کاهش نرخ سود بانکی، رکود بورس را شکست

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان با بیان اینکه ۱۰ درصد ارزش بورس و فرابورس کشور متعلق به اصفهان است، گفت: تا پایان ۹ ماه نخست امسال ۱۴.۳ میلیون سهم به ارزش ۲۵۳۰ میلیارد تومان در تالار بورس منطقه اصفهان معامله شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن شیرازی پیش از ظهر امروز چهارشنبه- در نشست خبری خود، با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار از سال ۸۰ تصمیم به ایجاد تالارهای منطقه ای در کشور  گرفت، اظهار کرد: این تالارها به تدریج در کشور تاسیس شد و اکنون در ۴۴ مرکز استان و شهر، تالارها و دفاتر منطقه ای بورس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تالار بورس اصفهان در سال ۸۲ تاسیس شد، گفت: بورس اصفهان در ابتدا کار خود را با ۱۸ شرکت کارگزاری آغاز کرد که امروز ۶۹ شرکت در ۱۳۶ منطقه استان، شعبه معاملاتی، دفتر پذیرش و نمایندگی بورس دارند. همچنین طی ۱۴ سال گذشته تاکنون ۱۰۶ هزار سهامدار جدید جذب بورس شده اند.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان با بیان اینکه در این مدت ۵۱۰ شرکت در بورس و فرابورس کشور پذیرفته شده اند، تاکید کرد: سهم استان اصفهان ۵۱ شرکت به ارزش ۴۳ هزار میلیارد تومان است بدین معنا که ۱۰ درصد ارزش بورس و فرابورس کشور متعلق به اصفهان است.

وی با بیان اینکه تا پایان ۹ ماه نخست امسال ۱۴.۳ میلیون سهم به ارزش ۲۵۳۰ میلیارد تومان درتالار بورس منطقه اصفهان معامله شده است، گفت: به طور متوسط روزانه ۱۳.۳ میلیارد سهم و اوراق در بورس منطقه اصفهان معامله شده است، همچنین تعداد دفعات معامله در این مدت ۳۶۶ هزار مرتبه است.

شیرازی با اشاره به اینکه طی ۱۴ سال گذشته از طریق آموزش، فرهنگ سازی هایی در بازار بورس انجام شده است، افزود: در این مدت به ۵۲ هزار نفر برابر با ۲۱۱ هزار نفرساعت در بورس اوراق بهادر اصفهان آموزش داده شده است که میانگین سالانه این آموزش ها حدود ۴ هزار نفر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بورس در هر کشور پیامدهای مثبتی همچون ایجاد بستر برای ذخیره سرمایه‌های خرد و کلان را دارد، گفت: در حال حاضر در بورس اصفهان ۵۱۰ شرکت در حال داد و ستد سهام هستند و سعی بر تنوع ویترین بازار سرمایه استان داریم.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان اضافه کرد: بورس اوراق بهادار برای جذب پس اندازها و سرمایه ها به ویژه برای مبالغ خرد که به تنهایی کارائی لازم را ندارد، بستر و زمینه مناسبی را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه پنج دهه از عمر پرفراز و نشیب بورس در کشور می‌گذرد، اظهار کرد: تصویب قانونی در سال ۸۴ نقطه عطفی برای بورس ایران در راستای توسعه بیشتر این بخش بود. تا پیش از سال ۸۴ فعالیت بورس بسیار محدود بود اما بعد از فرابورس ایران شکل گرفت. از سوی دیگر در گذشته در بورس تنها سهام داد و ستد می شد اما در سال های اخیر اوراق بهادار نیز برای تامین مالی شرکت های مختلف و رفع مشکلات آنها به بازار سرمایه اضافه شده است.

شیرازی با تاکید بر اینکه یکی از کاستی های اقتصاد کشورمان عدم بروز استعدادها و نبود امکانات مالی برای شکوفایی آنها بود، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با شکل گیری بورس ایده گام بلندی برای ظهور فکرها و ایده ها برتر برداشته شده است.

وی درباره بسترسازی برای فعالیت بهتر کارگزاران، تصریح کرد: اقداماتی همچون تکمیل و تجمیع آئین نامه‌ها و قوانین در حوزه‌هایی مانند نظارت بر نهادهای مالی، انعقاد قراردادها، جرائم و تخلفات در راستای فعالیت بهتر کارگزاری ها در حال انجام است.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان با اشاره به معرفی و ایجاد نهادهای مانند مشاوره و تأسیس صندوق‌های ذخیره که به نوعی دغدغه‌های سرمایه گذاران را برطرف می‌کند، اضافه کرد: موضوع دیگر نبود رتبه‌بندی شرکت‌ها بود که شناخت لازم را به سرمایه گذاران نمی ‌داد و در این راستا نخستین شرکت رتبه ‌بندی در اصفهان برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی مجوزهای لازم را گرفته است.

