه کرد: همچنین ورزش تنش‌های روحی را کاهش داده و خلق را بهبود می‌بخشد و چنانچه ورزش به طور مستمر ادامه یابد، ترشح موادی به نام اندورفین افزایش می‌یابد که خود موجب احساس شادابی و نشاط می‌شود.

وی تصریح کرد: ورزش موجب قوی‌تر شدن عضله قلب، منظم‌تر شدن ضربان‌ها و افزایش جریان خون قلب و عروق بدن می‌شود و از رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌شود.

ملکوتی‌خواه با بیان اینکه حداقل میزان فعالیت بدنی مناسب برای حفظ سلامتی در افراد میانسال، معادل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط برای حداقل پنج روز در هفته، و یا 25 دقیقه فعالیت بدنی شدید حداقل سه روز در هفته است، اضافه کرد: منظور از فعالیت بدنی متوسط فعالیتی است که منجر به افزایش تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس می‌شود اما این افزایش به حدی نیست که مانع صحبت کردن فرد شود در حالی که هنگام فعالیت بدنی شدید به علت افزایش تعداد تنفس و نفس نفس زدن، فرد نمی‌تواند به راحتی صحبت کند.

وی تصریح کرد: فعالیت بدنی هر چند ناچیز باشد می‌تواند به کاهش خطر حملات مغزی، قلبی و فشار خون بالا کمک کند.

کارشناس بهداشت سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با بیان اینکه فعالیت بدنی هر فرد باید متناسب با سن وی انتخاب شود، تصریح کرد: رعایت نکات ایمنی در فعالیت‌های بدنی نیز امری ضروری است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌هایی که به صورت موردی و هرچند وقت یکبار قابل اجرا هستند، نمی‌تواند در پیشگیری و یا بهبود و درمان بیماری‌ها موثر باشد.

کد خبر 338246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.