جز راه حل ایران راه حل دیگری برای یمن وجود ندارد

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ترامپ از برجام بسیار ناخرسند است و تلاش دارد روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند، گفت: به همین خاطر رییس جمهور آمریکا وارد حوزه‌هایی می‌شود که خارج از برجام است.

به گزارش ایمنا، وزیر امور خارجه دوشنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ایران به لطف خدا و به برکت حضور مردم امن ترین و آرام ترین کشور منطقه است، افزود: اتفاقی که بعد از انقلاب اسلامی رخ داد، سربلندی است که به مردم‌ خود تکیه داریم، نمایندگی از چنین مردمی سربلندی ویژه ای دارد و اینکه جلوی کسی سر خم نمی کنیم و از دیدگاه های اصولی جمهوری اسلامی بدون نگرانی دفاع می کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه به تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: ما دو تغییر در وزارت خارجه داشتیم که شاید بزرگترین تغییر در ساختار این وزارتخانه بعد از انقلاب بوده است، در سطح معاونت ها و سطح لایه های مدیریتی تغییراتی ایجاد کردیم؛ به طوری که معاونت های منطقه ای حذف شد و معاونت اقتصادی و سیاسی را جایگزین کردیم.

وی با اشاره به اینکه معاونت اداری مالی، پارلمانی و حقوقی همچنان حضور دارند، ادامه داد: با ایجاد ساختار جدید در وزارت خارجه به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی کمک خواهد شد و در سه حوزه مشخص کار را دنبال می کنیم، فراموش نمی کنیم که وزارت خارجه تسهیل گر امور اقتصادی است.

ظریف با اشاره به اینکه باید توجه داشت وزارت خارجه سرمایه ای جز کارشناسان خود ندارد که همگی آنها تخصص خوبی دارند و آنها باید نتیجه کار خود را ببینند، تصریح کرد: به هر حال نظرات مختلفی برابر تغییرات وزارت خارجه وجود دارد لذا مقابل هر تغییری مقاومتی وجود دارد.

وی افزود: وزارت خارجه بعد از بررسی چندین ساله توانست تایید ساختارش را از سازمان اداری و استخدامی دریافت کند، جانمایی ادارات را در وزارت امور خارجه بهینه سازی کردیم و فکر می کنم تحول مهمی در وزارت خارجه ایجاد شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزیر امور خارجه، مسئول سیاست خارجی است، در گذشته برای اینکه تصمیمی به وزیر منتقل شود از ۶ لایه عبور می کرد اما در حال حاضر از ۳ یا ۴ لایه عبور می‌کند.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه اکنون هشت دستیار وزیر در حوزه منطقه‌ای داریم، گفت: این ترکیب جدید است لذا دیپلماسی باید در خدمت اهداف توسعه اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی باشد.

برجام نه همه چیزی است که ما می‌خواستیم؛ نه همه چیزی است که طرف‌های مقابل ما می خواستند

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود نداشت که برجام به‌گونه‌ای نوشته شود که آمریکایی‌ها این فرصت را نداشته باشند که هر سه ماه یکبار به بهانه تعلیق تحریم‌ها موضع‌گیری‌هایی را علیه ایران و برجام مطرح کنند، گفت: «نمی‌توانم ادعا کنم که برجام بهتر از این نمی‌شد، نوشته شود، اما ادعا می‌کنم که برجام نه همه چیزی است که ما می‌خواستیم؛ نه همه چیزی است که طرف‌های مقابل از جمله آمریکایی‌ها می‌خواستند.» تعدادی از کشورهای مقابل می‌خواستند که این موضوع مرحله‌ای رخ بدهد و علاقه‌مند نبودند که تحریم‌ها یک‌باره حذف شود ولی ما اصرار کردیم که کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای باید یکجا برداشته شود.

