صنعت داروسازی نیازمند نوسازی است/لزوم تولید داخلی داروهای ژنتیک

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم تولید داروهای ژنتیک در کشور گفت: برای این امر نیاز به برنامه‌ریزی جامع و به روز رسانی صنایع دارویی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل اصلانی صبح پنجشنبه در آیین افتتاح ساختمان جدید معاونت غذا و دارو و آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر تعداد شرکت‌هایی که تحت نظارتش است، رتبه سوم را دارد، اظهار کرد: این در حالی است که تا سال ۶۸ تنها یک شرکت داروسازی در اصفهان  فعال بود و امروز این تعداد به ۱۲ شرکت افزایش یافته است.

وی ارزش تولیدات شرکت‌های داروسازی استان اصفهان را بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر سهم ریالی این شرکت‌ها را در نظر بگیریم ۱۰ درصد کل ارزش تولیدات دارویی کشور متعلق به این استان است.

داروخانه‌های اصفهان به ۷۵۷ باب افزایش یافت

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه روند افزایش تعداد داروخانه‌ها در روند افزایش عرضه و خدمات دارویی نسبت مستقیم دارد، اظهار کرد: باید توجه داشت که در سال ۹۲ که جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان چهار میلیون و ۵۸۰ هزار نفر بود ۶۲۰ داروخانه در استان اصفهان فعالیت داشت و امروز این تعداد به ۷۵۷ باب داروخانه رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تولید داروهای  ژنتیک در کشور گفت: برای این امر نیاز به برنامه‌ریزی جامع و به روز رسانی صنایع دارویی هستیم.

اصلانی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ شرکت دارویی شامل ۱۲۰ شرکت داروسازی گیاهی و ۱۳۰ شرکت داروسازی صنعتی در کشور فعالیت دارد، افزود: امروز جامعه هدف تولید شرکت‌های دارویی ایران ۸۰ میلیون شهروند ایرانی است و باید ظرفیت تولیدات داوریید کشور بتواند جمعیت ۴۰۰ میلیونی را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه صادرات دارو نشانه پیشرفت هر کشور در این صنعت است، اضافه کرد: نوسازی تجهیزات می‌تواند در این بخش تاثیربسزایی داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸۰ کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی مجاز در استان اصفهان فعالیت دارد، افزود: برای نظارت بر روند فعالیت این واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌ایم ضمن اینکه برای افزایش کیفیت مواد غذایی تولیدی در استان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.

صادرات ۲۰ فرآورده غذایی و آشامیدنی دارای نشان سلامت از اصفهان

وی با بیان اینکه دربخش اصلاح فرمولاسیون‌هایی که مدنظر وزارت بهداشت است، ۱۵۵ فراورده با هدف کاهش قند نمک چربی و اسید چرب ترانس تولید شده است، تصریح کرد: همچنین ۲۰ فرآورده غذایی و آشامیدنی دارای نشان سلامت از اصفهان صادر شده است.

اصلانی با بیان اینکه ضروری است که برای تولید غذای سالم در کشور برنامه‌ریزی مدونی انجام شود، افزود: برای این امر رایزنی‌هایی را با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار  میلیارد تومان در کشور در بخش لوازم آرایشی بهداشتی هزینه می‌شود، افزود: تولیدات کشور تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این مواد مصرفی را تامین می‌کند و مابقی موراد مصرفی از واردات تامین می‌شود.

اصلانی تصریح کرد: تولید فرآورده‌های آرایشی وبهداشتی نسبت به تولید دارو خیلی راحت‌تر است و باید قدم‌های موثری را در این راه برداریم 

فعالیت ۴۳ کارخانه تولید مواد آرایشی بهداشتی در اصفهان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳ کارخانه و کارگاه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در استان اصفهان فعال است، گفت: توسعه این شرکت‌ها امری ضروری است چرا که می‌توان به راحتی با تولید محصولات با کیفیت در بخش صادرات به ویژه به کشورهای همسایه گام برداشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سهم ریالی تجهیزات پزشکی در بازار ایران را حدود دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این زمینه در کاشان، یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان ۳۴ کارخانه و در مجموع سه استان ۲۳۷ مرکز تولیدی کوچک فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد از ملزومات پزشکی از جمله انواع باند، گاز، چسب زخم و ... در اصفهان تولید می‌شود، افزود: همچنین در شرکت‌های دانش بنیان انواعدستگاه‌های اتوکلاو، رادیولوژی، شتاب دهنده‌های خطی الکترون و ... در شرکت‌های دانش بنیان اصفهان تولید شده که باید مورد حمایت قرار گیرد.

اصلانی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های استان اصفهان در همه بخش‌ها فعال است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نوع آزمون‌ تخصصی در خصوص انواع نگهداره‌ها و نگهداری سموم رنگ‌های مصنوعی افزودنی‌ها و ... انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر ۲۳ هزار آزمون انواع مواد غذایی در آزمایشگاه‌های استان اصفهان انجام شده است، گفت: همچنین حدود ۲۸۰ بازدید از آزمایشگاه‌های واحدهای تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی داشتیم.

کد خبر 338004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.