ستیز را آموزش ندهیم

داستان از نصب بنر تبلیغاتی یک اپراتور تلفن همراه در محدوده پل فردوسی اصفهان آغاز شد که شاید در نگاه اول مانند هزاران تبلیغ تجاری نصب شده در سطح شهر به نظر می‌آمد، اما وقتی جنجال در فضای مجازی و از صفحات هواداری سپاهان آغاز شد، تفاوت این بنر با سایر بنرهای تبلیغاتی به چشم آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصب تصویر تیم فوتبال پرسپولیس در قلب شهر اصفهان، اعتراض مجازی هواداران، به آتش کشیده شدن قسمتی از بنر و در نهایت جمع شدن آن، اتفاقاتی بود که تا روز جمعه سلسله‌وار به وقوع پیوست و اخبار و تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست شد.

اتفاقات مشابه در بندرانزلی و مشهد و پاره شدن بنر تبلیغاتی با تصویر تیم فوتبال استقلال اما یک وجه تمایز با اتفاقات اصفهان داشت و آن اینکه هیچ تصویر یا فیلمی از لحظه مخدوش شدن بنر در اصفهان وجود ندارد و این موضوع باعث شد برخی مسئولان باشگاه سپاهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، انتساب این اتفاق به هواداران سپاهان را رد کنند.

از ناهنجاری حمایت نمی‌کنیم

مسعود تابش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در مورد اینکه چه کسانی اقدام به آتش زدن بنر تبلیغاتی کرده‌اند، اظهار کرد: در این مورد اطلاعی ندارم. اصفهان دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن را دارد و شاید قبول کردن اینکه بنری از یک تیم دیگر در این شهر نصب شود، برای عده‌ای سنگین باشد. اگر بنری از سپاهان در تهران نصب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود: در بازی سپاهان با نفت تهران در ورزشگاه نقش‌جهان، تبلیغات پرسپولیس انجام می‌شد که فکر نمی‌کنم این اتفاق در هیچ جای دیگر دنیا سابقه داشته باشد. آیا رئال مادرید می‌تواند در ورزشگاه خانگی خود از تبلیغ تیم بارسلونا استفاده کند؟

سرپرست باشگاه سپاهان با بیان اینکه نمی‌داند چه کسی بنر تبلیغاتی را آتش زده است، گفت: شاید یک اصفهانی این کار را انجام داده باشد، اما نمی‌توان گفت کار سپاهانی‌ها بوده است. اصفهان خودش دو تیم دارد، اما در تمام شهر تبلیغات پرسپولیس نصب شده است.

تابش ادامه داد: از ناهنجاری حمایت نمی‌کنیم و موافق آتش زدن بنر و جنجال نیستیم، اما از نظر من که یک اصفهانی و سرپرست باشگاه سپاهان هستم تبلیغ تیم‌های رقیب در اصفهان را نمی‌پسندم.

آتش زدن بنر کار سپاهانی‌ها نبود

محمد جازان، سرپرست کانون هواداران باشگاه سپاهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تصاویر بنر به آتش کشیده شده را در فضای مجازی دیده است، اظهار کرد: با شناختی که از هواداران سپاهان دارم، آن‌ها هیچ وقت بنری را آتش نمی‌زنند و پایین نمی‌کشند و این اتفاق مسبوق به سابقه نبوده است.

وی افزود: اگر هواداران سپاهان این کار را کرده بودند، فیلم و عکس آن را در فضای مجازی منتشر می‌کردند، اما دیدید که تنها فیلم بنر نصب شده را منتشر و به این موضوع در فضایی سالم اعتراض کردند و نتیجه این شد که بنر جمع شد.

جازان گفت: وقتی در شهر اصفهان دو تیم مطرح مانند سپاهان و ذوب‌آهن را داریم، این از کم‌لطفی یا نا آگاهی است که بنری با این مضمون در شهر اصفهان نصب شود. امیدوارم در آینده شاهد چنین حرکاتی نباشیم.

سرپرست کانون هواداران باشگاه سپاهان با بیان اینکه بعید می‌داند در اصفهان کسی هوادار سپاهان یا ذوب‌آهن نباشد، حتی اگر گوشه چشمی به تیم‌های دیگر داشته باشد، ادامه داد: به شخصه انجام هر حرکت هیجانی از سوی هواداران سپاهان در مورد این بنر را رد می‌کنم.

