۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
"جِبیر" در معرض انقراض است

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان اصفهان گفت: گونه جِبیر که گونه‌ای از آهو است و در سه زیستگاه  اردستان، نایین و خوروبیابانک زیست می کند، در میان گونه‌های سرشماری شده در معرض خطر انقراض قرار دارد.

مریم امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سرشماری حیات‌وحش شاخص ایران هرساله در فصل پاییز با توجه به مناطق سردسیر و گرمسیر از مهرماه آغاز و تا آخر دی انجام می‌شود، اظهار کرد: در استان اصفهان نیز سرشماری حیات وحش در هشت منطقه حفاظت شده، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش در مهر ماه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق هشت گانه اصفهان گونه‌های شاخصی مانند آهو، جِبیر، قوچ، میش،کل و بز که جزو علف‌خواران وحشی هستند، زندگی می‌کنند، افزود: پراکنش این گونه‌های جانوری نشان دهنده وضعیت مطلوب و نامطلوب زیستگاه‌ها و تعیین کننده برنامه‌ریزی و مدیریت این اماکن است.

 کارشناس حیات ‌وحش اداره حفاظت از محیط ‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه آهو، جِبیر، قوچ، میش و کل و بز گونه‌های روز فعال هستند که به‌راحتی دیده می‌شوند، اضافه کرد: دیگر گونه‌های جانوری استان اصفهان شب فعال هستند و دسترسی به آنها بسیار کم است، ضمن اینکه گونه‌های علف خوار طعمه محسوب شده و توسط گونه‌های بزرگ‌تر شکار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سرشماری گونه‌های حیات‌وحش از حضور نیروهای داوطلب و علاقه‌مند سازمان‌های مردم‌نهاد غیردولتی، همیاران محیط ‌زیست، کوهنوردان و دانشجویان استفاده می شود، گفت: گونه جِبیر که گونه‌ای از آهو است و در سه زیستگاه  اردستان، نایین و خوروبیابانک زیست دارد، در میان گونه‌های سرشماری شده در معرض خطر انقراض است.

وی با اشاره به دلایل کاهش گونه جِبیر  گفت: مهم‌ترین دلیل کاهش این‌گونه تخریب زیستگاه به دلایل طبیعی و انسانی از جمله خشکسالی، کاهش بارندگی، آتش‌سوزی، احداث جاده و کنارگذر، توسعه نواحی مسکونی و چرای دام است که در این‌ بین چرای دام یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث از بین رفتن منبع غذایی و زیستگاه گونه می‌شود.

این کارشناس حیات‌وحش افزود: شکار غیرمجاز در کنار همه این دلایل مزید بر علت شده و باعث انقراض و از بین رفتن گونه‌های نادری همچون جبیر می‌شود که زیستگاه‌های خاصی در استان اصفهان دارد.

امیدی ادامه داد: دیگر گونه‌ها مثل آهو، میش و کل و بز گونه‌های حمایت‌شده هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم که در غیر این صورت با بی توجهی به زیستگاه‌ها و جمعیت این گونه‌ها در آینده نزدیک همین‌گونه‌ها نیز در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

کارشناس حیات‌وحش اداره کل حفاظت از محیط ‌زیست استان اصفهان در خصوص اقدامات و برنامه‌های انجام شده اظهار کرد: بهترین و مؤثرترین روش حفاظت از زیستگاه‌ها، معرفی محدوده‌هایی به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده است که نیروهای محیط ‌بان با گشت، کنترل و برخورد با شکارچیان غیرمجاز گونه‌های حیات‌وحش را حفاظت می‌کنند، در کنار این روش تنویر افکار عمومی و اطلاع‌رسانی به مردم و به‌خصوص جوامع محلی در امر حفاظت از محیط ‌زیست مؤثر خواهد بود زیرا زمانی که مردم از فواید حفاظت از گونه‌ها آگاه باشند نه‌تنها دست به شکار غیرمجاز نمی‌زنند بلکه در امر حفظ گونه‌ها با نهادهای مسئول همکاری می‌کنند.

امیدی ادامه داد: اکوتوریسم با محوریت گونه‌های حیات‌وحش یکی از راه‌های بهره‌مندی اقتصادی از گونه‌های حفاظت‌شده است که اطلاع‌رسانی به مردم در این خصوص بسیار مؤثر خواهد بود.

وی آب‌رسانی به آبشخور گونه‌های حیات‌وحش در زیستگاه‌هایی مثل کلاه قاضی که با مشکل خشک‌سالی مواجه بوده‌اند و توزیع علوفه دستی در برخی مناطق را دیگر اقدامات سازمان حفاظت از محیط‌زیست دانست.

کارشناس حیات وحش محیط‌ زیست در خصوص وضعیت شکار غیرمجاز در استان اصفهان گفت: استان اصفهان به دلیل پهنه وسیع، مناطق حفاظت‌شده وسیعی هم دارد که این وضعیت متفاوتی را برای استان رقم می‌زند، اما اینکه بیشترین جمعیت علف خواران وحشی  در پناهگاه حیات‌وحش موته قرار دارند، نشان‌دهنده این است که وضعیت زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت‌شده در استان اصفهان بی‌نظیر است و نیروهای محیط‌ بان و گشت‌های تخصصی شبانه‌روزی شکار غیرمجاز را تا حد زیادی کنترل کرده است.

کد خبر 336815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.