روسیه با همکاری ایران و ترکیه برای ادامه مذاکرات آستانه تلاش می کند

وزیر امور خارجه روسیه به تشریح آخرین وضعیت سوریه پرداخت و گفت: روسیه با همکاری ایران و ترکیه برای ادامه مذاکرات سوری آستانه تلاش می کند.

به گزارش ایمنا، سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبدالعزیز کامیلوف» همتای ازبکستانی خود به ادعای طرف آمریکایی مبنی بر شکست روند گفت‌وگوهای سوری آستانه اشاره کرد و گفت: طرف آمریکایی مدعی شده که تنها منطقه موفق در کاهش تنش در سوریه در جنوب غربی این کشور فعال است که آنها با همکاری اردن ایجاد کرده اند. 

لاوروف با بیان اینکه برای آمریکایی ها سخت است که به این نکته اعتراف کنند که روسیه نقش تعیین کننده در ایجاد این منطقه داشته است، افزود: خودداری مقام های آمریکایی از ذکر نام روسیه در این مورد، پرسش های فراوانی ایجاد می کند. 

وزیر خارجه روسیه افزود: مشخص است که چه کشورهایی در روند حل و فصل مسائل سوریه مشارکت دارند؛ ما از روند مذاکرات آستانه خجالت نمی کشیم و به همراه شرکای ایرانی و ترکیه ای به مشارکت در روند گفت وگوهای آستانه ادامه می دهیم و در حال تدارک دیدن مقدمات اجلاس در سطح وزیران هستیم.

لاوروف تصریح کرد: در این نشست، با پیروی از قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل پیش خواهیم رفت که اولا تمامیت ارضی، حق حاکمیت و استقلال سوریه را محترم می داند و دوما؛ مانع توافق سوری ها نمی شود و نسخه خارجی به آنها تحمیل نمی کند. 

وی ادامه داد: سوری ها باید سرنوشت شان را تعیین کنند و این کلید اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است. روند گفت‌وگوهای صلح آستانه مانع از تجزیه سوریه است و این نقشه اجرا می شود. 

تروریست ها عامل بحران در غوطه شرقی هستند 

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ریشه مسائلی که در غوطه شرقی و نقاط پیرامون آن بروز کرده، مواضع کلیدی تروریست های گروه جبهه النصره و گروه های همدست آن در این منطقه (حومه دمشق) است.  از این منطقه، دمشق مرتبا گلوله باران می شود، چندین بار گلوله‌های خمپاره به سفارت روسیه در دمشق اصابت و در روزهای اخیر نمایندگی تجاری ما در این شهر هدف قرار گرفت. 

لاوروف گفت:بارها این مساله را در شورای امنیت مطرح و تاکید کرده ایم که نباید استثنائی برای تروریست ها قائل شد، آنها مشکلات زیادی را برای ساکنان محلی بوجود می آورند و اجازه ترک منطقه را به آنها نمی دهند و به عنوان سپر انسانی از این افراد استفاده می کنند تا خود را ایمن و دولت سوریه و حامیان آن را به نقض قوانین انسانی متهم کنند. 

وی افزود: پرسش های زیادی مطرح می شود که چگونه حملات سیاسی علیه دمشق و طرف های همکاری کننده با آن در مبارزه با تروریسم تدارک دیده می شود؛ این مسائل به این دلیل مطرح می شود که اکثر شواهد (حملات در غوطه شرقی) را گروه به اصطلاح «کلاهخود سفیدها» در سوریه فراهم می کند که از سوی آمریکا و انگلیس حمایت می شوند. آنها متهم به زمینه چینی برای تغییر حکومت سوریه از طریق صحنه سازی هستند.

 غرب از جبهه النصره حمایت می کند 

لاوروف یادآورشد: در مناقشه سوریه این اولین بار نیست که جبهه النصره که مساله اصلی منطقه غوطه شرقی است خواسته یا ناخواسته در یک طرف جبهه کنار منتقدان دولت سوریه قرار می گیرد. شرکای آمریکایی به این گروه (جبهه النصره) هیچ ضربه ای نمی زنند و شواهدی هم در دست نیست که نشان دهد ائتلاف آمریکایی گروه جبهه النصره را هدف حملات خود قرار داده باشد. بدیهی است که ما بارها توجه آمریکایی ها را به این مساله جلب کرده ایم، اما تاکنون هیچ پاسخی به این تذکر داده نشده است. 

تضمینی برای رعایت آتش بس از سوی جنگجویان وجود ندارد 

لاوروف ادامه داد: اکنون بحث ها در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ای جریان دارد که براساس آن، اقدامات جنگی برای ۳۰ روز متوقف شود. 

وزیر خارجه روسیه با طرح این پرسش که چه تضمینی وجود دارد، جنگجویان این آتش بس را رعایت و گلوله باران مناطق مسکونی را متوقف کنند؟، گفت: برای اینکه قطعنامه موثر باشد فرمولی را پیشنهاد کرده ایم که بر تضمین کسانی که در غوطه شرقی و مناطق خارج آن قرار دارند، استوار است تا آشتی واقعی صورت گیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 338097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.