۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
اصفهان به سوگ "سروش یار" نشست

همه آمده بودند، مسجد برکت محله پاچنار اصفهان صبح امروز_یکشنبه_ ۲۲ بهمن ماه پر بود از تعداد قابل توجهی از ادبا، شعرا، هنرمندان، اساتید دانشگاه و دانشجویان استاد "جمشید مظاهری" ملقب به "سروش یار"، ادیب، پژوهشگر و اصفهان شناس برجسته دیار نصف جهان...

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه روز است که داغ بزرگی بر دل آنهایی نشسته است که سالیانی کوتاه یا طولانی از محضر درس و اخلاق استاد "جمشید مظاهری" نکته ها آموخته بودند. اساتیدی که سالیان طولانی هر صبح چشم در چشم او سلام و احوالپرسی کرده و دانشجویانی که ساعت ها در کلاس درس، به نوای دلنشین صدای آهنگین استاد در حین درس گوش سپرده و به واسطه وجود پرفیضش دل به مهر شعر و ادب پارسی سپرده بودند. دانشجویانی که به جز تلمذ از محضر استاد، پایان نامه تحصیلی شان را با نظارت او ارایه کرده و از مهم ترین اتفاق دوران تحصیلشان خاطره های بسیاری با استاد دارند.

مسجد برکت پاچنار اصفهان صبح امروز محل تجمع تعداد بسیاری از مردمی بود که اگرچه شاید استاد مظاهری بزرگ را نمی شناختند، اما به احترام مقام شامخ علمی و دستاوردهای بی بدیلش در عرصه تاریخ، ادبیات، شعر و اصفهان پژوهی در مراسم ترحیم او حضور یافته و بر زخمی که این روزها با کوچ استاد بر دل خانواده و دوستداران او نشسته مرهم می نهادند.

مجری مراسم به نمایندگی از خانواده استاد مظاهری از حضور نمایندگانی از سوی اعضای هیئت علمی گروه های درسی تاریخ، فلسفه و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، انجمن صنفی موسیقیدانان اصفهان، اساتید موسیقی، کانون وکلای دادگستری اصفهان و تهران، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، شعرا، ادبا، هنرمندان و تاریخ پژوهان تشکر کرد.

پس از آن تریبون در اختیار یکی از دانشجویان قدیمی استاد مظاهری قرار گرفت. او با بیان اینکه بیشتر از ۳۰ سال از محضر استاد بهره مند شده و در طی این سال ها نکات بسیاری را در محضر او آموخته است، گفت: آنچه درباره استاد مظاهری با سایر بزرگان و اساتید متفاوت بود، مغناطیس وجود  و جاذبه عمیقی بود که در برخورد و ارتباطش با دیگران داشت و همین مسئله موجب می شد تا شاگران و دوستان به دور وجودش جمع شوند و او را دوست بدارند.

او از علاقه و اشتیاق استاد مظاهری به کتاب و مطالعه سخن گفت و افزود: در محضر ایشان باید جانب احتیاط را رعایت می کردیم، چون ممکن بود حتی پولی برای پرداخت اجاره خانه در جیبمان نباشد، اما علاقه و اشتیاق خارق العاده استاد به کتاب و مطالعه، به خرید کتاب ترغیبمان می کرد.

او برخورداری از روح دانش پژوهی را از دیگر ویژگی های مرحوم مظاهری برشمرد و گفت: اساتید بسیاری هستند که تنها حامل معلومات فراوان هستند، اما روح دانش و علم آموزی در آنها وجود ندارد، به همین دلیل هم نمی توانند نقش موثری در زندگی اطرافیان و شاگردانشان ایفا کنند، اما استاد مظاهری از روح دانش پژوهی بسیار زیادی برخوردار بودند و معلوماتشان با عمق وجود ایشان عجین شده و بر دیگران نیز اثرگذار بود.

سمیه احمدی از شاگردان چندین ساله استاد مظاهری است که همراه با دیگر شاگردان استاد به مجلس آمد و با چهره ای مغموم در گوشه ای نشست. او گفت: من و دوستانم روزهای چهارشنبه هر هفته به جلسه درس کلیله و دمنه و بوستان و گلستان سعدی استاد مظاهری می رفتیم، استاد در حاشیه درست نکات و مسایل بسیار ارزشمندی را مطرح می کردند که امروز تاثیر گفته های ایشان بر زندگی فردی همه شاگردان ایشان نمایان است.

او افزود: استاد علاقه غیرقابل وصفی به مطالعه داشتند و محال بودی درباره کتاب ارزشمندی با ایشان سخن بگوییم و آن را نخوانده باشند. ایشان برای پرداختن به هر موضوعی مدت ها تحقیق و مطالعه دقیق و عمیق می کردند و بسیار طبقه بندی شده و مفصل به ارایه اطلاعات می پرداختند. ایشان یک کتاب پژوه برجسته بودند و شاید تا مدت ها دیگر کسی نتواند جایگزین استاد در این زمینه شود.

او که خود را مدیون استاد می داند، افزود: فوت استاد را هنوز باور ندارم، من سالهاست که به جلسات درس ایشان رفت و آمد دارم و از سخنان ایشان درس ها آموخته ام، قرار بود پایان نامه کارشناسی ارشدم را با نظارت ایشان ارایه دهم که متاسفانه این امکان فراهم نشد. نمی دانم از این پس چطور می‌توانم جای خالی ایشان را در زندگی ام پر کنم.

او خاطرنشان می کند: مطمئنا مرگ برای انسان وارسته و متعالی همچون استاد مظاهری رویدادی خوشایند بود و ایشان اکنون در آرامش به سر می برند، امیدوارم این آرامش به زودی نصیب ما که داغدار مرگ ایشان هستیم نیز بشود.

به گزارش ایمنا، جمشید مظاهری، ادیب، نویسنده، اصفهان شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان بود. این پژوهشگر برجسته روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در اثر بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان چمران دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 337099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.