رییس جمهور پیگیر خودکشی سید امامی در زندان/دلیل التهابات بازار ارز ، تقاضای کاذب است

سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها گفت: دولت در امور قوه قضائیه دخالت نمی کند، امابه عنوان مسئول اجرای قانون، در خصوص برخی رخدادهای قضایی نگران است و در این زمینه در چارچوب قانون کار را دنبال کرده و وظیفه خود را انجام می دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  محمد باقر نوبخت با اشاره به سالروز دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: راهپیمایی واقعا تماشایی با همان تعبیر رهبر معظم انقلاب نشانگر این بود که مردم همچنان پای انقلاب ایستاده اند. درود خدا بر مردم فهیم و صبور ایران باد.

وی افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ با ایدئولوژی متفاوت از لیبرال غرب و کمونیسم شرق و به رغم مخالفت قدرت های جهانی پیروز شد و در کمتر از ۲ ماه با همه پرسی به روش مردم سالاری دینی، انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

نوبخت تصریح کرد: پس از ترورهای گسترده و از دست دادن اندیشمندان و شخصیت های مذهبی و رجال سیاسی و بیش از ۷۲ تن از دولتمردان و نمایندگان مردم و همچنین پشت سر گذاشتن یک تهاجم نظامی نابرابر و تحمل مسائل تلخ همچون ۱۷۰ هزار شهید و یک هزار میلیون دلار خسارت جنگی و رو به رو شدن با تحریم های اقتصادی بزرگ در دو مرحله که تحریم هوشمندانه اقتصادی بود در ۲۲بهمن سال ۹۶ می توانیم این جمع بندی را نسبت به این انقلاب اسلامی داشته باشیم که با قدرت و توان دفاعی بازدارنده، این نظام پرچمدار مبارزه با داعش در منطقه شد.

هجدهمین اقتصاد جهان هستیم

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش رتبه و جایگاه ایران در مجامع بین المللی به گزارش های منابع رسمی اشاره کرد و گفت: ۸۱ میلیارد دلار در سال گذشته و ۹۴ میلیارد دلار در امسال بنا به آمارهای جهانی به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه شده است. وی با اشاره به افزایش رتبه علمی ایران در منطقه و جهان گفت: در حال حاضر از لحاظ رتبه علمی رتبه ۹۱ در تولید علم در جهان  را داریم و ضمن اینکه در منطقه نیز اول هستیم.

وی با بیان اینکه توزیع درآمد و فاصله دهک ها به ویژه ضریب جینی در سال های پس از انقلاب وضعیت بهتری داشته است، گفت: این ادعا به روایت آمارهای جهانی است و البته به این مفهوم نیست که مشکلات را نادیده بگیریم. در حال حاضر جمعیت بیکار در کشور سه میلیون نفر است و دولت در این زمینه برنامه ریزی دارد تا سال آینده یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شود.

نوبخت در ادامه به نوسازی بافت فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و گفت: دولت در نظر دارد از این محل اشتغالزایی داشته باشد، ضمن اینکه بازآفرینی شهری و کاهش آلودگی محیط زیست نیز با اجرای این طرح ها در دستور کار است.

وی در خصوص برنامه دولت برای پرداخت یارانه های نقدی در سال آینده گفت: شیوه پرداخت یارانه ها همانند امسال در سال آینده نیز ادامه دارد و دولت قصد سرکشی به حساب و جیب مردم را ندارد.

تکذیب توبیخ ایران به دلیل حضور در سوریه

نوبخت درباره هشدار سه کشور اروپایی نسبت به حضور ایران در سوریه گفت: من در این باره خبر ندارم؛ البته به کسی ربطی ندارد که در سیاست های منطقه ای ما دخالت کند.  سخنگوی دولت تصریح کرد: کسانی که نباید این طرف آفتابی شوند، همان هایی هستند که هزاران کیلومتر از منطقه فاصله دارند. کسانی که برای منافع خود می آیند باید تقبیح شوند. ما که در منطقه حضور داریم و با دوستانمان در تعامل هستیم.

