خشکی زنده رود "فرونشست زمین" در اصفهان را تشدید می کند

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: جاری نبودن زاینده رود و عدم تغذیه چشمه های زیرزمینی، موضوع فرونشست زمین در کلانشهر اصفهان را بسیار تشدید خواهد کرد و نشانه های فرونشست به مثابه یک زلزله خاموش در کلانشهر اصفهان مشاهده می­‌شود.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به اینکه بسیاری از تأسیسات شهری زیرزمینی دارای حساسیت و دقت بالایی در اجرا است، هرگونه تغییر و جابجایی ناشی از فرونشست می‌تواند در عملکرد آنها اختلال ایجاد کند که از جمله مهمترین این تأسیسات می ­تواند مربوط به مترو و شبکه فاضلاب شهری باشد.در سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری  "فرونشست زمین" در استان و شهر اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برداشت بی‌­رویه از منابع آب­ های زیرزمینی و کاهش ورودی آب به این منابع از مهمترین عوامل ایجاد فرونشست زمین در مناطق خشک است، افزود: با افت سطح آب زیرزمینی، آبرفت ها متراکم شده و پدیده فرونشست اتفاق می‌افتد.

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایجاد ترک‌ بر روی دیوارها و شکاف‌ها در سطح زمین از نشانه‌های فرونشست زمین است که خسارات سنگینی را به جاده ها، ساختمان‌ها و تاسیسات شهری و روستایی وارد می‌کند.

 وی ادامه داد: در استان اصفهان بسیاری از دشت­‌ها از جمله دشت مهیار، گلپایگان، کاشان و دامنه دچار پدیده فرونشست شده و خسارات زیادی به وجود آورده است.

پرهیز، تاکید کرد: در چند سال گذشته با کاهش نزولات جوی و قطع آب رودخانه زاینده رود، افت سطح آب زیرزمینی در دشت اصفهان قابل توجه بوده است، از این رو با توجه به برگشت ناپذیر بودن پدیده فرونشست بررسی احتمال وقوع پدیده فرونشست در دشت اصفهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در برخی از مناطق شهر اصفهان از جمله در شمال شهر شکاف‌هایی مشاهده شده که احتمال ارتباط آنها با پدیده فرونشست وجود دارد، بنابراین پیش‌بینی وقوع فرونشست شهر اصفهان قبل از بروز گسترده و تاثیر مخرب آن بر روی شهر اصفهان که دارای آثار تاریخی و سازه‌های مهمی است، دارای اهمیت است.

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان مهمترین دلایل نگرانی و ضرورت توجه به فرونشست در سطح کلانشهر اصفهان را کاهش سطح آب های زیرزمینی و بارگذاری های ساختمانی در نقاط مختلف شهر دانست و گفت: جاری نبودن زاینده رود و عدم تغذیه چشمه های زیرزمینی، موضوع فرونشست زمین در کلانشهر اصفهان را بسیار تشدید خواهد کرد و نشانه های فرونشست به مثابه یک زلزله خاموش در کلانشهر اصفهان مشاهده می­‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی منطقه اصفهان، وقوع فرونشست امری بسیار محتمل است و باید پیش از وقوع آن در شهر اصفهان مطالعات پایه ای در این خصوص انجام گیرد و خاموشی مانیتورینگ نظارت باید جای خود را به پایش لحظه‌ای و مستمر بدهد.  

پرهیز، افزود: معاونت شهرسازی و معماری با همکاری مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان در ادامه سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری، با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع اقدام به برگزاری بیست و سوم نشست با عنوان «بررسی فرونشست زمین در استان و شهر اصفهان» با سخنرانی دکتر همایون صفایی دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان کرده که روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می­‌شود.

کد خبر 337324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.