زنان موجب برکت اقتصادی هستند

مشاور شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه زنان موجب برکت اقتصادی هستند، گقت: اخلاق مداری زنان توانسته حرکت مفیدی در آنان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین شهشهان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری دومین همایش ملی جایگاه زنان در توسعه پایدار در خصوص دستاوردهای برگزاری این همایش در سال گذشته گفت: مهمترین دستاورد برگزاری این همایش در سال گذشته آموزش کار تیمی به زنان فعال و مطرح کردن اخلاق کسب و کار و مسائل بنیادین اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه زنان باعث برکت اقتصادی هستند، افزود: اخلاق مداری زنان توانسته حرکت مفیدی در آنان ایجاد کند و سال گذشته در خصوص برقراری ارتباطات بین زنان فعال اقتصادی، شناسایی بانوان توانمند و متصل کردن آنها به شورای عالی بانوان به جهت استفاده از آموزش‌ها و مشاوره ها اقدامات خوبی صورت گرفت.

شهشهان با تاکید بر اینکه نقش فعالیت خانگی زنان مغفول مانده است، تصریح کرد: شورای عالی بانوان از چندین کمیته فعال تشکیل شده که یکی از کمیته های شورا به نام صنایع خلاق و کارآفرینی است که فعالیت زنان روستایی و مشاغل خانگی در این کمیته می گنجد.

مشاور شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی با بیان اینکه شورای عالی بانوان برای توسعه کسب و کار و ایده‌های نو در خدمت زنان است، اظهار کرد: هدف ما این نیست که زنان فقط جایی کار کنند بلکه اعتقاد شورای بانوان بر این است که حتی در خانه هم می توان به حوزه‌های اقتصادی وارد شد و از طریق مشاغل خانگی به درآمد پایدار رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی در خصوص ورود زنان به موضوع گردشگری خاطرنشان کرد: کمیته گردشگری یکی از زیرمجموعه‌های کمیته کارآفرینی است و علاقمندان به این حوزه باید به کمیته کارآفرینی وارد شوند.

شهشهان با بیان اینکه زنان می‌توانند در این کمیته به آموزش‌های لازم در این حوزه بپردازند، افزود: مواردی چون تورگردانی، معرفی صنایع دستی مناطق مختلف در کمیته گردشگری آموزش داده می‌شود و زمینه کارآفرینی در این حوزه مستلزم ایجاد ارتباط با شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی است.

بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین و فعال اقتصادی اصفهان جمع‌آوری شد

زهرا اخوان نسب، رییس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: امسال برای دومین بار است که این همایش به صورت ملی در اصفهان برگزار می شود و از طریق برگزاری این همایش درصدد هستیم بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی را معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اطلاعات کمی درباره زنان کارآفرین و فعالیت اقتصادی زنان داشتیم، افزود: با سال‌ها تلاش به تدریج فایل اطلاعاتی کاملی از زنان کارآفرین و فعال اقتصادی در استان جمع آور شد و بر آن هستیم که بتوانیم تجربیات این زنان فعال را در اختیار دیگر زنان و جوانان قرار دهیم.

رییس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه یکی از دیگر اهداف این شورا ترویج مشارکت همه جانبه زنان است، گفت: این شورا بر آن است که ارتباط گسترده ای بین بانوان کارآفرین و فعال ملی وکشوری برقرار کند و حمایت‌های تسهیل‌گرانه‌ای در فرآیند ایجاد کسب و کار از زنان داشته باشد.

اخوان نسب در توضیح محورهای همایش اظهار کرد: این همایش در سه محور زن و اقتصاد و توسعه پایدار، زن و سیاست، فرهنگ، اجتماع و توسعه پایدار و زن  ومحیط زیست و توسعه پایدار برگزار می‌شود که تیم اجرایی آن همگی از اساتید دانشگاه و آگاه به معضلات و مشکلات حوزه زنان هستند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار به معنای زندگی کامل انسان با داشته‌های زمان حال خود بدون دست اندازی به ذخایر نسل آینده است، گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار نیازها و ابزارهایی وجود دارد که عمده آن به حوزه آموزش برمی گردد تا بتوانیم زنان را برای اثرگذاری بیشتر در جامعه آماده کنیم.

زنان حلقه‌های نامرئی اقتصاد هستند

اخوان نسب با بیان اینکه شعار این همایش "زنان هم پیمانان توسعه و برکت اقتصادی" است، تصریح کرد: این شعار برگرفته از اعتقاد شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی است و بر این امر تاکید داریم که زنان حلقه‌های نامرئی اقتصادی هستند که باید هر چه بیشتر روی آنها سرمایه‌گذاری شود تا نتایج بهتری عاید جامعه شود.

