طبیعت، اینجا روی دیگرش را نشان داده است!

«چشممان به آسمان سفید شد، از بس نگاهش کردیم و نبارید؛ انگار دل آسمان هم سنگ شده و دیگر مثل قدیم‌ها گریه نمی‌کند به حال این مردم. اگر نبارد بهار و تابستان چه کنیم؟»

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، این‌ها حرف‌های غلامرضا مهدوی از کشاورزان منطقه شهرضا است، جایی در قلب کانون خشکسالی ایران. طبیعت، اینجا روی دیگرش را نشان داده و گویی به این سادگی‌ها خیال تغییر رویه ندارد! پاییزی خشک و اینک زمستانی کم آب، که بهار و تابستانی، سخت را هشدار می‌دهد.

 با تشدید بحران خشکسالی در سال‌های اخیر، معضلات و آسیب‌های ناشی از این بحران طبیعی، تبعات زیست محیطی بیشتری یافته و بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی شهرستان را تحت تأثیر قرار داده است.

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا از وضعیت بحرانی آب در این شهرستان این گونه می‌گوید: طبق آمار هفت ساله، خشکسالی متوسط شهرضا به ۱۵.۵ درصد رسیده است.  ۵۵.۶ درصد از مساحت شهرضا دچار خشکسالی و ۲۹ درصد این مساحت دچار خشکسالی بسیار شدید شده است.

وی با بیان اینکه ۸۷.۵ درصد از جمعیت این شهرستان درگیر خشکسالی متوسط شده است، می‌گوید: ۹ درصد از جمعیت با خشکسالی و ۳.۵ درصد از جمعیت با خشکسالی بسیار شدید، دست به گریبان هستند.

اما این همه ماجرا نیست، بحران خشکسالی کشاورزی شهرضا را با چالشی جدی مواجه کرده است و هرچند مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان می‌کوشند تا جای ممکن از تبعات آن بکاهند، اما هر روز زبانه‌ای جدید از این آتش زیر خاکستر نمایان می‌شود.

کشاورزان شهرضایی نیز حق‌آبه دارند

رضا باقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرضا، بحرانی بزرگ را پیش روی کشاورزی این شهرستان می داند و می‌افزاید: در سال‌های گذشته از کشاورزان حق‌آبه‌ای گرفته شده و بر مبنای آن اجازه برداشت صادر کرده‌اند، اما اکنون با اجرای طرح تعادل بخشی آب کشاورزی، این حق کشاورزان محدود شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به تبعیض ایجاد شده بین کشاورزان شهرضا با شرق اصفهان می گوید: کشاورزان شهرضایی نیز حق‌آبه دارند، اما همه اعتبارات مواد ۱۰ و ۱۲ را به شرق اصفهان می‌دهند.

باقری با اشاره به استمهال ایجاد شده برای بازپرداخت اقساط تسهیلات کشاورزان، تأکید می‌کند: کشاورزی باید درآمدی داشته باشد، تا بتواند اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند، اما وقتی درآمدی وجود ندارد، نباید انتظار بی‌جا داشته باشیم.

وی با انتقاد از اقدام برخی افراد مبنی بر تغییر کاربری اراضی زراعی، می افزاید: آب و خاک حاصلخیز، میراثی است که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته‌اند و اگر قدردان آن نباشیم، چیزی برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

تنها می‌توانیم با محیط سازگار شویم

محمدمهدی ابوالحسنی، معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرضا از تلاش دولت برای مهار خشکسالی می‌گوید: حقیقت این است که ما در برابر خشکسالی تنها می‌توانیم با محیط سازگار شویم.

وی از افزایش اراضی زراعی شهرضا مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سال ۸۶ مساحت این اراضی در شهرضا ۱۲۷ هکتار بود و اینک این میزان به ۴۵۰۰ هکتار افزایش یافته و طرح تجهیز حدود ۴۰۰ هکتار هم آماده شده است.  ۴۵ رشته قنات این شهرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد در حالی که در کنار کاهش منابع آب، کیفیت آب هم رو به کاهش است و آب رفته رفته شور می‌شود.

ابوالحسنی توسعه کشت گلخانه‌ای را از بهترین راهکارهای علمی مبارزه با خشکسالی می‌داند؛ به عقیده او این روش کشت، عملکرد اراضی زراعی در واحد سطح را به شکل چشم‌گیری، افزایش می‌دهد و شهرضا نیز جزء نخستین شهرهای کشور در اجرای الگوی نوین کشت بوده و در این روش، صاحب سبک است.

وی بر ضرورت حمایت مالی از کشاورزان برای توسعه روش‌های آبیاری نوین تأکید می‌کند: تسهیلات با نرخ سود بازپرداخت ۱۴ درصد، در بخش کشاورزی اقتصادی نیست.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرضا اصلاح الگوی کشت را شیوه‌ای مناسب برای ترویج ارقام زراعی که نیاز کمتری به آب دارند، می‌داند و می گوید: اصلاح الگوی کشت در ایران از سال ۸۰ کلید خورد و از سال ۹۱ با جدیت بیشتری دنبال شد در کشور پنج استان و در اصفهان، شهرضا به عنوان پایلوت اجرای طرح اصلاح الگوی کشت انتخاب شد.

ابوالحسنی شهرضا را تنها شهر کشور از نظر برخورداری از طرح جامع اصلاح کشت می‌داند و می گوید: در این طرح، الگوی کشت هر مزرعه بر اساس، مزیت‌های اقتصادی، مداخلات زیست محیطی و ظرفیت‌های منطقه‌ای پیش بینی شده است.

وی ابتدای سال زراعی آینده را زمان اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در این شهرستان می‌داند و تأکید می‌کند: یکی از مهمترین مواردی که در مطالعات چهارساله این طرح در نظر گرفته شده، پایداری الگوی کشت و اقتصاد کشاورزان منطقه است.

کد خبر 338007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.