مرتضایی نژاد: احیای چهارباغ ۴۰ سال زمان می برد

روزی به حاج‌آقا نورالله نجفی اصفهانی خبر می‌رسد که عده‌ای به دستور ظل السلطان مشغول کندن درختان چهارباغ هستند حاج‌آقا نورالله به طلاب مدارس دینی دستور می‌دهد جلوی این کار را بگیرند آن‌ها هنگامی به چهارباغ می‌رسند که تعدادی از درختان قطعه قطعه شده بود با این حال طلبه‌ها جلوی قطع درختان را می‌گیرند...

به گزارش ایمنا، "چهارباغ نابود شده است، پروژه‌های عمرانی چیزی از چهارباغ باقی نگذاشته است." آن‌هایی که روزی از چهارباغ عبور کرده‌اند، شاید هیچ وقت گمان نمی‌کردند داستان‌های تاریخی آن دوباره تکرار شود. ۱۵ سال گذشته اما بدترین دوران چهارباغ بوده است، دورانی تغییرات گسترده ای در خیابانی که به گفته قدیمی‌ها روح زندگی در آن جریان داشت، اتفاق افتاد تا بخشی از هویت شهر اصفهان دچار نا به سامانی شود.

با این حال در میان این همه تأسف برای چهارباغ، امید به احیای آن هنوز زنده است."هنگامی که حائل‌هایی که برای مترو بود را برداشتند برای شهر واقعاً متأسف شدم. برای همین حداقل کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که درختان سال دارتر جایگزین جای خالی درختان این محور شود."

فروغ مرتضایی نژاد از نخستین مدیرانی است که با تغییر در مدیریت در شهرداری اصفهان، به سمت مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان منصوب شد. او تاکید دارد هیچ فردی در استان دانش و تجربه او را در این زمینه ندارد. "روزی که از دانشکده فضای سبز دانشگاه به شهرداری اصفهان مأمور شدم، رییس دانشگاه گفت نیمی از دانشگاه خالی شد."

وی پیش از مدیرعاملی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری، عضو شورای پژوهشی و آموزشی سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان، شورای پژوهشی سازمان محیط زیست استان اصفهان، نماینده انجمن کشت و بافت سلول گیاهی ایران و رییس کمیته تخصصی اخلاق علمی در انجمن کشت بافت و سلول گیاهی ایران بوده است.

مرتضایی نژاد همچنین رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و رییس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بوده است. وی معتقد است مهم‌ترین مشکل کنونی فضای سبز اصفهان نبود بحران آب است و راهکار آن را برنامه ریزی برای استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز می‌داند.

درخت، هویت شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت و گو با ایمنا، شرایط بحران آب در اصفهان طی ۴۰۰ سال گذشته را بی سابقه عنوان کرد و گفت: تاکنون این شهر چنین شرایطی که رودخانه زاینده رود یکسال به صورت مداوم خشک شده باشد را تجربه نکرده است. در این شرایط نگهداشت درختان صد ساله شهر سخت می‌شود، در حال حاضر در حاشیه زاینده رود ۱۵۵ اصله درخت که عمری بین ۴۰ تا ۸۰ ساله داشته اند، به دلیل عدم جریان آب در رودخانه خشک شده اند.

وی تصریح کرد: با ادامه شرایط کنونی مشکلات زیست‌محیطی تا ۸۰ سال آینده نباید امیدی به داشتن بیدهای مجنون در شهر داشته باشیم، علاوه بر هویت تاریخی اصفهان، درختان نیز هویت شهر هستند و شهروندان نیز از نظر روحی به وجود آنها عادت دارند در نتیجه خشک‌شدن آن‌ها آسیب جدی به روحیه مردم وارد کرده است.

مرتضایی نژاد ادامه داد: در کنار خشکی‌های مداوم، سوءمدیریت علمی، درختان شهر را دچار آسیب کرده است، درخت و گیاه باید با نظارت متخصصان هرس می‌شد تا به پیکره آنها آسیب وارد نشود، این در حالی است که پیش از این روش هرس درختان صحیح نبوده، این موضوع موجب شده تا شماری از درختان آسیب ببینند.

وجود ۲.۵ اصله درخت در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: سمومی که برای سم‌پاشی درختان استفاده شده، جدا از آنکه هزینه سنگینی به شهر وارد کرد، آسیب‌های دیگری نیز داشته، زیرا نگاه علمی در این راستا وجود نداشته است. در حالی که برای سمپاشی درختان باید نگاه علمی در کنار نگاه اجرایی قرار گیرد.

