بسته خبری: مهم ترین تحولات بین المللی در هفته گذشته

عرصه روابط بین المللی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می شود.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین تحولات جریان ساز هفته گذشته، سرنگونی «جنگنده اف- ۱۶ » اسرائیلی توسط نیروهای دفاع هوایی سوریه بود که روز شنبه -۲۱ بهمن- اتفاق افتاد. اسرائیل به ناچار سقوط جنگنده اف-۱۶ خود را تایید و اعلام کرد این جنگنده در شمال اسرائیل سرنگون شده و یکی از خلبان‌های آن «شدیدا زخمی» و دیگری سالم است.

از سال ۲۰۰۶ که حزب‌الله لبنان یک هلیکوپتر اسرائیل را هدف قرار داد، این اولین باری است که نیروی هوایی اسرائیل چنین خسارتی را متحمل می‌شود. این قضیه موجی از شادمانی و افتخار را در  سوریه و بین طرفداران جبهه مقاومت برانگیخت؛ چون پس از سالها حملات بی جواب اسرائیل به سوریه، بالاخره تجاوزات این رژیم  با یک حرکت دفاعی پاسخ داده شد. این مسأله همچنین به دلیل اینکه سطح پاسخ گویی به حملات آینده را در ذهن نظامیان اسرائیل و دیگر کشورها بالا می برد، از نظر نظامی هم ارزشمند است و تحولی مهم در مناسبات نظامی حوزه مدیترانه محسوب می شود. 

رییس جمهور فرانسه: به سوریه حمله می کنیم

بحران سوریه و نقش آفرینی کشورهای مختلف در آن، یکی دیگر از مهمترین مسائل عرصه بین المللی در هفته گذشته بود. در همین راستا، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه_ ۲۴ بهمن _گفت در صورتی که ثابت شود دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد، با این وجود، رییس جمهور فرانسه، در همان روز گفت که تا کنون شواهدی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

آنگونه که العالم نقل کرده، پیش از این، وزیر دفاع فرانسه هم گفته بود که تا کنون مدرک قابل اطمینانی درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی به دست نیامده است. 

قابل ذکر است که پس از موفقیت‌های دولت سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، کشورهای غربی و رسانه‌های آنها بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی را تشدید کرده‌اند. دمشق، این اتهامات را قویاً رد کرده است. 

تیلرسون خواستار خروج ایران از سوریه شد

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه_۲۵ بهمن_ به تنش‌های اخیر در مرز سوریه و فلسطین اشغالی واکنش نشان داد و در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شد. این دیپلمات ارشد آمریکا همچنین در ادعاهایی بی‌اساس گفت: «ایران باید نیروهای نظامی و شبه‌نظامی خود را از سوریه خارج کند.»

ایران بارها حضور نیروهای خود در سوریه را تکذیب و اعلام کرده به درخواست دولت قانونی سوریه، مستشاران نظامی خود را برای کمک به دمشق در مبارزه با تروریست‌ها به این کشور جنگ‌زده اعزام کرده است.

نسیم خوش صلح در شبه جزیره کره

رهبر کره شمالی بعد از بازگشت هیات عالی‌رتبه کشورش از سفر به کره‌ جنوبی اعلام کرد، خواهان پیشبرد هرچه بیشتر «فضای گرم آشتی و گفت‌وگو» با این کشور است و این در حالی است که آمریکا و کره‌ جنوبی بر لزوم حفظ فشار حداکثری بر کره شمالی و تداوم تحریم این کشور تاکید کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستور داده تا تدابیری با هدف تعامل بیشتر بین دو کره بعد از سفر سه روزه هیات عالی‌رتبه حکومت کشورش به کره‌ جنوبی با حضور «کیم یو جونگ»، خواهر کوچک رهبر کره شمالی، اتخاذ شود. رهبر کره شمالی همچنین رویکرد کره‌ جنوبی در قبال سفر خواهرش را تحسین کرده و بر ضرورت تقویت رویکرد گفت‌وگو میان دو کره تاکید کرده است. بدین ترتیب، شواهد موجود حاکی از آن است که حضور هیات کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی باعث آب شدن یخ روابط میان دو کشور شده است.

کد خبر 337387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.