دو چالش بازی‌سازان رایانه‌ای

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنعت بازی سازی رایانه‌ای در اصفهان با دو چالش اساسی مواجه است؛ یکی نبود سرمایه گذار در این حوزه و دیگری فقدان دسترسی به بازاهای جهانی.

کوروش خسروی در حاشیه اختتامیه کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها در دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از این دو چالش پیش روی فعالان حوزه بازی سازی، نبود سرمایه گذار است. برای مثال در این برنامه جای خالی سرمایه گذار احساس می‌شود. البته این خلا در تمام کشور وجود دارد و تنها به اصفهان محدود نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه طی چند سال آینده این مشکل برطرف می‌شود، افزود: فعالان اقتصادی در کشور باید بپذیرند که سرمایه گذاری در این صنعت یک فرصت است. امروزه صنعت بازی سازی به عنوان یک فرصت ثروت ساز در دنیا مطرح است و از این راه درآمدهای بسیاری کسب می‌شود؛ فعالان اقتصادی در این کشور باید به این سمت هدایت شوند تا زمینه شکوفایی حوزه بازی سازی در کشور فراهم شود.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان دیگر چالش پیش روی فعالان حوزه بازی سازی را فقدان دسترسی به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: در کشور متاسفانه امکان دسترسی به بازارهای جهانی وجود ندارد که این یک ضعف بزرگ است، زیرا صرفه اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای در گرو فروش در تیراژ بالا است و این مهم تنها با فروش جهانی و دسترسی به بازار دیگر کشورها محقق می‌شود.

خسروی شرط رسیدن به بازارهای جهانی را استفاده از تجربه "منتورها" دانست و گفت: منتور یکی از عوامل مورد نیاز برای امکان دسترسی به بازارهای جهانی است؛ منتور به کسی گفته می‌شود که قبلا بازی تولید کرده و به فروش رسانده باشد و بتواند تجربیات خود را در اختیار دیگر بازی سازان قرار دهد، زیرا بازی نوشتن و کدنویسی بخشی از کار و ورود به بازار بخش مهم دیگری است که نیاز به تجربه دارد.

وی با بیان اینکه پتانسیل شکوفایی صنعت بازی سازی در اصفهان ایجاد شده است، ادامه داد: دانشگاه اصفهان با راه اندازی مرکز بازی‌های رایانه‌ای و تجمیع عده‌ای از فعالان پرانرژی در این حوزه، پتانسیل بسیار بالایی ایجاد کرده و اکنون عناصر ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی در حوزه بازی های رایانه در اصفهان فراهم شده است.

خسروی با بیان اینکه در مدل کارافرینی آیزنبرگ، شش اِلمان اصلی تعریف شده است، تاکید کرد: یکی از این شش فاکتور، تربیت نیروی انسانی است و در این راستا دانشگاه اصفهان با راه اندازی مرکز بازی‌های رایانه‌ای و اکنون با راه اندازی رشته تحصیلی بازی سازی رایانه ای در این راستا گام برداشته است. با تربیت نیروی انسانی یکی از شش عنصر کلیدی کارآفرینی تامین می‌شود و پس از آن باید تامین مالی و دسترسی به بازارهای خارجی فراهم شود.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان درباره حمایت‌های دستگاه‌های دولتی به بازی‌سازان رایانه‌ای گفت: شورای شهر و شهرداری و دیگر ارگان‌های دولتی می‌توانند با حمایت‌های مادی غیرمداخله گرانه مانند ایجاد فضای استقرار برای تیم‌ها یا مرکز رشد به این صنعت کمک کنند. ضمن اینکه مشاوره و راهبری نیز از دیگر حمایت‌هایی است که این دستگاه‌ها می تواند ارایه دهند.

کد خبر 337424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.