آمریکا مجوز ندهد، در تحویل بویینگ به مشکل برمی‌خوریم

مدیرعامل ایران ایر گفت: ایران ایر در تأمین مالی هواپیماهایی که از بویینگ و ایرباس می‌خرد، مشکلی ندارد و نخستین بویینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد، اما این شرکت هنوز سفارش ایران را منتشر نکرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس در گفت و گو با رویترز با تاکید بر اینکه ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بویینگ و ایرباس می‌خرد، مشکلی ندارد، اظهار کرد: در صورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیماها با مانع مواجه می‌شود.

وی گفت: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بویینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که هواپیماهای ایرباس سفارشی ایران (سفارش داده شده مطابق با نیازهای ایران) را از سال آینده دریافت کند.

مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر)  ادامه داد: تحویل از سوی بویینگ در سال ۲۰۱۸ و از سوی ایرباس در سال ۲۰۱۹ صورت خواهد گرفت. ما هیچ مشکلی برای تأمین مالی این قراردادها نداریم.

ایران ایر با بویینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید ۱۰۰ هواپیما توافق کرده است، اما تاکنون تنها چند فروند از این هواپیماها را در میان آنچه بانکداران کمبود تأمین مالی برای ایران می‌خوانند، دریافت کرده است. این مشکل نیز ناشی از ترس بانک‌های غربی برای مواجه شدن با جریمه‌های آمریکاست.

منابع صنعتی می‌گویند یک دلیل اصلی عدم پیشرفت این موضوع این است که ایران ایر در پرداخت پیش پرداخت ها کُند عمل می‌کند که بویینگ و ایرباس برای آغاز ساخت جت‌های جدید به آن نیاز دارند.

شرفبافی تاکید کرد: پیش‌پرداخت‌ها بدون مشخص شدن جزییات پرداخت نخواهد شد.

منابع صنعتی با توجه به مدت زمان بین دادن سفارش و دریافت آن، که برای سفارش قطعات این هواپیماها به خصوص مدل دوربرد ۷۷۷ اس مورد نیاز است، نسبت اینکه آیا هواپیماهای بویینگ در اوایل سال ۲۰۱۸ تحویل داده خواهند شد ابراز تردید می‌کنند.

جان لیهی، مدیر فروش سابق ایرباس در ماه ژانویه با اشاره به اهمیت پیش پرداخت‌ها گفته بود برنامه‌ریزی برای تحویل به ایران ممکن است انجام نشود.

بویینگ هنوز سفارش ایران را به صورت رسمی منتشر نکرده است، گامی که این شرکت می‌گوید زمانی انجام می‌شود که پیش پرداختی صورت بگیرد. ایران ایر تاکنون سه جت ایرباس و هشت هواپیمای ای تی آر تحویل گرفته است.

پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ ایران می‌تواند هواپیما خریداری کند، اما به علت اینکه تعداد زیادی از قطعات این هواپیماها در آمریکا ساخته می‌شود، تحویل آنها نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا است. مجوزهای کنونی در پایان سال ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد و برای اینکه تحویل‌ها به صورت کامل انجام شود، باید تمدید شوند.

شرفبافی تصریح کرد: «چه این مجوزها تمدید شوند یا نه، ما مجبوریم صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود؛ این به آمریکا بستگی دارد.»

وی توضیح داد: «بر اساس برنامه تحویل، دوره نخست که مجوزهایش تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد، شامل دریافت ۳۷ تا ۳۸ فروند از ایرباس و ۱۵ فروند از بویینگ و تمامی ۲۰ فروند ای تی آر است.»

وی افزود: «بر اساس این مجوز، ما باید از این چهارچوب زمانی بهره‌برداری کنیم.»

کد خبر 336988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.