بی‌رحمی پتروشیمی نسبت به صنعت نساجی

معاون اتحادیه صنف تولیدات محصولات نساجی اصفهان گفت: صنعت پتروشیمی با افزایش مواد اولیه خود نسبت به صنعت نساجی رحم و مروت ندارد.

مرتضی منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص مشکلات صنعت نساجی، اظهار کرد: متاسفانه دولت به دلیل مشکلات بسیار نه تنها به نساجی بلکه به صنایع دیگر توجهی ندارد و برای رفع مشکلات این بخش هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی که تولیدکننده مواد اولیه نساجی است نسبت به این صنعت، رحم و مروت ندارد، گفت: افزایش نرخ دلار موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه صنعت نساجی شده و با توجه به خصوصی شدن پتروشیمی ها، این بخش به جای تامین نیاز داخل به دلیل افزایش نرخ دلار، تمایل به صادرات دارند.

معاون اتحادیه صنف تولیدات محصولات نساجی اصفهان تاکید کرد: طی چهار ماه نخست امسال مواد اولیه صنعت نساجی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و در این فضا فعالان این صنعت، دیگر راهی برای رقابت با کشورهایی همچون چین، هند و پاکستان را ندارند. در حال حاضر بخشی از نیاز نخ صنعت نساجی از هند و بیشتر نیاز پارچه این صنعت از چین وارد می شود.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی کشور به دلیل ظرفیت پایین تولید، مجبور به واردات است، اظهار کرد: دولت در شرایطی که خواهان ایجاد تعادل در بازار است بنا بر سیاست خود، امتیازاتی به برخی شرکت ها برای واردات می دهد، اما متاسفانه با وجود واردات بی رویه این شرکت ها، قیمت ها کاهش پیدا نمی کند.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر تمایل پتروشیمی ها تنها معطوف به صادرات است و از سوی دیگر دولت برای ارزآوری با این موضوع مقابله نمی کند، گفت: یکی دیگر از کمبودهای صنعت نساجی به تامین پنبه برمی گردد که نرخ این محصول با توجه به وارداتی بودن آن، به نوسانات بهای دلار بر می گردد؛ همچنین از ابتدای امسال تاکنون بهای پنبه بین ۲۰ تا ۳۰  درصد افزایش یافته است.

وی نیاز صنعت نساجی داخل به پنبه را ۱۵۰ هزار تن اعلام و تاکید کرد: تنها ۵۰ هزار تن از این نیاز در کشور تولید می شود و متاسفانه به دلیل کیفیت پایین پنبه تولید داخل، پارچه های خوبی از این نوع محصول، تولید نمی شود.

معاون اتحادیه صنف تولیدات محصولات نساجی اصفهان با تاکید بر اینکه با این رویه صنعت نساجی کشور و اصفهان به جای پیشرفت دچار عقبگرد خواهد شد، گفت: ماشین آلات صنعت نساجی کشور هنوز به روز نیستند از سوی دیگر بخش خصوصی به دلیل اینکه همواره تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، مواد اولیه و مواد پتروشیمی قرار دارد به تنهایی نمی تواند به صنعت نساجی کمک کند و امکان بازگشت سرمایه برای این بخش کمتر است.

کد خبر 337186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.