وضعیت پرونده‌های «سیدامامی»،«احمدی‌نژاد» و حوادث خیابان پاسداران و سقوط هواپیما

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حادثه خیابان گلستان هفتم منطقه پاسداران گفت: با کمال تاسف عده‌ای قانون شکن و فرقه گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می کنند آمدند و در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند، در بین مردم ایجاد نگرانی و ترس کردند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و پنجمین نشست خبری افزود: در فاصله نشست قبلی تا امروز دو حادثه سقوط هواپیما و خیابان پاسداران را داشتیم که در سقوط هواپیما شصت و چند نفر جان باختند و کشور را عزادار کردند و با همه تلاش ها و با توجه به شرایط جوی نتوانستند همه اجساد را شناسایی کنند، امیدوارم با تغییر شرایط جوی بتوان سریعتر نهایت تلاش را انجام داد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: عده ای قانون شکن، فرقه گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می کنند، در خیابان پاسداران فاجعه ای آفریدند، امنیت منطقه را به خطر انداختند، مردم در کسب و کار خود در ساعاتی باز ماندند و مهمتر از همه تعرض مستقیم به پاسداران امنیت صورت گرفت و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی و بسیج در اثر حرکت شرارت گونه این داعشیان شهید شدند که به مردم و بازماندگان آنان تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: در خصوص جریان جنایتکارانه خیابان پاسداران مردم درخواست به حقی داشتند که قوه قضاییه هر چه سریعتر با این ناامن کنندگان برخورد کنند؛ افراد شناسایی شده بازداشت هستند؛ تعداد کافی قاضی، بازپرس و دادستان در این پرونده حضور دارند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه ٣٠ بهمن این واقعه روی داد و چهارشنبه همان هفته برای یکی از این افراد که پرونده داشت، کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع شد و در کمترین زمان ممکن دادگاه تشکیل می شود؛ گفت:‌شاید مردم بگویند جرم روشن است و طرف هم اقرار دارد چرا باید این همه معطل شد که باید گفت این محدودیت های دادرسی است و همه از حیث قانونی الزام دارند زمان را رعایت کنند. 

وی اضافه کرد : مقررات و قوانینی وجود دارد که بازپرس ملزم به رعایت آن است و به همان ماهیت شکلی شاید در مرحله تجدیدنظر این موضوع نقض شود. در چنین اتهاماتی گرفتن وکیل الزامی است. همه کسانی که در این جرم به هر نحوی شرکت و مباشرت داشته اند تحت تعقیب قرار می گیرند و محاکمه خواهند شد شاید چه بسا همه آنان دستگیر نشده اند.

توضیحات اژه ای درباره ضرب و جرح بازداشت شدگان 

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر کتک زدن دراویش بازداشتی و فوت یکی از آنان با بیان اینکه نسبت به این موضوع اطلاعی ندارم، گفت: اینکه در چنین درگیری هایی جلوی پلیس بایستند قابل قبول نیست. غیر ماموران شنیدم که یک نفر بعدا در بیمارستان فوت کرده، اما اطلاع ندارم جزو آشوب گران بوده است یا نه.

 کسی که قبلا مسئولیت بزرگی داشته خلاف شرع حرف می زند

معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده رییس دولت های نهم و دهم گفت: غیر از اینکه اتهاماتی بر پرونده ایشان اضافه شده، اتفاق دیگری نیفتاده است. فردی که قبلا مسئولیت بزرگی داشته، متاسفانه حرف هایی که می زند خلاف شرع است. در فرصت دیگر به این پرونده رسیدگی می شود و در حال حاضر غیر از جمع آوری ادله، اتفاق دیگری نیفتاده است.

هنوز اطلاعاتی از وزارت ارتباطات اعلام نشده است

محسنی اژه ای درباره اینکه آیا مدعی العموم به موضوع دزدیده شدن اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها ورود می کند و آیا وزیر ارتباطات موارد را به قوه قضاییه گزارش کرده است یا نه، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم هنوز به صورت رسمی چیزی به قوه قضاییه اعلام نشده است.