مرتضایی نژاد افزود: امسال کارشناسان بر کارگرانی که مسئول هرس بودند، به شدت نظارت کردند. رشته کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ زیر شاخه متفاوت دارد و فردی صرف اینکه کشاورز باشد، نمی‌تواند درختان را کنترل کند. متاسفانه درختان شهر اصفهان با هرس نادرست، بد فرم شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲.۵ میلیون اصله درخت در شهر اصفهان وجود دارد که باید حفظ شود، تصریح کرد: برای آبیاری فضای سبز اصفهان بر اساس گونه‌های گیاهی موجود شهر به ۵۴ میلیون مترمکعب آب نیاز است، این در حالی است که سال گذشته ۳۴ میلیون متر مکعب آب مصرف شد، اما امسال همان مقدار را هم در اختیار نداریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به خشک شدن ۲۷ هزار اصله درخت در ناحیه بختیاردشت اصفهان گفت: خشکی‌ درختان ادامه خواهد داشت، زیرا رودخانه زاینده رود، چاه‌ها و دیگر منابع تأمین آب تا حد زیادی از دست رفته است، زاینده رود خشک شده و به دنبال آن درصد بالایی از چاه‌ها خشک شده است.

ادامه خشکی چاه های زاینده رود

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ چاه آب در شهر اصفهان خشک شد، ادامه داد: آنچه شاهد هستیم اینکه برای پساب‌ها برنامه‌ریزی خوبی انجام نشده در حالی که در دیگر کشورها از سال‌ها قبل برای استفاده از پساب‌های خاکستری برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ لیتر پساب در ساعت وارد چرخه آبیاری فضای سبز می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته درختان بر اساس روان‌بودن آب شیرین در بستر زاینده رود کاشته شده‌اند و امروز مهمترین نگرانی ما نگهداشتن این درختان با توجه به شرایط کم آبی و خشک شدن برخی از چاه‌های شهر است.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه درصد بالایی از چاه‌های آب اصفهان خشک شده و امسال بر شمار آن افزوده می‌شود، افزود: چاه‌های آب خشک‌تر و شورتر شده است، در باغ فدک روی سطح خاک، نمک می‌بینید، این نشان می‌دهد آبی که در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، شور و دارای املاح است و برای گیاه مناسب نیست.

وی ادامه داد: می‌توان از این پس درختانی برای کاشت در اصفهان انتخاب کرد که با همین میزان شوری، بتوان آن‌ها را آبیاری کرد اما در گذشته درختان بر مبنای رودخانه‌ای با آب شیرین جاری کاشته شده و تصور نمی‌شده که روزی رودخانه خشک شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه درختان باید حفظ شوند، خاطرنشان کرد: تنش آب و هوایی گیاهان را بیمار می کند، البته خاک اصفهان شور و گچی است، بنابراین این خاک باید اصلاح شود. سال گذشته رودخانه یک ماه آب داشت، اما امسال این میزان آب را هم نداشته‌ایم. آمار و ارقام علمی وجود دارد که تغذیه چاه‌های آب رابطه مستقیمی با جریان رودخانه دارد.

پساب تنها راه حل برون رفت از بحران

مرتضایی نژاد ادامه داد: شورای شهر برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز اصفهان اعتبار خوبی پیش بینی کرده است در این راستا به دنبال ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال هستیم. در حال حاضر تصفیه خانه سپاهان شهر راه اندازی شده و بخشی از مشکل فضای سبز در منطقه جنوب شهر و باغ رضوان را رفع کرده است.

وی اضافه کرد: در باغ رضوان ۱۸۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که سال گذشته از طریق تانکر آبیاری شده است اما امسال برنامه ریزی شد تا پساب منطقه جنوب اصفهان با لوله گذاری به این منطقه برسد. با توجه به اهمیت فضای سبز در این منطقه همه مدیران برای اجرای این طرح همکاری کردند تا در اردیبهشت دغدغه ای برای آبیاری درختان آرامستان نداشته باشیم.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه سال گذشته هزینه سنگینی برای آب پرداخت شده است، ادامه داد: برای آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب برنامه‌ریزی خواهیم کرد، همچنین در نظر داریم از روش‌های علمی مانند بهبود شرایط تغذیه خوراکی درختان نیز استفاده کنیم. هورمون هایی است که می توان با استفاده از آن ها اثر تنش های آبی که برای درختان ایجاده شده را کاهش داد.

