وجود بیش از ۴ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور

شهرضا - مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: بر اساس آخرین تحقیقات در کشور، دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مستمر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر و مجموعا بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، این شهرستان در مسیر ترانزیت شمال - جنوب کشور قرار دارد، به همین دلیل حجم کالا و مواد مخدری که ممکن است از محورهای مواصلاتی آن، به شیوه‌های مختلف، قاچاق شود بسیار زیاد است.

وجود ایستگاه شهید امامی، در این شهرستان باعث شده تا پلیس شهرضا سالانه مقادیر قابل توجهی از مواد مخدر را کشف کند و این نظر شهرضا در موقعیت حساسی قرار دارد. برای بررسی جایگاه این شهرستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر و همچنین ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه در سطح شهرستان، استان و کشور، شامگاه امروز (چهارشنبه) همایشی تحت عنوان «راهکارهای علمی و فرهنگی پیشگیری از اعتیاد» با حضور حمیدرضا صرامی،  مشاور مدیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار شد.

صرامی در این همایش با بیان اینکه زندگی در قرن بیستم بسیار سخت است، اظهار کرد: در این قرن به دلیل رفتارهای غلط با مشکلاتی مواجه می‌شویم که مخاطرات زندگی را به شدت افزایش می‌دهد، ازجمله آن‌ها می‌توان به شیوع مصرف مواد و رفتارهای پرخطر جنسی و طلاق و خشنونت، اشاره کرد.

وی اعتیاد را بزرگترین بحران و مهمترین تهدید استراتژیک قرن حاضر دانست و افزود: مواد مخدر تهدیدی چندوجهی، استراتژیک، چندسببی و سیستماتیک است، به همین دلیل مبارزات پیشگیرانه، باید در شرایط سختی انجام شود.

فقر سیستماتیک در حوزه پیشگیری از شیوع مصرف مواد

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری، فقر سیستماتیک را از مشکلات موجود در مسیر انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه شیوع مصرف مواد برشمرد و تصریح کرد: این نقص باعث شده، تا سرعت اقدامات پیشگیرانه کُندتر از قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر باشد، بنابراین لازم است همه بخش‌ها هماهنگ با هم عمل کنند.

صرامی با اشاره به نتایج تحقیقات مؤسسه سوء مصرف آمریکا، عضو پژوهشی اروپا و پژوهش‌های انجام شده در ایران، گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد، کشورهای در حال توسعه به علت مسائلی همچون فقر آموزش، فقر مهارت، عدم آموزش زندگی صحیح به نوجوانان و جوانان و ... با رشد مصرف مواد مخدر مواجه هستند.

وی ادامه داد: در این کشورها جوانان مهارت خودکنترلی را فرانمی‌گیرند، این در حالی است که این شیوه در مبانی دینی اسلام مورد تأکید قرار گرفته و کشورهای اروپایی نیز بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

افزایش جمعیت باید همراه با افزایش آموزش‌ها باشد

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: رشد شتابان جمعیت به همراه نبود آموزش مشکلات زیادی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی، از جمله شیوع مصرف مواد ایجاد می‌کند، بنابراین رشد جمعیت بدون آموزش فرهنگی مشکل‌زا است، این در حالی است که هرروز گونه‌های جدید مواد مخدر و شیوه‌های جدید مصرف، عرضه می‌شود.

صرامی اظهار کرد: گردش مالی حاصل از ترانزیت مواد مخدر در جهان، سالانه هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار و سود خالص حاصل از آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار است، به همین دلیل بازار مواد مخدر برای سوداگران مرگ، بسیار جذاب است و همین مسئله انجام اقدامات پیشگیرانه را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۶ میلادی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر  ۲۰۸ میلیون نفر در جهان بوده است، گفت: این تعداد در سال ۲۰۱۵ با ۲۳ درصد رشد، به ۲۵۵ میلیون نفر رسیده است.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: در سال ۲۰۰۶ میزان مصرف کنندگانی که به آخر خط مصرف رسیده‌اند ۲۶ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ میلیون نفر بوده‌اند، این در حالی است که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر نیز از ۴.۹ درصد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در سال ۲۰۰۶ به ۵.۳ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

صرامی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ تعداد ۱۶۶ نوع مواد روانگران جدید وجود داشته است، تصریح کرد: این تعداد در سال ۲۰۱۷ به ۷۰۰ نوع افزایش یافته است، حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا تولیدات فرهنگی ۵۱ دستگاه فرهنگی کشور نیز، در راستای پیشگیری از شیوع مصرف مواد، به همین سرعت افزایش یافته است؟

