کمیته امداد و بهزیستی غایبان بزرگ حمایت‌های دارویی بیماران خاص

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تامین داروهای بیماران خاص و ناتوان مالی نیازمند توجه دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی است در حالی که این دو نهاد غایبان بزرگ حمایتی در این بخش هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن قاضی زاده‌هاشمی در حاشیه آیین رونمایی از داروهای جدید شرکت داروسازی رها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پوشش بیمه‌ای برخی داروهای مورد نیاز بیماران خاص اظهار کرد: بسیاری از این داروها نیاز به بیمه تکمیلی دارد و این در حالی است که بیمه تکمیلی تجاری است و باید دید با روندی که از حق بیمه دریافت می‌کنند می‌توانند  این امر را پوشش دهند یا خیر.

وی تصریح کرد: با هماهنگی، راهنمایی و همکاری انجمن‌های علمی در این زمینه توفیقی حاصل می‌شود که باعث سود رسانی به بیمار شده و بخش تولید نیز آسیب نبیند.

موظف به حمایت از تولید داخلی هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه موظف هستیم از تولید داخلی حمایت کنیم، گفت: همه حمایت‌های مالی را  باید دولت به ویژه در بخش بیمه و بخشی از تولید داخل انجام دهد.

وی با بیان اینکه بایستی در زمینه تهیه برخی داروهای خارجی سازمان حمایتی که عمدتا بیمه‌ها هستند نقش موثری را ایفا کنند، افزود: ما نیز موظفیم با کمک انجمن‌های علمی به گونه‌ای محصولات را به بازار عرضه کنیم که کمترین حساسیت وجود داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در برخی اقلام و داروها این مشکل وجود دارد که تعدادشان نیز محدود است و امیدواریم با همکاری صنعت و انجمن‌های علمی این مشکل حل شود. واقعیت این است که تامین داروهای بیماران خاص و ناتوان مالی نیازمند توجه دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی است در حالی که این دو نهاد غایبان بزرگ حمایتی در این بخش هستند.

ضرورت همکاری دولت و مجلس برای تامین داروهای بیماران نیازمند

وزیر بهداشت با بیان اینکه گره تامین هزینه دارویی بیمارانی که وضعیت مالی نامناسب دارند تنها با همکاری دولت و مجلس باز می‌شود، اضافه کرد: باید توجه داشت که وزارت بهداشت نیز برای این امر بودجه مشخصی ندارد. ما سعی داریم با همکاری انجمن‌های علمی داروهای مناسب با کمترین حساسیت را وارد بازار کنیم و برای این امر در تلاش هستیم هماهنگی‌های مورد نیاز را انجام دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما مطالباتی را از دولت در حوزه همکاری برای تامین هزینه داروهای بیماران خاص که در کشور تولید نمی‌شود، داریم، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که کشور بسیار پهناور است و نیازهای مختلفی دارد و همه مشکل کشور تجهیزات و دارو نیست اما امیدواریم درمان نیز در انتخاب‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: ایران در حوزه فعالیت کارخانه‌های داروسازی کارنامه خوبی دارد و این امر بیانگر توجه همه دولت‌ها به این امر است.

تنها به تولید دارو و تجهیزات با کیفیت مجوز می‌دهیم

وزیر بهداشت تصریح کرد: همیشه به مردم این اطمینان را داده‌ام تنها به تولید دارو و تجهیزاتی مجوز می‌دهیم که با کیفیت بالا و موثر باشند.

وی با بیان اینکه امروز دو داروی جدید به کارنامه ۱۰۵ داروی ثبت شده شرکت داروسازی رها اضافه می‌شود، گفت: این دو داروی تولیدی در حال حاضر وارداتی است و از امروز سعی بر آن داریم ۹۰ درصد از واردات این دارو را قطع کنیم که این امر بالاترین حمایت دولت از این صنعت است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در قیمت گذاری  دارو هم مراعات می شود که ضمن رعایت حال مردم بخشی از سهم اعتباری را که واردات داشته‌ایم در اختیار تولید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسیر تولید دارو در کشور بسیار مناسب است، افزود: هر چقدر بتوانیم از بخش خصوصی حمایت  کرده و کارخانه‌های متعدد دارویی که در حال حاضر زیانده است را واگذار کنیم می‌توان عرصه رقابت‌های بین‌المللی را برای صنعت دارویی کشور فراهم آورد.

کد خبر 337986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.