وی تاکید کرد: سازمان به دنبال استفاده از روش های علمی برای درمان موقت فضای سبز و حفظ درختان شهر است، اما تنها راه حل برون رفت از این بحران استفاده از پساب به عنوان تنها منبع آب پایدار شهر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه توسعه فضای سبز در حال حاضر به هیچ عنوان بر اساس گونه‌های موجود نیست، گفت: سازمان پارک ها ۶۰ گونه گیاهی با نیاز آبی کم را برای کاشت در اصفهان پیشنهاد داده، با این حال نباید فراموش کنیم که شهروندان انتظار دارند شهر را زیبا ببینند.

توقف کاشت گل های فصلی

مرتضایی نژاد با اشاره به کاشت گل های فصلی در شهر تصریح کرد: یکی از مواردی که در شهر انجام می شود، کاشت گل های فصلی است که باید با روش های جایگزین مانند کشت گل های پایدار جایگزین شود. در حال حاضر گل های پیازی برای این منظور در نظر گرفته شده اند که مقاوم تر هستند.

وی ادامه داد: گونه‌های پیازی زیبایی خاصی دارند و نیاز آبی برخی از آنها بسیار کم است. کاشت گل در اصفهان باید به گونه ای برنامه ریزی شود که نیاز نباشد میلیاردها تومان صرف گاشت گیاهان فصلی شود و برای این منظور فضای سبز توام در نظر گرفته شده است تا گیاهانی در کنار هم کاشته شوند که هر یک مناسب فصلی از سال باشند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سال ۹۳ میهمانی از دانشگاه شفیلد انگلستان، به دانشگاه خوراسگان آمد که معتقد بود این حجم گلکاری در اصفهان مناسب نیست و حتی  در انگلستان که کشور پربارانی است، انجام نمی‌شود، به همین منظور طی یک کارگروه آموزشی بر روی گونه‌های گل‌های دارویی کار شد، زیرا گیاهان دارویی در فواصل زمانی مختلف گل می‌دهد از این رو پتانسیل زیادی برای کاشت و معرفی در شهر اصفهان دارند.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه طرح جامع فضای سبز در دستور کار سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان قرار گرفته است، اظهارکرد: آزادسازی‌های فضای سبز در شهر اصفهان هدفمند نیست به طوری که بسیاری از اراضی منطقه ۱۵ در طرح تفصیلی دیده شده، اما باید اولویت‌بندی شود تا فضای سبزی یکپارچه داشته باشیم.

از مسئولان دانشگاه هنر توقع نداشتیم درخت قطع کنند

وی تاکید کرد: می‌توان در مناطق حاشیه‌ای شهر توسعه فضای سبز را به صورت هدفمند اجرا کرد، همان طور که شهر مدرن می شود و نیاز است رونق اقتصادی داشته باشد، در کنار آن حفظ فضای سبز نیز باید انجام شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: سازمان پارک ها باید طبق قانون عرصه‌های غیر در اختیار را نیز نظارت کند، برای مثال علیرغم اینکه نمی توان در بسیاری از پادگان‌ها اجازه ورود داشته باشیم اما با کارشناسان فضای سبز هر بخش ارتباط برقرار کرده ایم و از سوی دیگر خود مراکز نظامی نیز ذرخواست نظارت بر فضای سبز را داشته اند.

مرتضایی نژاد اضافه کرد: از فضای سبز برخی ارگان‌ها، بازدیدهایی انجام شده است، به عنوان مثال در هوانیروز عرصه فضای سبز قابل توجهی وجود که بیشتر آن آسیب دیده، از این رو قرار بر نظارت مستمر و مشارکت در رفع آفات گذاشته شده است، در پایگاه شهید بابایی نیز فضای سبز نظارت می شود.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به قطع درختان در دانشگاه هنر اشاره و تصریح کرد: از مسئولان دانشگاه هنر توقع نداشتیم که فکر کنند درختان جزءاموال خودشان است، در حالی که درختان متعلق به شهر و همه شهروندان است.

وی ادامه داد: قطع هشت اصله درخت و سه درختچه در دانشگاه هنر اثبات شده و پرونده قضایی آن باز است و پیگیری می‌شود، البته بهتر است پیشگیری داشته باشیم قبل از اینکه اتفاقی حادث شود، البته همه می‌دانیم دانشگاه به فکر از بین بردن درخت نیست و مردم غرضی با درختان ندارد، مگر اینکه درختی در مسیر فعالیت‌های عمرانی باشد، همه می‌دانند درخت دوست انسانهاست، تنها باید در این راستا اطلاع رسانی و فرهنگسازی کرد.

