مصونیت وکلا در دفاع، زمینه اجرای عدالت و احقاق حق است

رییس هیات مدیره مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه گفت: یکی از معیارهای سنجش عدالت مصونیت وکلا در دفاع است که این امر خود زمینه اجرای عدالت و احقاق حق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا انصافداران شامگاه پنجشنبه در سومین همایش نقش و جایگاه وکیل مدافع در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: حق برخورداری از وکیل و مصونیت وکلا در دفاع یکی از معیارهای سنجش عدالت دستگاه‌های قضایی در نظام‌های حقوقی مختلف است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی اغلب کشورها حق دفاع را برای وکلا و حق انتخاب وکیل را برای موکل به رسمیت شناخته است، افزود: تا زمانی که وکلا در دفاع خود از مصونیت برخوردار نباشند نمی‌توانند به وظیفه خطیر خود در اجرای عدالت و احقاق حق مردم عمل کنند.

انصافداران با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مصونیتی مانند مصونیت پارلمانی برای وکلا در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، وکلا را از احترام و تامینات شغل قضا برخوردار کرده است اما متاسفانه اجرای این مصوبه در جامعه ما همچنان مغفول واقع شده که این امر بررسی بیشتر حقوقدانان، قضات و وکلای دادگستری را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه باید دلایل عدم اجرایی شدن این مصوبه مشخص شود، گفت: تا زمانی که اهتمام بیشتری به اخلاق حرفه‌ای وکالت نباشد این مشکلات وجود دارد و به نظر می‌رسد مصونیت وکلا، نیازمند حمایت بیشتر مقامات قضایی است و قانونگذار باید تدابیر لازم برای تدوین قوانین جدید در این امر داشته باشد.

رییس هیات مدیره مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه در توضیح ویژگی‌های یک دفاع خوب خاطرنشان کرد: دفاع خوب، دفاعی است که وکیل آزادانه و بدون کوچکترین شائبه‌ای از اعمال فشار از طرف صاحبان قدرت بتواند از حقوق موکل خود دفاع کند.

انصافداران افزود: رویکرد جدید آیین دادرسی کیفری به لزوم حقوق متهم و حق حضور وکیل در مرحله تحقیقات، گام مثبت و موثری در این خصوص بوده که متاسفانه کافی به نظر نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در دیگر کشورها وکلایی که حق دفاع در دادگاه دارند از شان و منزلت بالای اجتماعی برخوردارند، تصریح کرد: اگر امروز بر این باوریم که قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند باید این امر در رفتارمان مبنی بر احترام به این شغل و جایگاه متبلور باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه امروز اگر جایگاه و منزلت وکیل دادگستری نادیده گرفته شود، قانون زیرپا گذاشته شده و بی حرمتی به دستگاه قضایی صورت گرفته است، گفت: بسیاری از وکلا از قضات دادگستری هستند که پس از سالیان متمادی قضاوت عادلانه، امروز در سنگری دیگر به نام وکالت در اجرای عدالت و احقاق حق گام بر می‌دارند که باید احترام این همکاران بیش از پیش حفظ شود.

انصافداران با تاکید بر اینکه باید به سمت تخصصی شدن حرفه وکالت پیش برویم، خاطرنشان کرد: امروز اشراف بر تمام مسائل و رشته‌های حقوقی به هیچ وجه امکانپذیر نیست و هیچ کس نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد و به نظر می رسد با حفظ صلاحیت وکلا در تمام دعاوی، زمینه‌های اجرای وکالت اختصاصی پیش بینی شود تا افرادی که در زمینه‌های خاص تخصص دارند بهتر به فعالیت بپردازند.

کد خبر 338044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.