اطلاع رسانی نکردن موجب انتشار شایعات می شود

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار گزارش کاووس سیدامامی و جرم جاسوسی او در صدا و سیما از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آیا با توجه به اثبات نشدن جرم، این کار خلاف قانون نیست، گفت: چنانچه موضوعی در این سطح مطرح باشد و رسانه ملی به آن نپردازد خود شما خبرنگاران به آن‌ انتقاد می‌کنید. یا وقتی شایعاتی مطرح می شود مردم خواهان اطلاع رسانی در مورد عنوان اتهامی هستند. دقیقا نمی دانم چه چیزی پخش شده است، اما اینکه گفته شود چه اتهامی بوده مشکلی نیست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر کسی دستگیر شود و بدون ذکر جزییات اعلام نشود که به چه اتهامی دستگیر شده بد است، اما اگر گفته شده است فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده اشکال ندارد. جمعی دستگیر می شوند و اگر نگوییم دستگیر شدند در جامعه ابهام ایجاد می شود یا اینکه اتهام آنان را نگوییم باز در ذهن مردم سوالاتی ایجاد می شود. اگر گفته می شود فلان فرد دستگیر شده و پاسخ دهیم بله ، این خلاف قانون نیست و اگر بگوییم به اتهام مالی یا جاسوسی بازداشت شده ، نگفتن آن موجب انتشار شایعاتی می شود.

پرونده دو برادر گریخته از کشور، مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه درباره موضوع فرار دو برادر 'پ' که به جرم خیانت در امانت از کشور گریخته اند و چگونگی شناسایی اموال آنان، گفت: اتهامات پیشگیرانه ای در حد وسع قوه قضاییه درحال انجام است، اما اگر کسی مرتکب کلاهبرداری یا خیانت در امانت شد و از کشور فرار کرد، تلاش می شود پس از دادن دادخواست کیفری و ثابت شدن محکومیت، از اموال شناسایی شده او ، برداشت و به فرد طلبکار اعاده شود ؛ اما اگر اموالی از او شناسایی نشد و طرف هم وجود ندارد مثلا طرف مرده است، هیچ کاری نمی توان کرد.

وی اضافه کرد: اگر طرف زنده اما در کشور متواری است، پرونده باز باقی می ماند و اگر به خارج از کشور رفته باشد، از طریق اینترپل موضوع مورد پیگیری قرار می گیرد، اما اگر اموالی از او شناسایی نشود قوه قضاییه کاری نمی تواند بکند.

محسنی اژه ای توضیح داد: در سال ٩١ فردی ادعای فروش مال غیر کرده است که بحث سر بستن قراردادی بصورت سند عادی بود و مجازات کلاهبرداری دارد؛ افراد محکوم شده بیش از این دو نفری هستند که به خارج از کشور گریخته اند.

جاسوسان بازداشتی

محسنی اژه ای درباره اینکه تعداد جاسوسان دستگیر شده تا پایان شهریور ماه امسال به نقل از دادستانی تهران ۷۰ نفر اعلام شده، گفت: برخی از این افراد از سال های قبل دستگیر شده اند و اینکه تعداد آنان از قول دادستان تهران، ٧٠ نفر باشد خبر ندارم، اما افرادی از سالیان قبل محاکمه و زندانی شده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد آزاد شده اند، ادامه داد: اینکه درحال حاضر چند نفر محکوم به اتهام جاسوسی در تهران هستند، اطلاعی ندارم.

رسیدگی به گزارش شهردار تهران درباره تخلفات قائم مقام سابق شهرداری 

معاون اول قوه قضاییه درباره ارسال گزارش شهردار تهران از برخی تخلفات قائم مقام سابق شهرداری تهران به قوه قضاییه، گفت: گزارش ارائه شده در حال رسیدگی است و پرونده به بازپرسی ارجاع و اقدامات شروع شده است و از خود مرجع گزارش دهنده، سوالاتی می شود. افرادی در مظان اتهام هستند و درباره قائم مقام شهرداری حضور ذهن ندارم که برای پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته یا نرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 338244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.