تخریب ویروس آنفلوانزا با نور فرابنفش

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده مداوم و با دوز پایین اشعه فرابنفش (نوع UVC) می‌تواند ویروس های آنفلوآنزای هوایی را بدون آسیب رساندن به بافت‌های انسانی از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"،  نتایج یک مطالعه جدید در مرکز تحقیقات رادیولوژیک در مرکز پزشکی "ایروینگ"، دانشگاه کلمبیا (CUIMC) این موضوع را اثبات می کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که استفاده از نور UVC در بیمارستان ها، دفاتر پزشکان، مدارس، فرودگاه ها، هواپیماها و دیگر فضاهای عمومی می تواند در کاهش بیماری همه گیر آنفلوانزا و همچنین پاندمی (همه گیری جهانی ) این بیماری موثر باشد. این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

نور UVC طیف گسترده ای دارد و طول موج آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر است، این نور در کشتار باکتریها و ویروس ها از طریق نابود کردن دی ان ای مولکولی آنها بسیار موثر است. اشعه فرابنفش به طور معمول برای ضدعفونی کردن تجهیزات جراحی استفاده می شود. متاسفانه، اشعه فرابنفش خطراتی برای سلامتی انسان دارد و می تواند منجر به سرطان پوست و بروز آب مروارید شود که این مضرات، مانع استفاده از آن در فضاهای عمومی می شود.

" دیوید جی برنر" و همکارانش دریافتند که این نور می تواند میکروب ها را بدون آسیب رساندن به بافت سالم از بین ببرد. اشعه فرابنفش نوع c دارای طیف بسیار محدودی است و نمی تواند از طریق لایه بیرونی سلول های پوست انسان یا لایه اشک در چشم نفوذ کند، پس خطر سلامتی برای انسان را از بین می برد، اما از آنجا که ویروس ها و باکتری ها بسیار کوچکتر از سلول های انسانی هستند این اشعه می تواند به DNA ویروس ها نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد.

در تحقیقات پیشین، تیم دکتر برنر نشان داد که اشعه فرابنفش در کشتن MRSA (باکتری مقاوم به متسییلین) که یک علت شایع عفونت های زخم جراحی است، بدون آسیب رساندن به پوست انسان و موش موثر است.

ویروس آنفلوآنزا از فردی به فرد دیگر و به طور عمده در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن در هوا منتشر می شود. این مطالعه، نشان می دهد که آیا اشعه فرابنفش می تواند به طور موثر ویروس آنفلوآنزا را در هوا، در محیطی شبیه به فضای عمومی از بین ببرد؟ در این مطالعه، ویروس H۱N۱ که یک نوع رایج ویروس آنفولانزا است، در داخل یک محفظه آزمایشگاهی آزاد شد و در معرض دوزهای بسیار پایین نور با طول موج  ۲۲۲ نانومتری قرار گرفت. در آزمایش دیگر در گروه کنترل، دسته ای از ویروس های موجود در هوا بدون قرار گرفتن درمعرض اشعه آزمایش شدند. نتایج نشان داد که ویروس های آنفلوانزای در معرض نور، به طور موثری غیر فعال شدند.

دکتر برنر گفت: "این مطالعه یک ابزار جدید برای کنترل گسترش بیماری های میکروبی بوسیله هوا است. اگر نتایج این تحقیق تأیید شود، بدان معنی است که استفاده از اشعه فرابنفش در سطوح پایین در مکان های عمومی یک روش امن و کارآمد برای محدود کردن انتقال و گسترش بیماری های میکروبی، مانند آنفولانزا و سل است."

چراغ های UVC نسبتا ارزان است. هزینه استفاده از این نور با قیمت کمتر از هزار دلار در هر لامپ، هزینه ای که مطمئنا در صورت تولید انبوه کاهش لامپ می یابد، علاوه بر اینکه بر خلاف واکسن آنفلوانزا، این لامپ‌ها در برابر تمام نمونه های بیماری موثر است.