استرس اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری‌های گوارشی است

متخصص طب سنتی استرس را یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز اختلالات دستگاه گوارشی دانست و گفت: این مشکل بیشتر در افراد گرم مزاج دیده می‌شود.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری‌های شایع گوارشی اظهار کرد: باید توجه داشت که بسیاری از متخصصان طب سنتی و مدرن، اختلالات گوارشی را مادر بیماری‌ها می‌دانند و حساسیت‌های زیادی را بر روی این بیماری‌ها دارند.

وی با بیان اینکه بوی بددهان ناشی از اختلالات معده است، افزود: همچنین اختلالات معده به صورت سردرد، خواب‌آلودگی و اختلالات عصبی نیز خودنمایی می‌کند.

متخصص طب سنتی در خصوص درمان بیماری‌های معده نیز اظهار کرد: از دیدگاه طب سنتی اصلاح سبک زندگی، تنظیم ساعت خواب، انجام فعالیت‌های بدنی و استفاده از مواد غذایی ارگانیک باید مورد توجه قرار گیر.

وی تصریح کرد: از دیدگاه طب سنتی هر فردی و هر عضو بدن دارای مزاج خاصی است.

حیدری با تاکید بر اینکه هر یک از اعضای بدن با مزاج خاص بهترین عملکرد را خواهد داشت، افزود: حفظ مزاج طبیعی بدن امری ضروری است و از این رو هرگاه که معده از مزاج طبیعی خارج شود علایم و مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: اشخاصی که بعد از خوردن غذا احساس سیری زودرس، اشتهای کاذب، عطش زیاد، خشکی دهان و خواب آلودگی دارند، دچار اختلالات مزاجی هستند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه از دیدگاه طب سنتی چهار نوع مزاج اصلی وجود دارد، افزود: اشخاص گرم مزاج  به خوردن غذاهای گرم تمایل دارند، افراد دارای مزاج سرد علاقه زیاد به مصرف غذاهای سرد داشته و معمولا  عطش آنها کمتر بوده وغذاهای سبک را بهتر هضم کرده و برای هضم غذای سنگین با مشکل روبه رو می‌شوند.

وی اضافه کرد: اختلال مزاج طبیعی با خشکی معده همراه است و تمایل این افراد به آب خوردن بیشتر بوده و دهان "تَر" را دوست دارند، البته مصرف زیاد آب هم موجب اختلال معده در این گروه شده و به خوردن غذاهای مرطوب تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

حیدری با بیان اینکه در مزاج طبیعی معده، معمولا افراد احساس تشنگی کمتری دارند و به خوردن غذاهای مرطوب تمایل بیشتری نشان داده و آب دهان این افراد هم بیشتر از معمول است، افزود: تا زمانی که افراد در چهار مزاج طبیعی باشند دچار علایم ذکر شده در بالا نخواهند شد.

وی با بیان اینکه ورم معده یکی از مشکلات شایع گوارشی است، اظهار کرد: ورم‌ طولانی مدت معده  نیازمند بررسی و تشخیص خاص برای شناسایی علت است. در صورتی که ورم معده به دلیل اختلال عملکرد بود، طب سنتی با ارایه راهکارها و توصیه‌های غذایی به عملکرد بهتر کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: باید اشخاص از مصرف فست‌فودها و غذاهایی که موجب تحریک معده آنها می‌شود، پرهیز کنند و بیشتر از غذاهای معمولی و سنتی استفاده شود، همچنین تعداد مصرف وعده‌های غذایی افزایش یابد و برای بررسی بیشتر اختلال هم مراجعه به پزشکان طب سنتی ضروری است.

وی با بیان اینکه درد و سوزش معده از دیدگاه طب سنتی ممکن است یکی از اختلالات مزاجی معده تلقی شود، گفت: در این نوع اختلال معده بیش از حد معمول گرم می‌شود که درمان سریع این اختلال امری ضروری است.

حیدری با بیان اینکه "سوء مزاج" و "تری معده" شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی هستند، افزود: این گروه از اشخاص دارای علایم عطش بسیار زیاد، احساس ترشی بعد از غذا و خواب آلودگی هستند که توصیه می‌شود از مصرف غذاهای سرد، خوردن مایعات و نوشابه پرهیز کنند.

وی استرس را یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز اختلالات دستگاه گوارشی دانست و گفت: این مشکل بیشتر در افراد گرم مزاج دیده می‌شود، بنابراین کنترل عصبانیت و نداشتن استرس به کاهش این اختلال کمک بسیاری می‌کند.

کد خبر 338212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.