برنامه دولت برای تنظیم بازار شب عید

سخنگوی دولت در خصوص برنامه دولت برای تنظیم بازار شب عید نیز گفت: دستگاه های متولی از جمله بانک مرکزی برای توزیع اسکناس و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع به میزان کافی میوه و تنظیم بازار شب عید آمادگی کامل دارند و دولت برای جلوگیری از زیان کشاورزان در سال جاری محصولات مازاد آنها را خریداری کرد تا زیان نبینند.

دیوان محسابات نهادی مستقل است

نوبخت درباره گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۵ گفت: دیوان محاسبات نهادی مستقل است و هدف دولت از گفت‌وگوی بیشتر با این نهاد برای روشنگری افکار عمومی بود؛ چرا که این گزارش دستاویزی برای رسانه های معاند شد و اعلام شد که فساد گسترده مالی در ایران وجود دارد. این در حالی است که بررسی این گزارش در مجلس ادامه دارد و بنابراین با دیوان محاسبات در این زمینه مشکلی وجود ندارد و جلسات ما با نهادهای نظارتی همیشه برقرار بوده است.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری های خارجی بعد از برجام نیز گفت: هدف دولت از توافق برجام رفع مشکلات معیشتی مردم بوده است و بعد از برجام شاهد افزایش سرمایه گذاری های خارجی بوده ایم و البته انتظارمان بیش از این میزان فعلی است.

دولت به دنبال فشار مالیاتی بر مردم نیست

وی در ادامه درباره برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی نیز گفت: دولت قصد ندارد تا فشاری از این بابت به مردم وارد شود و تلاشمان برای افزایش پایه های مالیاتی است. کمااینکه مقایسه درآمدهای مالیاتی مان با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد فاصله زیادی در این زمینه داریم. وی افزود: سهم مالیات در حال حاضر در برخی کشورهای صنعتی بالای ۴۰ درصد در برخی کشورهای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و متاسفانه در ایران ۷ درصد است که رقم اندکی است.

دلیل التهابات بازار ارز ، تقاضای کاذب است

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص دلایل التهابات بازار ارز نیز گفت: مبلغ فعلی دلار مورد رضایت دولت نیست و دلار باید کمتر از ۴۰۰۰ تومان شود. البته دلیل نوسانات نرخ ارز دلایل اقتصادی نیست و تقاضای کاذب برای افزایش سود بیشتر و در واقع سفته بازی، باعث این التهابات شده است که بانک مرکزی برنامه اساسی برای این مساله دارد.

وی با بیان اینکه در بازار ارز اتفاقی نیفتاده است که شاهد این نوسانات این چنینی باشیم افزود: در حال در دخل و خرج ارزی مشکلی نداریم. به گفته وی در شرایطی که تقاضای کاذب برای ارزی به وجود بیاید حتی با وصل شدن به خزانه داری آمریکا نیز شاهد کمبود ارز خواهیم بود.

برنامه دولت برای حمایت از حقوق اساتید

وی با بیان اینکه انتقاداتی به وضعیت دریافت حقوق و مزایای اساتید دانشگاه در سال آینده وارد شده است، گفت: اساتید دانشگاه جزء سرمایه های اجتماعی و انسانی کشور هستند و نباید این سرمایه های علمی و انسانی را با فعالیت اقتصادی که بگوییم درآمد زیادی دارد و نباید به حقوق آنها اضافه شود، در یک ردیف بدانیم. متاسفانه اساتید دانشگاه هم افزایش ضریب مالیاتی داشتند، هم حقوق آنها افزایش کمی داشته است و هم محدودیت هایی برای بازنشستگی آنها وجود دارد و این مساله مورد توجه دولت قرار گرفته است و اصلاح می شود.

