پرسه زنی در "باغ‌های خاموش" دماوند

نمایشگاهی از آثار نقاشی "عباس خلیلی" با عنوان "باغ های خاموش" در گالری متن برپا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس خلیلی که این روزها آثار نقاشی اش بر دیوارهای گالری متن در اصفهان خوش نشسته و قرار است تا هفتم اسفندماه پذیرای هنردوستان اصفهانی باشد، سال هاست که از هیاهوی ناتمام شهرنشینی کناره گرفته، زندگی در فضای خلوت و دنج دماوند را به رفت و آمد در ازدحام شهر ترجیح داده و خودش را به سکوت و آرامشی در دل طبیعت سپرده است. او متولد سال ۱۳۲۳ در تهران است، هنر را به خوبی می شناسد و تاکنون نمایشگاه های متعددی را از آثارش در نگارخانه مانی و گالری های روز، ژینوس و گالری هنر ایران در تهران برگزار کرده و همچنین در نمایشگاه های گروهی از جمله نمایشگاه گروهی نقاشان امروز در تئاتر شهر تهران، نمایشگاه گروهی مقاومت موزه هنرهای معاصر تهران، اکسپو۲ تالار وحدت و گالری مژده در تهران شرکت داشته است.

این هنرمند که به خلق آثاری انتزاعی از طبیعت پرداخته است، نقاشی هایش را حاصل تمرکزی عمیق بر روی طبیعت دانسته و می گوید: سال هاست که عشق به طبیعت، کوهنوردی و تنهایی مرا به سمتی کشانده که زندگی کردن در دل طبیعت را به هر نوع دیگری از زندگی ترجیح بدهم، به همین دلیل هم در منطقه ای در دماوند زندگی می کنم، منطقه ای که سرشار از درختان گردو است و حضور در آن لذت عمیقی را نصیب من کرده است.

وی ادامه می دهد: تنهایی ممتد سبب شده تا شبانه روز کار کنم و واژۀ خاموشی در عنوان "باغ های خاموش" نیز به شب‌های دماوند و برداشت من از آن اشاره دارد.

خلیلی معتقد است در زمان خلق آثارش به سیر و سلوکی عرفانی پرداخته و نقاشی هایش تصویری از احساسات و درونیات او نسبت به طبیعت و به ویژه دماوند است. او می گوید: در این نقاشی ها طبیعت دماوند به صورت مستقیم و عریان نشان داده نشده است، بلکه آنچه بر بوم آمده برداشتی انتزاعی از طبیعت است که در ذهنم به وجود آورده‌ام. در خلق این آثار از هیچ مُدل و الگویی الهام نگرفته ام. من در منطقۀ دماوند زندگی کردم، اما در رویای خودم کار کردم و عرفانی که از آن صحبت می کنم همان تمرکز و الهامی است که از فضا و موقعیتی به هنرمند می رسد و برای همه افراد و هنرمندان نیز این‌گونه است، اما هنرمند باید گیرنده‌اش قوی باشد تا این الهام ها را به روی بوم بیاورد.

او که آثارش را در سبک آبستره طراحی کرده است، می گوید: آثار من منحصر به خودم است. این آثار نوعی پژوهش است که مجموعه سبک های مختلفی را نشان می دهد و همۀ آن ها از خلاقیت هایی شخصی به وجود آمده است. از سویی دیگر دنیای هنر انتهایی ندارد و اگر کسی وارد آن شود هر لحظه درهای تازه ای را به روی خود گشوده می بیند.

خلیلی معتقد است نظرات و عقاید دیگران درباره آثارش راهگشای او در این مسیر است، چرا که اطرافیانش می توانند بینش عمیق تری نسبت به او داشته و به قضاوتی صحیح و کامل درباره او بپردازند. او اظهار می کند: همیشه از صحبت ها و انتقادهای اطرافیانم سود می برم، چراکه دیگران بینش بازتری نسبت به من دارند و می توانند ذهن مرا نسبت به آنچه خلق کرده و به تصویر کشیده ام روشن کنند و همه اینها برای کارهای آیندۀ من راهگشا می شود.

او ادامه می دهد: نقاشی هایم برایم ارزش بسیار زیادی دارند و با وجود آنها احساس می کنم که عمرم بیهوده تلف نشده است، مشتاق هستم تا این مسیر را ادامه داده و به خلق آثار بیشتری بپردازم.

این هنرمند همچنین عقیده داره که آنچه در خلق نقاشی بیشترین اهمیت را برایش دارد، خلاقیت و ارایه باورهای ذهنی اوست، نه رنگ و آنچه ظاهر اثر را به خود اختصاص داده است. او می گوید: نقاشی‌هایم را با استفاده از تکنیک رنگ روغن و اکریلیک خلق کرده و برای هر سبکی از یک نوع رنگ استفاده می کنم، اگرچه رنگ برای من اهمیت زیادی ندارد بلکه کاری که انجام می دهم و ذهن و خلاقیت مهم است که این پدیده ها را به وجود می‌آورد.

به گزارش ایمنا، علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی "باغ خاموش" می توانند تا هفتم اسفندماه، صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعدازظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در خیابان آبشار اول، پلاک ۲۳ مراجعه کنند.

کد خبر 337594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.