دلیل نوسانات نرخ ارز سیاسی نیست

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: مسائل سیاسی از جمله مشکلات منطقه ای، بحران سوریه، شکست های آمریکا و دلایل روانی علت اصلی نوسانات نرخ ارز نیست و اینها تاثیرات جزئی و کوتاه مدت دارند.

سید ناصر موسوی لارگانی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر چند رییس جمهور علت بی ثباتی قیمت دلار  را مسائل روانی عنوان کرده و زمانی هم آقای سیف علت نوسانات قیمت دلار را افزایش سفر های زیارتی و سال نو میلادی عنوان کرده بود، اما به نظر می رسد این مسائل و بویژه سال نو میلادی در کشور ما نمی تواند چندان تاثیر گذار باشد و یا حداقل تاثیرات کوتاه مدتی دارد.

وی افزود: برخی از تحلیل گران هم علت نوسانات نرخ ارز را مسائل سیاسی و مشکلات منطقه ای همچون بحران سوریه و شکست های آمریکا عنوان می کنند، اما به نظر من هیچ کدام از اینها نمی تواند دلیل اصلی نوسانات باشد و اینها تاثیر جزئی دارند.

لاریگانی خاطر نشان کرد: در رابطه با نوسانات نرخ ارز، ایراداتی به دولت قبل هم وارد بود که تا کنون نیز ادامه یافته است، البته در دولت یازدهم قیمت ارز مقداری کنترل شد، اما از چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ارز بودیم که بسیار کم سابقه بوده و برخی تحلیلگران معتقدند این اختلاف بین قیمت پیشنهادی دولت یعنی ۳۵۰۰ دلار تا قیمت موجود در بازار آزاد، یعنی ۵۰۰۰ دلار،  برای جبران مافات دولت است.

وی افزود: به گفته کارشناسان اقتصاد دولت از یکسو توان مقابله با دلالان را ندارد و از سوی دیگر قصد دارد از این تصاعد قیمت ارز استفاده کرده و بدهکاری های خود را جبران کند. همین مسأله سبب نوسانات در قیمت ارز می شود.

به گزارش ایمنا، حسن روحانی در نشست خبری خود در ۱۷ بهمن ماه جاری در رابطه با چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: بالا بودن نرخ ارز بالاتر حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد؛ چراکه ما در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

وی همچنین گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما از گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.

کد خبر 337336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.