رییس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه این شورا نگاه ویژه‌ای به مشاغل خانگی دارد، افزود: اینطور نبوده که شورای عالی بانوان تنها به یک دسته از مسائل خاص صرفا در حوزه زنان تاجر و بازرگان بپردازد بلکه حوزه مشاغل خانگی همواره موردنظر ما بوده و فعالیت در مشاغل خانگی همواره بهای لازم را برای این شورا داشته است.

اخوان نسب با تاکید بر اینکه حفظ و پایداری نظام خانواده و ارزش‌های آن از موارد بسیار مهم در حوزه زنان است، اظهار کرد: زنان نه تنها از ارکان مهم اجتماعی بلکه از ارکان مهم اقتصادی جامعه هستند.

وی در خصوص لزوم آموزش و آگاهی از وضعیت بازار برای زنان خاطرنشان کرد: علاوه بر زنان، همه کسانی که خواهان حضور در فعالیت اقتصادی خرد یا کلان هستند باید از مارکتینگ و ارتباط با بازار آگاه باشند و آموزش‌های عمومی و تخصصی لازم در زمینه آشنایی با بازار را بگذرانند و زنان نیازمند این آموزش‌ها و ارتباطات اجتماعی وسیع‌تری هستند.

اخوان نسب در خصوص محاسن مشاغل خانگی افزود: بزرگترین حسن مشاغل خانگی ایجاد شدن آن در منزل است و به تدریج این مشاغل با کسب آگاهی‌های بیشتر امکان توسعه بیشتری دارند که اتاق بازرگانی در نشان دادن مسیر صحیح به زنان و جوانان در این امور همواره به وظایف خود عمل کرده است.

400 زن فعال اقتصادی در اصفهان شناسایی شد

رییس شورای عالی بانوان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر تعداد زنان فعال اقتصادی استان گفت: با توجه به اینکه کارآفرینی ابعاد مختلفی دارد که یکی از معانی آن ایجاد کار جدید است تعداد زنان کارآفرین نسبت به زنان فعال اقتصادی کمتر است و بانک اطلاعاتی این شورا در کل استان ۴۰۰ زن فعال اقتصادی را تاکنون شناسایی کرده است.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی انتقال آموزش ها به شهرستانها و عدم تمرکز آنها در مرکز استان خاطرنشان کرد: زنان و جوانان تحصیل کرده بسیاری در شهرستان‌ها حضور دارند که متاسفانه شغلی ندارند و اتاق بازرگانی، تاکنون دوره‌های آموزشی زیادی در شهرستانها برگزار کرده است و این شورا آمادگی لازم برای همکاری با اتاق اصناف در همه شهرستان‌های استان برای آموزش‌های عمومی کسب و کار دارد و هرجا برای این موضوع اعلام نیاز شود همکاری لازم به عمل خواهد آمد.

اخوان نسب با اشاره به اینکه این شورا با تمام سازمان‌ها و ادارات استان همکاری دارد، تصریح کرد: زنان همه ادارات با شورای عالی بانوان اتاق همراه هستند و همگرایی خوبی در حوزه زنان در تمام دستگاه‌ها وجود دارد.

رییس شورای عالی بانوان در خصوص شاخص‌های مختلف توانمندسازی زنان، گفت: سعی این شورا همواره بر این بوده که تمام شاخص‌های توانمندسازی را با نگاه به تجارب دیگر کشورها مدنظر داشته باشد و برای اینکه زنان به توسعه پایدار دست یابند باید توانمندی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود را افزایش دهند.

اخوان نسب با تاکید بر اینکه خانواده محور اقتصادی و زنان مهم‌ترین محور خانواده‌ هستند، افزود: زنان نه تنها حلقه خانواده را مدیریت می‌کنند بلکه می‌توانند تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی اعم از شیوه‌های مصرف را به فرزندان خود به خوبی آموزش دهند.

وی در خصوص نگاه به فعالیت زنان گفت: تلاش این شورا در حوزه فعالیت زنان بدین معنا نیست که علاقمند به بیرون آمدن زنان و شاغل شدن آنها باشیم بلکه به طور کلی علاقمند به افزایش آگاهی زنان در تمام سطوح اجتماعی هستیم چرا که معتقدیم یک مادر آگاه می‌تواند نقش موثری در ارتقای جامعه داشته باشد.

به گزارش ایمنا، دومین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار ۱۶ اسفندماه در محل همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان با حضور زنان کارآفرین و فعال اقتصادی استان و کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 337972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.