جشنواره در تهران، دورهمی در اصفهان!

سیمرغ‌های سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بالاخره در پایتخت بال گشوده و بر اساس اعلام نتایج آراء هیئت داوران این جشنواره، بر دوش هنرمندان صاحب نام و خوش آتیه کشورمان نشستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این جشنواره همچنین با حواشی و بالا و پایین های بسیار، با یک روز تاخیر در اصفهان پایان یافت و شامگاه _یکشنبه_ ۲۲ بهمن ماه اصفهانی ها با تماشای آخرین اکران های جشنواره فیلم فجر در دو سینمای فلسطین و سپاهان، پرونده هشتمین دوره این جشنواره را بستند.

آنچه در هشتمین جشنواره فیلم فجر اصفهان همچون دوره های قبل موجب نارضایتی مردم و عدم استقبال قابل انتظار آنها از فیلم ها شد، به عدم برنامه ریزی صحیح و اصولی متولیان برگزاری جشنواره بازمی گردد. امسال در حالی که برنامه تعداد و زمان اکران آثار جشنواره در شهرهای شیراز، مشهد، همدان و کرمانشاه از چندین روز قبل اعلام شده بود، اصفهان همچنان اندر خم یک کوچه مانده و علاقمندان و مشتاقان بی شمار هنر هفتم را در خصوص برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور در انتظار گذاشته بود.

مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در توجیه این مسایل، موضوع در دست نداشتن بودجه کافی برای خریداری فیلم ها را مطرح کرده و از سایر ارگان ها و نهادهای شهری و استانی طلب کمک داشتند! این در حالی است که هر یک از این نهادها همچون حوزه هنری و شهرداری اصفهان برگزاری بخش های قابل توجهی از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان و بازسازی سینماهای شهر را بر عهده داشته و به نحوی سهم خود را در این عرصه ایفا می کنند.

حذف کارگاه‌های آموزشی از حاشیه جشنواره

حذف کارگاه‌های آموزشی از حاشیه جشنواره از دیگر اتفاقاتی بود که آه از نهاد دوستداران و مخاطبان این کارگاه های سینمایی درآورد. همزمان با برپایی جشنوارۀ فیلم فجر در کشور، هر استان بنا بر خلاقیت و البته بودجه و اعتبار خود می تواند اقدام به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی همسو با جشنواره کند. برپایی جلسات داوری و نقد فیلم و برگزاری کارگاه های آموزشی نمونه ای از این برنامه هاست. تا سال ۱۳۹۴ اصفهان مفتخر به برگزاری جلسات نقد و داوری همزمان با تهران بوده و بزرگان سینمای این شهر طی روزهای برپایی جشنواره گرد هم می آمدند و دربارۀ فیلم ها به بحث و گفتگو می‌نشستند. پس از اکران همۀ فیلم ها اختتامیه  برگزار و در آن ضمن تقدیر از فیلم های برگزیده، از یکی از بزرگان سینمای شهر نیز تجلیل می‌شد. این در حالی است که امسال نیز همچون سال گذشته، درست چند روز مانده به برپایی جشنواره هیچ خبری از برنامه های جنبی آن به گوش نرسید. در سال جاری برپایی کارگاه های آموزشی هشتمین جشنوارۀ فیلم فجر اصفهان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به انجمن سینمای جوان اصفهان محول شده بود، اما مدیر این انجمن در روز یازدهم بهمن ماه در گفت گو با ایمنا در خصوص چرایی لغو این برنامه گفت: از انجمن سینمای جوان اصفهان خواسته شده بود که طی ۱۰ روز متوالی ۱۰ کارگاه آموزشی با حضور ۱۰ استاد با هزینۀ خود برگزار کند، اما به دلیل مشکلاتی که انجمن سینمای جوان در بحث تأمین بودجه دارد، متاسفانه قادر به برگزاری چنین برنامه ای نبودیم و به ناچار لغو شود.

بلاتکلیفی!

با آغاز اکران آثار جشنواره از صبح روز ۱۴ بهمن ماه، بحث های مختلفی درباره اکران چهار اثر شاخص جشنواره سی و ششم شامل "به وقت شام"، "بمب، یک عاشقانه"، "مغزهای کوچک زنگ زده" و "چهارراه استانبول" آغاز شد. اظهار نظرات متفاوت و گاه متناقضی که از سوی مسئولان در این خصوص شنیده می شد و بر ضعف برنامه ریزی درخصوص برگزاری جشنواره دلالت داشت، موجب قوت گرفتن این سوال می شد که چرا اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام، شهر جهانی صنایع دستی، شهر خلاق در حوزه صنایع دستی و به گفته مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دومین استان از نظر برخورداری از سالن های سینما، باید به اکران فیلم های چنین جشنواره مهم و پرطرفداری در وضعیتی مبهم و نامعلوم بپردازد و در این مسیر چندین پله از سایر شهرها عقب باشد؟!

یک جشنواره خوب!

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که تاکنون رغبت چندانی به پاسخگویی به اهالی رسانه نداشته است، در شب اکران فیلم "به وقت شام" به سینما سپاهان آمد و در سالن انتظار سینما در خصوص نحوه برگزاری جشنواره در اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: خوشبختانه جشنوارۀ فیلم فجر در اصفهان با حضور خیلی خوب مردم برگزار شد. البته که هر برنامه و جشنواره ای قوانین و مقررات خاص خود را دارد و ما نیز تمایل داشتیم که همۀ فیلم های بخش مسابقه در اصفهان اکران شود، اما در نهایت حاصل تلاش دوستان ما این شد که اکثر فیلم‌ها در اصفهان اکران شود.

محمدعلی انصاری در خصوص استقبال مردم از این جشنواره گفت: آن طور که به ما گزارش داده شد استقبال مردم از جشنواره خوب بوده است، به ویژه بخش کودک و نوجوان که صبح‌ها برگزار می شد و دانش آموزان تماشاگر آن بودند. به طور کلی می توان گفت که امسال جشنواره در اصفهان به خوبی برگزار شد و امیدواریم که سال های بعد بهتر از این برگزار شود.

او در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم فجر اصفهان نیز که در شامگاه ۱۳ بهمن ماه برگزار شد، در سخنانی گفت: اکنون ۳۳ سالن سینما در استان اصفهان به اکران فیلم می پردازد و این استان از لحاظ تعداد سالن و ظرفیت صندلی سالن ها در رتبه دوم در کشور قرار دارد! این در حالی بود که در همین مراسم محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان گفت: به میانگین کشور و مقایسه خودمان با این میزان کاری نداشته باشیم، اصفهان در هنر صاحب سبک بوده و این جایگاه باید در دنیا اثبات و شناخته شود.

جشنواره فیلم فجر هر چه که بود به پایان رسید، برخی از فیلم ها توانستند تعداد قابل توجهی از سینما دوستان را به سالن های سینما کشانده و حتی برای تماشای برخی از فیلم های پرمخاطب همچون "به وقت شام" و "بمب، یک عاشقانه" بر روی پله های سالن سینما جای دهند، بسیاری از فیلم ها هم با سالن هایی سوت و کور به روی پرده رفت و پایین آمد. اما آنچه اهمیت دارد میزان توجه و ارزشی است که از سوی مسئولان یک شهر خوش پیشینه در عرصه های فرهنگ و هنر، برای چنین رویداد مهمی در نظر گرفته می شود.

کد خبر 337184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.