کوهنوردان جایگزین به ارتفاعات دنا اعزام می‌شوند

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان با اشاره به فراخوانی از کوهنوردان حرفه‌ای برای اعزام به ارتفاعات دنا، گفت: فردا پنجشنبه، ۲۶ کوهنورد جایگزین از اصفهان به محل سانحه هوایی اعزام می‌شوند.

مهدی نصر اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شرایط گروه‌های کوهنوردی مستقر در محل سقوط هواپیمای مسافربری ATR مسیر تهران-یاسوج اظهار کرد: شرایط هوا بسیار نامساعد است و دما در بالای کوه به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. بنا بر تصمیم سردار نجار، رییس ستاد مدیریت بحران کشور کوهنوردان با چند پیکر به پایین برگشتند تا ببینیم در ادامه شرایط آب و هوایی به چه سمتی پیش می‌رود.

وی افزود: با انتشار فراخوانی از کوهنوردان حرفه‌ای و متخصص دعوت به همکاری کرده‌ایم که فردا به منطقه اعزام می‌شوند.

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان با اشاره به آغاز بارش برف در منطقه ادامه داد: اجساد با برف پوشیده شده و باید بپذیریم عملیات تنها با حضور کوهنوردان متخصص می‌تواند به پایان برسد و سازمان هلال احمر باید تجهیزات لازم را در اختیار کوهنوردان قرار دهد.

نصر با اشاره به توقف عملیات جستجوی اجساد اضافه کرد: کوه دنا ۴۲۰۰ متر ارتفاع دارد و سرعت باد ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و دمای هوا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد است و در این شرایط، عملیات در توان کوهنوردان و امدادگران عادی نیست و تنها کوهنوردان هیمالیانورد و اورست‌نورد از پس این عملیات برمی‌آیند و این امر مستلزم فراهم کردن امکانات برای هیأت کوهنوردی استان اصفهان و کوهنوردان است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ‌کدام از کوهنوردان آسیب ندیده‌اند، گفت: امکان هلی‌برد وجود ندارد و حمل اجساد تنها با کول‌بری امکان‌پذیر است. شیب ۷۵ درجه‌ای ارتفاعات نیز کار را بسیار سخت کرده است.

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان اظهار کرد: فردا پنجشنبه ۲۶ کوهنورد جایگزین از اصفهان به محل حادثه اعزام می‌شوند. ضمن اینکه ۱۴ کوهنورد شب گذشته و تعدادی نیز امروز برگشتند.

نصر خاطرنشان کرد: باید بپذیریم شاید در آینده نیز از این دست اتفاقات بیفتد و برخی نیروهای تخصصی و افراد بومی خارج از ستاد مدیریت بحران هستند که می‌توان از طریق انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی مانند هیأت‌های ورزشی، امکانات آموزشی را در اختیار آن‌ها قرار داد، اما متأسفانه تا کنون به این امر توجهی نشده است.

کد خبر 337944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.