پایان قطع درخت در اصفهان

مرتضایی نژاد با بیان اینکه موضوع قطع درخت در حال حاضر تمام شده و در زمان مدیریت من دیگر اتفاق نخواهد افتاد، اظهارکرد: ما دنبال تنبیه نیستیم، اما اگر عارضه قطع درخت اتفاق افتد، پیگیری‌های لازم را انجام داده و با عامل یا عوامل آن برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی با اشاره به قطع درختان بیمار در اصفهان تصریح کرد: تمام درختان شهر توسط تیم گیاه پزشکی سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری اصفهان رصد می‌شود ما برای جان شهروندمان ارزش قائل هستیم. سقوط درختان معمولاً به دلیل بیماری آنها به واسطه هجوم آفت‌ها اتفاق می افتد، از این رو درختان آسیب دیده و خطر آفرین شهر توسط کارشناسان علامت گذاری و قطع می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال جاری در باغ گل ها کلکسیونی از گل های پیازی راه اندازی می‌شود، افزود: کلکسیون گل های دارویی و گیاهان پوششی مقاوم با هدف الگو گرفتن شهروندان از ۲۵ اسفندماه در باغ گل های اصفهان افتتاح می‌شود.

مرتضایی نژاد ادامه داد: برخی از گونه‌های مورد نظر سازمان به صورت پایلوت در مجموعه تحقیقاتی محمودآباد به صورت آزمایشی کاشت و سپس در فضای آزاد باغ گل ها کاشه می شود تا در صورت به دست آمدن نتیجه مطلوب در فضای سبز سطح شهر وارد ‌شود.

وی ادامه داد: اقلیم شهر اصفهان تغییر کرده است و دیگر از سرماهای کمتر از صفر درجه دیده نمی شود، بنابراین می‌توانیم بسیاری از گیاهان گلخانه ای را در فضای آزاد کشت کنیم. شهر باید از منظری زیبا و پویا برخوردار باشد، براین اساس برنامه ریزی‌های سازمان کاشت گیاهان مقاوم به خشکی است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه مدیران مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان همکاری و هماهنگی‌های های لازم را با کارشناسان سازمان فضای سبز و پارکها انجام داده‌اند، ادامه داد: تیم طراحی سازمان از حدود ۲۰ روز گذشته هر روز در یکی از مناطق حضور و گونه‌های گیاهی را معرفی و کاشت آنها را با عنوان " المان‌های سبز نوروزی" آغاز کرده‌اند.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه تابستان سال آینده به طورحتم فضای سبز سطح شهر اصفهان باید متفاوت باشد، اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی باید از برگ‌های سبز دائم در فضای سبز استفاده شود و کاشت این گونه ها در برخی از مناطق آغاز شده است.

احداث مرکز تحقیقات بین المللی چمن‌های مقاوم در محمود آباد

وی با بیان اینکه در منطقه هفت شهرداری اصفهان یک بوستان فاقد چمن احداث شده است و همین موضوع باعث شده تا شهروندان استقبال کمی از این بوستان کنند، گفت: نمی‌توانیم چمن را حذف کنیم اما باید به سمت کاشت چمن های مقاوم به خشکی برویم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: بین سه تا ۱۰ هزار متر به صورت چمن رل آماده شده است، این چمن‌ها بسیار مقاوم و هر ۱۵ روز یکبار نیاز به آبیاری دارند و در برخی دیگر از مکان‌های سطح شهر می‌توان گیاهان پوششی مقاوم کاشت.

وی خاطرنشان کرد: تولید چمن‌های مقاوم در مجموعه محمود آباد جروکان آغاز شده و از ظرفیت بخش خصوصی نیز برای این منظور استفاده خواهد  شد. ۵۳۰ نوع ژرم پلاسم انواع چمن وجود دارد و از کارشناس‌های مجموعه محود آباد بر روی انواع چمن ها تحقیق کرده اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در نظر داریم مرکز تحقیقات بین المللی چمن‌های مقاوم در محمود آباد را تأسیس کنیم.