وی با بیان اینکه شواهدی در دست است که نشان می‌دهد در دهه آینده جامعه بشری با مشکل مواجه خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس این شواهد نوجوانان و جوانان، زنان، افراد تحصیلکرده که بیکار هستند، بیشتر در معرض شیوع مصرف مواد قرار دارند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری فروپاشی ارتباطات در نهاد خانوده را یک معضل جدی در مسیر شیوع مصرف مواد برشمرد و افزود: در آینده نزدیک ۵۵ درصد از خانواده‌ها سه تا پنج سال بعد از مصرف مواد فرزندان خود، از این مسئله باخبر می‌شوند، که این مسئله نشاندهنده کاهش کارآیی خانواده و واگذاری وظایف پدر و مادر، بر عهده رسانه‌ها و فضای مجازی است.

صرامی با اشاره به همجواری جمهوری اسلامی با افغانستان، اظهار کرد: در کشور افغانستان سطح زیر کشت تریاک از دو هزار و ۶۰۶ هکتار در سال ۱۳۸۱ ه.ش با پهار هزار و ۲۱۲ درصد افزایش به ۳۲۸ هزار هکتار در سال ۱۳۹۵ ه.ش رسیده است؛ این در حالی است که میزان برداشت تریاک از این سطح زیرکشت در سال ۲۰۰۱ از حدود ۱۸۵ تن با چهارهزار و ۷۶۵ درصد رشد به دو هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران دو هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد، تصریح کرد: باحضور آمریکایی‌ها در کشور افغانستان، سطح  زیر کشت مواد مخدر در استان‌های همجوار با ایران افزایش یافته است، بنابراین باید برای تهدیداتی که این جهت نیز جامعه ما را با خطر مواجه می‌کند، آماده باشیم.

خطر افزایش شمار مصرف کنندگان مواد از مرز ۳ میلیون نفر

صرامی درخصوص آمار شیوع مصرف مواد در کشور، اظهار کرد: بر اساس آخرین تحقیقات در کشور دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر مواد مخدر وجود دارد، بنابراین در یک جمع بندی می‌توان گفت که در کشور بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف کننده مواد وجود دارد.

وی با اشاره به وجود بعضی باورهای غلط در حوزه شیوع مصرف مواد روانگردان‌ها، اظهار کرد: ماری‌جوانا و گل و حشیش بعد از تریاک دومین ماده مخدر کشور است، این در حالی است که اینگونه مواد روانگردان به شدت اعتیادآور هستند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: پیشبینی‌ها نشان می‌دهد اگر به درستی عمل نکنیم در ایران ۱۴۰۴ شمار مصرف کنندگان مواد به سه میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۳۰ نفر افزایش می‌یابد؛ بنابراین ضرورت دارد که شیوه‌های پیشگیری براساس مطالعات علمی، روزآمد شود.

صرامی با بیان اینکه درسال ۱۳۸۱ تعداد نیم درصد از نوجوانان کشور گرایش به مصرف مواد مخدر داشتند، گفت: اگر استادان دانشگاه، نمایندگان رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و متولیان وزارت علوم، برای توانمند کردن دانشجویان وارد عمل نشوند، ممکن است این تهدیدات افزایش یابد.

صرامی اضافه کرد: لازم است هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها تشکیل شود و  همه افرادبا هرامکانی که در اختیار دارند، در برابر این بحران، احساس مسئولیت کنند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد مدیریت سیستماتیک در کشور فعال‌تر شود و پیوند عمیق‌تری بین مسجد، مدرسه، دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی برقرار شود.

وجود ۳ هزار معتاد در شهرضا

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا نیز در این همایش با بیان اینکه در ۱۰ ماه نخست امسال سه تن مواد مخدر، در ایستگاه شهید امامی کشف شده، اظهار کرد: در همین مدت ۴۰۰ نفر معتاد، ۱۶۵ قاچاقچی دستگیر و شش باند مبارزه با مواد مخدر منهدم شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس خوداظهاری انجام شده در شهرستان، سه هزار معتاد وجود دارد، برای سازماندهی ۵۰ گروه اجتماع محور در شهرستان برنامه ریزی شده که از این تعداد ۱۵ گروه فعال هستند.

سرپرست فرمانداری شهرضا گفت: سه مرکز اقامتی میان مدت و ۹ مرکز درمانی اعتیاد در شهرستان وجود دارد که یکی از آن‌ها دولتی و هشت عدد خصوصی هستند.

کد خبر 337391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.