وی در پاسخ به اینکه هرچقدر بخواهیم این موضوع را توجیه کنیم، همزمانی این اتفاق با اعتراضات مجازی هواداران سپاهان به نصب بنر پرسپولیس، انگشت اتهام را به سوی سپاهانی‌ها نشانه می‌رود، اظهار کرد: شاید اگر من به عنوان یک مسئول این موضوع را رد کنم، برداشت شود که به خاطر از دست دادن پست خود می‌ترسم، اما شما در مورد هواداران صحبت می‌کنید که نه به جایی وابسته هستند و نه ترس و واهمه‌ای دارند و اگر این کار را انجام داده بودند، عکس لحظه آتش کشیدن یا پایین کشیدن بنر را هم در فضای مجازی منتشر می‌کردند و وقتی این اتفاق نیفتاده پس نمی‌توانیم این کار را به هواداران سپاهان منتسب کنیم و هر شخصی می‌تواند این کار را کرده باشد.

جازان با بیان اینکه سپاهان هواداران فهیمی دارد که اعتراض خود را در فضای مجازی و با بردن پرچم زرد به محل نصب بنر نشان دادند، افزود: دلیلی برای این کار نمی‌بینم و بعید می‌دانم کار هواداران سپاهان بوده باشد.

سرپرست کانون هواداران باشگاه سپاهان در مورد اینکه تبلیغ این بنر مربوط به شرکت ایرانسل و به صورت کشوری بوده است، گفت: ما انتظار نداریم آن شرکت بنر سپاهان و ذوب‌آهن را نصب کند ولی انتظار نداریم بنر پرسپولیس هم در شهر اصفهان نصب شود. باز هم تأکید می‌کنم که آتش زدن بنر، کار هواداران سپاهان نبوده و شاید یک شیطنت بوده باشد.

سپاهان از قله پایین افتاده/ هواداران تحریک شدند

در مورد این اتفاق به سراغ جلال شاهزیدی که از ۱۰ سال پیش به عنوان لیدر تیم فوتبال سپاهان فعالیت می‌کند رفتیم. وی آتش زدن بنر توسط هواداران سپاهان را تأیید کرد و در این مورد به خبرنگار ایمنا گفت: اگر سپاهان در رده‌های بالایی جدول لیگ برتر حضور داشت، شاید این اتفاق نمی‌افتاد، اما درست در شرایطی که سپاهان وضعیت بدی دارد و ضرباتی از داخل به این تیم وارد شده است، این بنر از تیمی که حمایت رسانه‌ها، بودجه و امکانات را در اختیار دارد در شهر نصب شد.

وی افزود: تا آمدیم به خودمان بجنبیم، برخی هواداران احساساتی بنر را آتش زدند. شرایط تیم خوب نیست و سپاهان از نوک قله پایین افتاده و هواداران عصبانی هستند. شاید اگر تصویر تیم دیگری بود این حساسیت به وجود نمی‌آمد، اما چون تصویر پرسپولیس بود هواداران تحریک شدند.

لیدر تیم فوتبال سپاهان با بیان اینکه اگر این بنر پاره نمی‌شد اتفاقی غیرطبیعی بود، ادامه داد: این کار را صددرصد تأیید نمی‌کنم، اما اتفاقی است که افتاده تا مسئولان بفهمند دیگر چنین اقداماتی انجام ندهند.

شاهزیدی در مورد اینکه با توجه به شرایط تیم فوتبال سپاهان، این نگرانی وجود دارد که چنین حرکاتی رایج و در آینده تکرار شود، همان‌طور که سپاهان در این فصل بارها به خاطر تخلف تماشاگرانش در ورزشگاه جریمه شده است، اظهار کرد: وقتی سپاهان به این روز بیفتد، طبیعی است که رفتار تماشاگرانش تغییر کند و ما ۲۰ نفر لیدر تا حدی می‌توانیم هواداران را کنترل کنیم و اصلاً یک نفر باید خود لیدرها را کنترل کند!

وی گفت: تا آنجایی که توانسته‌ایم تلاش کردیم کاری کنیم که به ضرر تیم تمام نشود و تماشاگران را تهییج کردیم تا فقط تیم را تشویق کنند. به تماشاگران دلداری می‌دهیم چون با ناسزا چیزی درست نمی‌شود. البته عوامل مختلف مانند اشتباهات داوری، واکنش نشان ندادن مسئولان باشگاه به اشتباهات داوری، بازی با اسم‌ها برای به خدمت گرفتن بازیکن و ... در عصبانیت تماشاگران دخیل است.

