تحلیل مکانیسم مغز در هنگام خواب/ خاطرات در زمان خواب ثابت می‌شود

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، در هنگام خواب مغز این امکان را دارد تا اتصالاتی که در هنگام بیداری میان نورون‌ها ایجاد شده است را قطع کند و به این ترتیب خاطرات ثابت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، علم خواب بسیار پیچیده و پیشرفته است. امروزه دانشمندان معتقدند محرومیت از خواب صدمات جبران ناپذیری بر مکانیسم بدن دارد. حیوانات در اثر کمبود خواب، دچار بیماری می‌شوند و برخی می‌میرند، اما چرا خواب تا این حد ضروری است؟ پرسشی که دانشمندان در جستجوی آن هستند.

"Chiara Cirelli" و "Giulio Tononi" دو روانپزشک از مرکز ویسکانسین برای کشف مکانیسم خواب و آگاهی از "فرضیه هموستاز سیناپسی" در سال ۲۰۰۳ استفاده کردند. پیشنهاد این فرضیه این است که خواب هزینه ای است که ما برای مغز می‌پردازیم تا قادر به حفظ و به یادآوردن مطالب جدید باشیم. چند سال پیش، محققان طی چهار سال تحقیق تلاش کردند تا بتوانند شواهدی مستقیم برای اثبات نظریه خود نشان دهند. این فرضیه بیان می‌کند که خوابیدن به مغز ما این امکان را می‌دهد تا اتصالاتی که در هنگام بیداری میان نورون‌ها ایجاد شده است را قطع کند و به این ترتیب خاطرات ما را ثابت شود.

محققان در یک بازه زمانی چهار ساعته بخش های مربوط به مغز تعدادی موش را بررسی کردند. این گروه از محققان موش ها را به سه دسته تقسم کردند. بعضی از این موش ها در این مدت خواب بودند، بعضی دیگر بیدار و با اسباب بازی ها بازی می کردند، و مابقی بدون هیچ محرکی بیدار مانده بودند. سپس محققان اندازه و شکل حدود ۶۹۲۰ سیناپس مربوط به چند بخش مغز را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها دریافتند سیناپس های مربوط به موش هایی که خواب بودند، کوچکتر از سیناپس های مغز موش های بیدار بود.

نتیجه این تحقیق که در فوریه سال ۲۰۱۷ در مجله "Science" منتشر شد، نشان می‌دهد که خوابیدن، به ما امکان می‌دهد خاطرات خود را جدا کنیم و دانشی که در زمان بیداری به دست آورده‌ایم را با دقت مرتب و منظم کنیم.

تصاویر میکروسکوپی الکترون از داخل مغز موش‌ها نشان می دهد، هر آنچه در طول روز اتفاق می افتد در مغز ثبت می‌شود و سیناپس‌ها اتصالات بین سلول‌های عصبی را در طول روز برعهده دارد.

تیم بزرگی از محققان مغز موش ها را برش دادند و سپس از اسکن میکروسکوپ الکترونی برای عکس برداری، بازسازی و تجزیه و تحلیل دو قسمت قشر مغزی استفاده کردند. آنها توانستند ۶،۹۲۰ سیناپس را بازسازی کنند و آنها را اندازه گیری کنند. تصاویر ارتباط قبل از خواب با تصاویر پس از آن، نشان داد که چند ساعت خواب در این تغییرات در هر دو ناحیه قشر مغزی رخ می دهد و متناسب با اندازه سیناپس ها است. در نهایت با بررسی های بسیار،  مشخص شد که کمبود خواب، به طور متوسط ​​به کاهش ۱۸ درصدی اندازه سیناپس ها در مغز منجر می شود.

این مطالعه توسط یک مطالعه دیگر در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد، که پروتئین های مغز را تجزیه و تحلیل کرد.

همایه یا سیناپس یک ساختار زیستی در پایانه آکسون‌ها است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت یک نورون دیگر یا یاخته یا یک غده می‌فرستد. رفتارها و خاطرات ما، از طریق این شبکه های در هم تنیده از سلول های عصبی تولید می شوند. نورون ها برا انتقال مناسب پیام ها، بر اندازه و قدرت سیناپس متکی هستند.