وی همچنین در خصوص موضوع نظارت بر بازار اولیه، گفت: از سال ۸۴ این فرصت در اختیار بورس قرار گرفت که بر بازار اولیه نظارت کند، شرکت‌های که شاید در بورس نباشند اما سهام عرضه کرده‌اند آنها نیز از سوی بورس نظارت و ثبت می‌شوند.

شیرازی در خصوص حذف تالار بورس کالا در اصفهان، اظهار کرد: درحال حاضر دفتر بورس کالا در کنار تالار بورس اوراق بهادار اصفهان فعال است، البته با پیگیری و رایزنی مسئولان به دنبال راه اندازی مجدد شعبه تالار مبادلاتی کالا در اصفهان هستیم.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان همچنین درباره تمایل مردم در بازار بورس با توجه به رکود آن طی چند سال گذشته، گفت: مقایسه اعداد و ارقام معاملات بورس در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مجموع سال گذشته، بیانگر رشد ارزش معاملات بورس و فرابورس است. البته شرایط سیاسی و اقتصادی کشور نیز بر اوضاع بازار سرمایه تاثیرگذار است.

وی در خصوص تاثیر نوسانات بورس جهانی و افت آن بر بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: به دلیل قطع نسبی ارتباط ایران با بورس جهانی، نوسانات این بازار بر کشورمان اثر ندارد و تنها زمانی که ارزش برخی محصولات از جمله فلزات دچار نوسانات می شوند با وقفه زمانی تغییرات آنها بر بازار سرمایه کشورمان نمایان می شود.

شیرازی در پاسخ به سوال ایمنا «درباره افزایش نقدینگی و دلالی بازار ارز و سکه و تاثیر استقبال مردم از بازار سرمایه» اظهار کرد: به طور قطع پول و سرمایه های مردم به سمتی می رود که بیشترین بازدهی و سود را دارد. از طرفی کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج نقدینگی مردم از بانک ها و رفتن این نقدینگی به سمت بازارسرمایه و همچنین بخشی در بازار دلالی شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا مبنی بر «نقش بازار بورس و فرابورس در رونق صنعت گردشگری و اقدامات تالار بورس اصفهان در این خصوص»، گفت: مهم نیست که چه تعداد شرکت در حوزه گردشگری در بخش بورس پذیرفته شده اند بلکه دسترسی مردم تمام استان ها از جمله اصفهان، بلوچستان و ... به اوراق بهادار و سهام این شرکت ها در فرابورس، دارای اهمیت است.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان با اشاره به عرضه سهام هتل کوثر اصفهان در فرابورس تهران، اظهار کرد: بخشی از اقدامات عرضه سهام این هتل در فرابورس ابتدا در تالار اصفهان انجام شد و خوشبختانه امروز تمام استان ها از جمله اصفهان می توانند اوراق این شرکت را خریداری کنند.

وی همچنین در خصوص رفتارهای توده ای و گروهی مردم در خرید سهام یک شرکت در برهه ای از زمان، گفت: این گونه رفتارها موجب می شود تا شفافیت بازار بورس از بین رود و نوسانات آن را تشدید یابد، البته برای جلوگیری از این رفتارها طی ٥ سال گذشته آموزش هایی برای افزایش سطح آگاهی مردم انجام شده و در این راستا از پتانسیل بخش خصوصی نیز کمک گرفته ایم.

شیرازی در پاسخ به این سوال که «به طور معمول سرمایه گذاری در یک شاخص بهتر است یا در چند شاخص متفاوت»، گفت: برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس توصیه می شود شرکت های سرمایه گذار در بین چند شرکت، سرمایه گذاری کنند. البته افزایش یا کاهش سهام برخی از شرکت های بزرگ، بر نوسانات بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به برنامه های آتی تالار بورس اصفهان، گفت: ارتقاء هر چه بیشتر سطح دانش و سرمایه گذاری مردم درخصوص بورس، فراهم شدن زمینه های لازم برای ایجاد و رشد نهادهای مالی استان و ایجاد ارتباط خوب بورس با فعالان اقتصادی از برنامه های آتی تالار بورس اصفهان است.

کد خبر 336752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.