هنرواره‌های دو هنرمند افغان در اصفهان

نمایشگاهی از کولاژها(تکه چسبانی) و مجسمه‌های "علیخان عبدالهی" و "باقر رضایی" از هنرمندان معاصر افغان با عنوان "سیاه سرخ سبز" در نگارخانه صفوی در حال برگزاری است.

نمایشگاه گردان این مجموعه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: "علیخان عبدالهی" و "باقر رضایی" دو هنرمند خودآموز افغان هستند که سال‌هاست به ایران پناهنده شده و برای خلق آثارشان هیچ آموزشی ندیده‌اند.

محمودرضا زندپور افزود: "علیخان عبدالهی" که به شغل سرایداری در یک مجتمع مسکونی مشغول است، مجسمه‌های خود را با استفاده از تکنیک "پاپیه‌ماشه" یا همان خمیر کاغذ خلق کرده و برای ساختن این مجسمه‌ها از برخی مواد ساده همچون شانه‌های تخم مرغ و سریش استفاده کرده است، ضمن اینکه سازه مجسمه‌هایش نیز اکثراً چوب‌های شکستۀ شاخه های درختان است.

او ادامه می دهد: این هنرمند برای خلق مجسمه هایش هیچ کتابی را مطالعه نکرده است، اما می‌تواند از محیط اطراف و رسانه که ساده‌ترین آن‌ها تلویزیون است ایده گرفته باشد، در واقع او این آثار را در قالب مجسمه‌هایی با اشکال عجیب و غریب به صورت خلاقانه ارایه کرده است، او در آثارش گاهی به خلق حیوانات نیز مشابه آنچه در طبیعت مشاهده می‌شود، پرداخته است.

زندپور با بیان اینکه بخش دیگری از آثار ارایه شده در این نمایشگاه کولاژهایی است که توسط "باقر رضایی" خلق شده است، گفت: این هنرمند در قم سکونت دارد، اما سال‌هاست که آثارش را در خیابان‌های تهران به نمایش گذاشته و به همین واسطه نیز آثارش را در بسیاری از گالری‌های معتبر تهران به نمایش بگذارد.

او افزود: باقر رضایی به دلیل در اختیار نداشتن کاغذها و متریال بِرند و گران قیمت، از برخی پوسترهایی که چاپ و رها شده است استفاده و روی آن‌ها نقاشی می‌کند، او در فرآیند کولاژ، بخش‌هایی را از پوسترها حذف و یا به آنها اضافه می‌کند. کولاژهای نمایش داده شده در خانه صفوی نیز حاصل کار او بر روی پوسترهایی نمایشگاهی یا غیرسینمایی است.

او با بیان اینکه نمایشگاه "سیاه سرخ سبز" با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار شده است، گفت: عنوان "سیاه سرخ سبز" نیز از رنگ‌های پرچم افغانستان گرفته شده است.

او خاطرنشان کرد: علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه "سیاه سرخ سبز" می توانند تا چهارشنبه دوم اسفندماه، صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعدازظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۳ به نگارخانه صفوی، واقع در خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

کد خبر 337168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.