تاکید امام خمینی(ره) بر جمهوریت بود نه حاکمیت

فعال سیاسی و فرهنگی و استاندار اسبق اصفهان گفت: امام خمینی(ره) به دلیل اندیشه سیاسی که داشت نسبت به دیگر مراجع و علما ممتاز بود و نوع حکومت مورد نظر وی جمهوری اسلامی بود نه خلافت و حکومت اسلامی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمود حسینی، صبح امروز _چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه_ در همایش منطقه‌ای "طریق جاوید" با محوریت بررسی و بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی صحبت از آرمان های یک ملت می شود، منظور آن چیزی نیست که در یک کنفرانس به وجود آمده باشد، بلکه جریانی است که در فراز و نشیب تاریخی به صورت یک پروسه شکل گرفته است.

وی افزود: با نگاه به تاریخ معاصر بعد از جنگ ایران و روس که منجر به شکست ایران و عقد دو قرارداد گلستان و ترکمن چای شد، ایرانی ها دریافتند که باید خود را به قافله بشری رسانده و از این عقب افتادگی بیرون بیایند، از این رو "پیشرفت" نخستین آرمانی بود که در بین ایرانیان شکل گرفت و باعث شد تا آنها توسعه را وجه همت خود قرار دهند و بعد از آن نیز عباس میرزا اعزام دانشجویان به خارج از کشور را آغاز و امیرکبیر دارالفنون را تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه دومین گام در راستای آرمان های ملت ایران بعد از مهاجرت بسیاری از ایرانی ها در اثر فشار فقر و تنگدستی به وجود آمد، اظهار کرد: دومین حرکت ایران با فتوای میرزای شیرازی در قالب جنبش تنباکو شکل گرفت و گام استقلال طلبی در قالب یک نهضت برداشته شد. جنبش مشروطیت حاصل این خیزش به سوی آزادی و عدالت همگان در برابر قانون بود که به دنبال آن پادشاه را محدود و عدالتخانه را تاسیس کردند.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل و ملی شدن صنعت نفت هم در همین راستا بود و تکامل همه این گام ها و جنبش ها در انقلاب اسلامی شکل گرفت؛ گفت: همچنین در این مرحله گام دیگری با عنوان بازگشت به خویشتن یا اصلاح دینی در قالب نهضت روشن فکری دینی و نهضت امام در دهه ۴۰  به مطالبات مردم اضافه شد.

حسینی خاطرنشان کرد: آرمان های اساسی که در طول ۱۵۰ سال تاریخ ایران از بین مردم جوشیده است شامل آزادی، برابری، استقلال، برادری، پیشرفت و بازگشت به خویشتن بوده است و عمده خواسته مردم پیشرفت و پیشبرد جامعه بر اساس باورها و فرهنگ جامعه خود است که پیوند دهنده نسل ها نیز باشد.

وی با اشاره به شکل گیری جریان های فکری بعد از مشروطیت در ایران گفت: جریان چپ و برابری خواه که پرچم آن را مارکسیسم بلند کرد و در یک دوره سردمدار این جریان بود، طرفداران زیادی داشت و باید گفت شکاف های اجتماعی اصفهان ناشی از همین نابرابری درآمدی است.

وی افزود: از دیگر جریان ها جریان نهضت ملی است که پرچمدار آن مصدق بود و در ملی کردن صنعت نفت متبلور و  در کل منطقه سرمشقی برای همگان شد. سومین جریان فکری جریان مذهبی است که ریشه آن از مشروطیت و از حرکت بزرگانی مانند آخوند خراسانی و علامه نایینی آغاز می شود، آنها سعی داشته اند دموکراسی و پارلمان را با ادبیات دینی تفسیر کنند.

حسینی اظهار کرد: از دهه ۴۰ با قیام امام و با جریان روشنفکری دینی که سنت را با تجدد پیوند زدند، این جریان مذهبی به دلیل اینکه قدرت بسیج کنندگی توده های مردم را داشت به دنبال استقلال کشور و مبانی پیشرفت بود و با پیوند رهبری امام و جنبش روشنفکری دینی به وجود آمد و همین امر باعث شد بزرگترین قدرت منطقه را از درون ساقط کرده و منجر به پیروزی امام شود.

وی با اشاره به اندیشه سیاسی امام گفت: اندیشه سیاسی به مجموعه آرا و عقاید به شیوه عقلانی گفته می شود که به چگونگی زندگی سیاسی و سازندگی آن و نوع قدرت سیاسی می پردازد و امام خمینی به دلیل اندیشه سیاسی که داشت نسبت به دیگر مراجع و علما ممتاز بود و نوع حکومت مورد نظر وی جمهوری اسلامی بود نه خلافت و حکومت اسلامی.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی تا رفراندوم انقلاب مطرح شد و بحث های زیادی هم توسط سران فکری مانند شهید بهشتی پیرامون آن انجام گرفت که بر مبنای آنها جمهوریت اسلامی ایران اصالت دارد و خواست مردم مبنای آن است که اگر رای مردم نباشد جمهوریت وجود ندارد و اگر جمهوریت نباشد، اسلامیت تحقق پیدا نمی کند؛ بر همین اساس طبق اصل پنجم قانون اساسی یکی از شرایط رهبری شناخت اکثریت مردم نسبت به رهبری است و مردم باید او را به عنوان رهبری بشناسند.

وی با اشاره به سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا گفت: امام همیشه با تحمیل بود مخالفت و از تمکین صحبت می کرد و می گفت "سلطنت از ابتدا امر باطل و خلاف عقاید عقلی و حقوقی بشر بود؛ ملت ۵۰ سال پیش، حقی در تعیین سرنوشت ملت بعدی نداشتند و دولت مالک نیست بلکه امانتدار است." همچنین طبق گفته آیت الله بهشتی سرنوشت مردم در جمهوری اسلامی به دست خودشان است.

وی با اشاره به یکی از دیدگاه های امام خمینی(ره) درحوزه امور زنان، گفت: جامعه سنتی ما به حضور زنان در جامعه باور نداشت و باعث شد امام شرایطی را فراهم کنند که زنان در رای دهی نقش داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه قرن بیستم قرن انقلاب از طریق مبارزات مسلحانه بود، شیوه مبارزه امام از طریق نظرات، اجتماعات و اعتراضات و بیان مسالمت آمیز پیش می رفت و امام با تهدید و سلاح و ترور هم مخالفت می کرد.

کد خبر 336766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.