درمان سرطان پیشرفته کلیه محقق می‌شود

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد ترکیب یک داروی مهار رگ‌زایی با نام "Axitibin" با یک داروی ایمونوتراپی به نام "Pembrolizumab" می‌توان مانع رشد تومورها در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، محققان دریافتند با ترکیب یک عامل ضد آنژیوژنز که سبب ایجاد بلوک‌های خونی می‌شود با یک عامل ایمونوتراپی که فعالیت ضد تومور دارد، می‌توان به درمان سرطان پیشرفته کلیه امیدوار بود.

در آزمایشات بالینی اولیه که بر روی ۵۲ بیمار مبتلا به سرطان کلیه پیشرفته بدون سابقه درمان انجام گرفت، مشخص شد این شیوه جدید، هیچ‌گونه عوارض جانبی ناخواسته‌ای در پی نخواهد داشت. 

داروی "Axitibin"  در فرآیندی مانع شکل‌گیری رگ‌های خونی تغذیه کننده تومورهای سرطانی می‌شود، داروی "Inlyta" در سال ۲۰۱۲ به عنوان دارویی موثر برای مبتلایان به سرطان کلیه مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. داروی ایمنوتراپی"Pembrolizumab" نیز مانع ایجاد مکانیزم‌های خود دفاعی بدن توسط سلول‌های سرطانی با فرار این سلول‌ها از حمله به سلول‌های ایمنی می‌شود. این دارو برای درمان چندین نوع سرطان از جمله ملانوم، سرطان ریه، سر و گردن مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است، اما تا کنون مطالعات جامعی درباره تاثیر آن بر سرطان کلیه انجام نشده بود. 

تحقیقات قبلی در مورد ترکیب داروهای مهار رگ‌زایی و ایمنوتراپی نشان دهنده تولید مواد بسیار سمی و عوارض جانبی بسیار مضر برای بیماران بوده و به همین علت استفاده از این روش مورد توجه محققان قرار نگرفته است، اما اکنون ترکیب دو داروی جدید، درمانی برای سرطان کلیه پیشرفته ایجاد کرده است. 

"مایکل بی اتکینز"، از مرکز سرطان شناسی "Georgetown Lombardi" در مورد این آزمایشات گفت: "نتایج این تحقیق بی سابقه است. این ترکیب دو برابر موثرتر از داروهایی است که پیش از این به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به طور خاص، در بیش از ۹۰ درصد از بیماران، انقباض و از بین رفتن تومور به وجود آمد."

محققان فاز نخست کارآزمایی بالینی این ترکیب را در سال ۲۰۱۴ بر روی شایعترین نوع سرطان کلیه  آغاز کردند. نتایج این تحقیقات در تاریخ ۱۰ فوریه در سمپوزیوم مجاری تناسلی و ادرای "ASCO" در سانفرانسیسکو ارایه شد.

کد خبر 337165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.