آژانس اتمی در گزارش جدید خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود که روز پنجشنبه منتشر شد بار دیگر پایبندی کامل ایران به مفاد برجام را مورد تائید قرار داد.

به گزارش ایمنا ، در این گزارش اعلام شده که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی ایران تا تاریخ ۱۲ فوریه ۱۰۹.۵ کیلوگرم بوده و در طول دوره گزارش نیز میزان این ذخایر از ۳۰۰ کیلوگرمی که در برجام مجاز شناخته شده است ، فراتر نرفته است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش با عنوان راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، برای دهمین بار پایبندی ایران به مفاد برجام در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجودی اورانیوم غنی شده را مورد تائید قرار داد.

در گزارش جدید آژانس در خصوص فعالیتهای مرتبط با آب سنگین و بازفراوری آمده است: ایران احداث رآکتور آب سنگین اراک را مطابق با طراحی اولیه دنبال نکرده است. ایران همچنان به آگاه کردن آژانس درباره ذخایر آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین ادامه داده و به آژانس اجازه داده تا بر ذخایر آب سنگین نظارت داشته باشد.

این گزارش اعلام می کند که آژانس در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ تائید کرد که کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) در حال فعالیت بوده و ذخایر آب سنگین ایران ۱۱۷.۹ تن بوده است. در طول دوره گزارش نیز ایران بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین نداشته است.

گزارش جدید آژانس تاکید می کند که آژانس همچنان به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران ادامه می دهد. این گزارش در نشست آینده شورای حکام که روزهای دوشنبه تا جمعه ۵ تا ۹ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) برگزار می شود ، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

گزارش قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) منتشر شده بود . آن گزارش در نشست آذر ماه شورای حکام مورد بررسی قرار گرفت و آمانو در کنفرانس خبری حاشیه نشست شورای حکام با رد برخی فضاسازی های رسانه های غربی، تاکید کرد که آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام از جمله بخش T ضمیمه توافق هسته ای نظارت دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 338026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.