با قطع درخت به شدت مخالفم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان بااشاره به اینکه ۵۰ درصد گونه های گیاهی که در چندسال اخیر کاشته شده است، مناسب اقلیم اصفهان است، تصریح کرد: با قطع درختان به شدت مخالف هستیم، بنابراین در صورتی که گیاهانی آسیب بیینند و قابلیت جابه جایی داشته باشد، به مرور و به تدریج جایگزین می‌شوند تا خللی در منظر شهری ایجاد نشود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به موفقیت جا به جایی درختان در اصفهان گفت: گونه‌های گیاهی با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از درختان به دلیل اینکه ریشه خیلی وسیعی پیدا نکرده قابلیت جابه جایی دارند، اما در صورتی که نتوان ریشه اصلی را از خاک خارج کرد، درخت آسیب می‌بیند، به نظر نمی رسد آنچه به عنوان جا به جایی درختان در اصفهان انجام شده چندان موفق بوده باشد.

تلاش برای احیای چهارباغ

مرتضایی نژاد افزود: چهارباغ نابود شده است و کامل از بین رفته است یعنی پروژه عمرانی چهارباغ  مانند مترو و سایر پروژه ها چیزی از چهارباغ باقی نگذاشته است. چهارباغ خالی شده است وهنگامی که حائل هایی که برای مترو بود را برداشتند برای شهر واقعا متاسف شدم. برای همین حداقل کاری که می توانستم انجام دهم جایگزینی درختان سال دار تر به جای درختانی است که در چهارباغ از دست رفته اند.

وی خاطر نشان کرد: درختان چهارباغ بیش از چهل سال سن دارند، بنابراین در خوشبینانه ترین چهل سال دیگر زمان نیاز است تا فضای سبز چهارباغ به وضعیت قبلی برگردد. در محور چهارباغ نمی توان درختان را با گونه های مقاوم جایگزین کرد،اما برخی قسمت ها که درختان به دلیل پروژه های عمرانی از دست رفته اند سعی کردیم از گونه های مقاومی که شباهت زیادی به گونه های قبلی دارند استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: هویت شهر اصفهان درختان چنار است، درختی داریم به نام افرای شبه چناری که برگ هایی شبیه چنار دارد اما بسیار مقاوم و کم نیاز به آب است و در برخی نقاطی که نیاز به کاشت درخت بوده این درخت جایگزین شده است. اما اجازه کاشت درختانی که با هویت چهارباغ متفات هستند را نمی دهیم. فضای سبز محور چهارباغ حتی اگر به صورت سیار آبرسانی شود باید به شکل قبل برگردد.

مرتضایی نژاد گفت: محور چهارباغ بخشی از هویت شهر اصفهان است و درختانش هویت آن بوده اند اما اکنون این هویت از بین رفته است با این حال تلاش می کنیم درختانی در این محور کاشته شوند که چند سال عمر داشته باشند و توصیه اکید به معاون منطقه این بود که درخت چنار در این محور حفظ شود، و تغییر در گونه های گیاهی چهارباغ صورت نگیرد.

وی  ادامه داد: تلاش می کنم تا ۲۰ سال آینده فضای سبز محور چهارباغ به شکل سابق برگردد، باید به گونه ایی برنامه ریزی کنیم که حداقل شهرمان حفظ شود.

با وجود خطرات، ناژوان حفظ شده است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۳۳۰کیلومتر مادی بخشی از هویت فضای سبز اصفهان است، اما فقط محور چهارباغ یا محور عباس آباد دیده می شود. تک تک مادی های ما هویت چندین ساله دارند به خصوص در منطقه جی اصفهان که در واقع منطقه اولیه احداث مادی ها است.

مرتضایی نژاد خاطر نشان کرد: در این منطقه درختان کهنی وجود دارد که برای حفظ، برخی از آنها را محصور کرده ایم و حتی درصدد هستیم زمین مادی و اطراف مادی را تملک کنیم تا بتوانیم این درختان را حفظ کنیم و گردشگران را به سمت آن سوق دهیم. درختان خیابان جی، آتشگاه، ناژوان و ... همه نمونه های ارزشمندی از فضای سبز اصفهان است که متاسفانه بسیاری از این مکان ها از بین رفته و تلاش ما برای حفظ آنهایی است که هنوز مانده اند.