 برخی مشکلات در کشور به دلیل عدم اجرای کامل قانون است

سخنگوی دولت درباره اظهارات رییس جمهور در ۲۲ بهمن مبنی بر اینکه آنهایی که از قطار انقلاب پیاده شدند را سوار کنیم و اگر اختلافاتی هست بر اساس قانون حل کنیم و اینکه آیا رییس جمهور دغدغه ای برای حل این مسائل دارد، گفت: اعتقاد به قانون اساسی لازمه انقلابی بودن است؛ پس با این نگاه خیلی از کسانی که بیرون گذاشته شده اند را باید به درون بیاوریم. این حرف های رییس جمهور اعتقادی است و برای خوش آمد یا بد آمد حرفی نمی زنند. اگر برخی مشکلات پیش می آید به خاطر اجرای قانون اساسی نیست، بلکه به خاطر عدم اجرای کامل قانون است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش سخنگوی شورای نگهبان درخصوص سخنان رییس جمهوری گفت: باید خود ایشان درباره سخنانشان پاسخ دهند، ما باید به همه اصول قانون اساسی مراجعه کنیم و واضح و مبرهن است که استناد آقای رییس جمهوری به اصل ۵۹ پیام خاص خود را دارد و قطعا اگر این موضوع نیاز به تفضیل و توضیح بیشتر دارد، نمی توان در یک سخنرانی به تمام جزئیات آن پرداخت.

همکاری وزارت اطلاعات برای معرفی دو تابعیتی ها

سخنگوی دولت درباره اظهارات دادستان کل کشور مبنی اینکه وزارت اطلاعات برای معرفی مدیران دو تابعیتی همکاری نمی کند، تصریح کرد: وزارت اطلاعات نهایت همکاری را با قوه قضائیه دارد و در این خصوص هم تاجایی که لازم بوده همکاری کرده اند که از سربازان گمنام امام زمان(عج) و مجموعه وزارت اطلاعات می خواهم که پاسخ دادستان را بدهند.

موضع دولت در خصوص خودکشی یک زندانی

وی درباره خودکشی یک زندانی در دوران محکومیت خود در زندان، گفت: دولت دو موضع متفاوت در این باره دارد. نخست عدم دخالت در امور قوه قضائیه است؛ اما نکته دیگر این است که رییس جمهور بعنوان مسئول اجرای قانون، در خصوص برخی رخدادهای قضایی نگران است و در این زمینه در چارچوب قانون کار را دنبال کرده و وظیفه خود را انجام می دهند.

وی افزود: باید بپذیریم کشور با خطراتی مواجه است اما انتظارمان این است وقتی یک زندانی در اختیار ضابطان قضایی امانت است و نباید زمینه سوء استفاده از این حوادث توسط معاندان فراهم شود. قوه قضائیه پیگیری کند تا اگر قصوری صورت گرفته رسیدگی شود؛ چراکه مسئله مهمی است و رییس جمهور هم پیگیر هستند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی برای رشد پایدار اقتصادی است و اینکه آیا توانستیم به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم نیز گفت: نه تنها ما بلکه همه دنیا می گوید که ما رشد اقتصادی خودمان را توانستم بالا ببریم و این افزایش هم با اجرای طرح ها و پروژه ها بوده است.

برنامه دولت برای اشتغال آفرینی و رفع فقر  مطلق پابرجاست

نوبخت در خصوص تغییرات بودجه سال ۹۷ نیز گفت: به همه تغییراتی که توسط کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص بودجه بود بازهم برنامه دولت در سال آینده برای اشتغالزایی و رفع فقر مطلق در دستور کار است و خوشبختانه رویکرد مجلس توجه به اقشار ضعیف جامعه است.

وی درباره مزایای بودجه ۹۷ نیز گفت: شفافیت، تمرکززدایی از مرکز و واگذاری امور به استان ها و بودجه ریزی بر اساس واقعیت از مهمترین ویژگی بودجه سال آینده است. نرخ نفت در بودجه ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است و این در حالی است که رقم نفت در حال حاضر بالاتر از این نرخ است و در واقع می توان گفت که این نمونه ای از بودجه واقع بینانه توسط دولت است.

کد خبر 337277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.