اصلاح بخش هایی از قانون اساسی دلیل اشاره رییس جمهور به همه پرسی

استاد حقوق دانشگاه اصفهان گفت: معمولا در کشورها هر ۱۰ الی ۲۰ سال یک بار ممکن است بازنگری در قانون اساسی بشود و شاید اشاره رییس جمهور هم به بخش هایی از قانون اساسی باشد که متناسب با شرایط زمان نیاز به اصلاح دارد.

مرتضی طبیبی، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا گفت: از اوایل دهه هفتاد مکررا بحث رفراندوم از سوی رؤسای جمهور مختلف کشور بیان می شده و این موضوع جدیدی نیست، ولی نمی توان با قطعیت در مورد نیت رییس دولت دوازدهم برای بیان دوباره همه پرسی سخن گفت.

وی افزود: معمولا در کشور ها هر ۱۰ الی ۲۰ سال یک بار ممکن است بازنگری بر قانون اساسی بشود و اصلاحاتی صورت گیرد و شاید اشاره رییس جمهور هم به بخش هایی از قانون اساسی باشد که متناسب با شرایط زمان نیاز به اصلاح داشته باشد.

این استاد حقوق دانشگاه اصفهان تأکید کرد: البته بر طبق قانون اساسی، طرح مسأله همه پرسی در حوزه اختیارات رییس جمهور نیست و باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

به گزارش ایمنا، حسن روحانی در سخنرانی سالانه‌ در مراسم ۲۲ بهمن به امکان مراجعه به همه‌پرسی برای رفع مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: «قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته؛ اگر جایی بحثی وجود دارد به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم؛ یعنی صندوق بیاوریم و هر چه مردم گفتند عمل کنیم».

لازم به ذکر است که اصل ۵۹ قانون اساسی می گوید: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد»

البته بنابر اعلام شورای نگهبان در سال ۱۳۸۱ مصوبه در مورد همه پرسی باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

کد خبر 337367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.