وی ادامه داد: ناژوان پتانسیل خیلی خوبی دارد و خوشبختانه رصدهایی که از طریق گوگل انجام شد نشان داد حجم پوشش گیاهی این منطقه از سال ۹۰ تا کنون هیچ تغییری نکرده است. جای خوشبختی است که با وجود همه خطرات، پوشش گیاهی ناژوان حفظ شده است. ناژوان پتانسیل گردشگری بسیار بالایی دارد و سال هاست که صحبت احداث باغ گیاهشناسی در این منطقه بوده است و این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به باغ‌های در تملک خصوصی ناژوان خاطرنشان کرد: این موضوع از سوی وزارت کشور به سازمان پارک ها محول و مقرر شد تا با حضور اساتیدی برای حفظ باغات دستورالعمل‌های خوبی ارائه شود تا بتوانیم باغات موضوعی تعریف کنیم، زیرا باغات می‌توانند در جذب گردشگر تأثیر گذار باشند.

مرتضایی نژاد ادامه داد: باغات خصوصی زیادی در مناطق ۱۳، ۱۲، ۱۵ و شرق اصفهان وجود دارد، البته بخش متمرکز باغ‌ها در مناطق ۱۰ شهرداری و آتشگاه است که باید برای حفظ آنها کوشا باشیم، اکنون نیز برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ باغات در دست انجام است.

اهمیت طراحی منظر در فضای سبز اصفهان

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد عرصه‌های فضای سبز در اختیار بخش خصوصی و یا پادگان ها است، ادامه داد: فضاهای سبز هوانیروز و پادگان شهید آقابابایی، فضاهای اکولوژیک شهر هستند، بنابراین یک کارشناس از سوی سازمان پارک ها ناظر بر این منطقه است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به کاشت نهال نارنج در اصفهان گفت: درخت نارنج از گذشته در اصفهان کشت می شده است، در حال حاضر نیز نهال نارنج خریداری و کاشت آن به صورت پایلوت اجرا می‌شود، درخت نارنج بسیار خوب رشد می‌کند، اما به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.

مرتضایی نژاد ادامه داد: درختان مرکبات در ۱۰ الی ۲۰ درصد منازل شهروندان اصفهانی وجود دارد، و به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی اصفهان  بسیار خوب رشد می‌کند، اما نیاز به مراقبت های خاص دارند.

وی با اشاره به اهمیت طراحی منظر در فضای سبز اصفهان خاطر نشان کرد: چارت سازمان سیما و منظر فضای سبز شهری در اصفهان تنظیم شده و در آن دستور العمل حفظ باغات نیز منعکس شده تا به وزارت کشور ابلاغ کنیم، سیما و منظر فضای سبز و شماری از بوستان های اصفهان ایرادهای بسیاری داد و تلاش می کنیم  در راستای بهبود سیما و منظر شهری قدم برداریم.

کاشت هدفمند درخت در هفته درختکاری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص کمربندی سبز اصفهان گفت: ضرورت حفظ کمربند سبز شهر اصفهان بسیار اهمیت دارد، اما متاسفانه از شمار زیادی از درختان سمت بختیار دشت به دلیل مسائل حاشیه‌ای خشک شده، البته از سمت سجزی و شرق اصفهان پیشرفت خوبی حاصل شده و اکنون ۷۰۰ هکتار فضای سبز داریم.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه در دو سال گذشته ۶۸ هزار درخت در هفته درختکاری توزیع شده است و در سال نهضت درختکاری یک میلیون و ۷۰۰ اصله درخت کاشته شده، اما متاسفانه حفظ وهدفمند کاشت نشده است، اظهار کرد: کاشت درخت یک موضوع علمی است و باید برای کاشت و رشد ریشه، آب و خاک درخت در نظر گرفته شود.

وی هفته درختکاری را هفته‌ای برای تجلیل از اهمیت درخت و نه توسعه بدون معنای کاشت درختان دانست و اظهارکرد: امسال برنامه‌های هفته درختکاری با شعار «حفظ درخت، تداوم حیات» برگزار شد. در این هفته گونه‌های گیاهی کم آب‌بر و مقاوم به شرایط خشکی در میان شهروندان توزیع شد، درختکاری یک نماد است، اما امسال هدف ما تنها کاشت درخت نبود، بلکه حفاظت از درختان نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با گسترش فرهنگ حفاظت از درختان، می‌توان فضای سبز پایداری را تجربه کرد، بنابراین باید اطلاع رسانی‌ها درباره اهمیت درختان شهر به صورت گسترده انجام شود در کار آن باید اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص شرایط بحران آب در اصفهان انجام شود تا شهروندان مشکلات نبود آب را بیشتر احساس کنند.

کد خبر 338180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.