لیدر تیم فوتبال سپاهان وضعیت بد اقتصادی مردم را در این اتفاقات دخیل دانست و افزود: در این شرایط، هواداران دلخوش به یک تیم هستند و در ورزشگاه خود را تخلیه می‌کند. برخی اوقات کنترل تماشاگران سخت است و تنها راه کنترل آن‌ها این است که شراط تیم بهبود پیدا کند.

 تحمل نظر مخالف را نداریم

اما در مورد این اتفاق صحبت‌های مرتضی پدریان، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی هم خواندنی است. وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این دست اتفاقات به دلیل پایین بودن آستانه تحمل اعضای جامعه است، به این معنا که چیزی به نام آستانه تحمل در سیستم فکری آموزش داده نشده است.

وی گفت: متأسفانه در جامعه، چیزی به نام پذیرش نظر گروه‌های مخالف فکری و نگرشی وجود ندارد. نه تنها در ورزش بلکه در هیچ کدام از حوزه‌ها حاضر نیستیم بپذیریم که دیگران هم هستند و  می‌توانند تفکرات، گرایش‌ها، علایق و سلیقه‌هایی داشته باشند که با علایق، سلایق و گرایش‌های من هم‌خوانی ندارد.

پدریان تصریح کرد: آنچه که در جامعه ما حاکم است ضرب‌المثلی است که تأکید زیادی روی آن دارم. به جای با هم بودن به مثل هم بودن فکر می‌کنیم، یعنی حاضر نیستیم با هم باشیم و می‌خواهیم مثل هم باشیم و این موضوع فقط در حوزه ورزش نیست و نمود آن را می‌توان در حوزه غیر ورزشی هم دید. در کل فرآیند زندگی اجتماعی، حاضر نیستیم با هم بودن را تمرین کنیم و بیشتر علاقه داریم مثل هم بودن را تمرین کنیم.  

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای ورزش پذیرش تفاوت‌ها و باهم بودن‌ها است، اما به آن هیچ توجهی نشده است.

وی در مورد عوامل پایین آمدن آستانه تحمل در جامعه، اضافه کرد: این موضوع پدیده جمعه‌شناسی و اجتماعی است که عوامل بسیاری در آن دخیل است و تک متغیر نیست. چندین متغیر با هم نقش بازی می‌کنند و این پدیده به وجود می‌آید.

پدریان افزود: فرآیند جامعه‌پذیری در نظام اجتماعی فرآیند غلطی شده است و هرچه به جلو حرکت می‌کنیم این فرآیند وحشتناک‌تر عمل می‌کند. ما فرزندان خود را به ارتباطات کاملاً بسته و خاص محدود می‌کنیم و به دلیل عدم اعتماد و اطمینانی که به جامعه داریم، اجازه حضور آن‌ها در ارتباطات اجتماعی را نمی‌دهیم.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: زمانی که با آدم‌های مختلف و گروه‌های فکری متعددی در ارتباط نباشم ناخودآگاه فکر می‌کنم چیزی را که در ذهن دارم صحیح است. در اشعار و نوشته‌های بزرگانی مثل سعدی و حافظ داریم که "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی". آستانه تحمل و تنوع‌پذیری افرادی که زیاد به سفر می‌روند، بسیار بالاتر از آدم‌هایی است که در یک محیط بسته قرار دارند.

آموزش ستیز به جای رقابت

وی افزود: زمانی که ما در فرآیند جامعه‌پذیری فرزندان خود را بسته و محدود تربیت می‌کنیم، این افراد خودبه‌خود حاضر به پذیرش تنوع‌ نیستند. در بازی‌های ورزشی به جای آموزش رقابت، آموزش ستیز داریم. در آموزش رقابت چون توانمندتر بوده‌ام پس پیروز شده‌ام و رقیب من هم به توانمندی من احترام می‌گذارد، اما در ستیز به جای اینکه به توانمند بودن طرف مقابل خود احترام بگذاریم، توانمند بودن او را زیر سوال می بریم و سعی در تخریب او داریم.

پدریان خاطرنشان کرد: تمام عوامل جامعه‌پذیرکننده افراد جامعه از جمله خانواده، رسانه‌های جمعی، گروه همسالان، گروه مرجع، آموزش و پرورش و ... دچار اختلال است و در موج فروپاشی نظام اجتماعی قدم‌های خیلی سنگین و بلندی را بر می‌داریم.

کد خبر 337764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.