ظریف با اشاره به برخی از محدودیت‌ها در آمریکا افزود: آنها محدودیت‌های خاص خود را در این زمینه داشتند چراکه برای رفع تحریم‌ها باید به کنگره می‌رفتند و در آن مقطع و همچنین در زمان فعلی کنگره دست تندروها است. با توجه به این شرایط برجام را به شکلی تنظیم کردیم که در آن مقطع تنها شرایط ممکنی بود که می‌شد، برجام را تصویب کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه بار دیگر با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه برجام گفت: ترامپ در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ قبل از اینکه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه شود در سخنرانی خود در ایپک تاکید کرد اولویت من در صورتی که رییس جمهوری آمریکا شوم، پاره کردن برجام است. اکنون تقریبا ۳۹۰ روز از ریاست‌جمهوری او گذشته و چنین اتفاقی نیفتاده است، نه اینکه وی به برجام علاقه‌مند شده باشد؛ بلکه برجام به عنوان یک سند بین‌المللی شرایطی را داشته است که اطرافیان ترامپ به او گفته‌اند که اگر او این کار را بکند، آمریکا منزوی می‌شود.

وزیر امور خارجه در ادامه همچنین با اشاره به خصومت‌های دولت آمریکا بخصوص دولت جدید این کشور با ایران افزود: آنها سر ناسازگاری با ایران دارند؛ چراکه ایران بعد از انقلاب نگرش جدیدی را مطرح کرد. 

ظریف با بیان اینکه ترامپ وقتی می‌خواست به منطقه بیاید، گفت هدف من دوشیدن کشورهای منطقه است، ادامه داد: این در حالی است که آنها نمی‌توانند چنین رفتاری را با ایران بکنند و به همین خاطر هیچ‌وقت با ایران سر سازش نداشته‌اند.

کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد متقابل نوشته شده

رییس دستگاه دیلماسی با تاکید بر اینکه کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد متقابل نوشته شده است، گفت: شاید کمتر سند بین‌المللی داشته باشیم که این‌قدر طولانی باشد و این نشان‌دهنده این است که طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند. در این سند همه چیز به ریز نوشته شده است.

ظریف در ادامه با بیان اینکه آنچه ترامپ در مورد برجام انجام می‌دهد، قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: یعنی ما از آمریکا توقع نداشتیم که با حسن‌نیت تعهدات خود در برجام را اجرا کند؛ در حالی که برجام ، آمریکا را متعهد می‌کند که با حسن‌نیت این توافق را اجرا کند. ما در جای جای برجام آوردیم که طرف‌ها با حسن‌نیت وظایف خود را انجام دهند و علت اینکه این اصل بدیهی را ذکر کردیم، این بود که این توقع را داشتیم که آنها خلاف این موضوع عمل کنند. از روز اول این نگرانی وجود داشت که آنها براساس همین شیوه فعلی فعالیت کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته در طول این یکسالی که ترامپ آمده و این سخنان را علیه برجام مطرح کرده بیشترین قراردادهای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم توسط ایران بسته شده است و آنقدر این قراردادها زیاد است که ما هنوز نتوانسته‌ایم همه منابع را جذب کنیم.

رتبه پنجم ایران در ریسک سرمایه‌گذاری 

وی تصریح کرد: در چند روز گذشته شاهد این بودیم که مجموعه کشورهای صنعتی که آمریکا نیز عضو آن است، اعلام کردند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا کرده و رتبه ایران را در این زمینه پنج قرار دادند. متأسفانه در طول دوره فعالیت دولت‌های هشتم و نهم این رتبه به هفت رسیده بود. سال گذشته رتبه ما ۶ شد و امسال علی‌رغم تهدیدهای ترامپ علیه برجام و ایران، رتبه ما به پنج کاهش پیدا کرد و این نشان‌دهنده یکی از توفیقات ماست و دید روشنی که ما نسبت به برجام داریم.

از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمی‌ترسیم

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه با بیان اینکه برجام تلاش کرده که یک حوزه اختلافی را حل کند و این موضوع با تصمیم‌گیری مشخص بازیگران آن انجام شده است، افزود: تصمیم گرفتیم بحث موشکی را از این موضوع جدا کنیم. البته در مورد مسائل موشکی و امنیتی حرف داریم. از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمی‌ترسیم. طرف‌های مذاکره ما کسانی بودند که صدام را تا بن دندان تجهیز کردند. همان‌طور که گفتم، حرف برای گفتن زیاد داشتیم، اما تصمیمی که در این توافق گرفته شد، این بود که فقط در یک حوزه یعنی هسته‌ای بحث شود.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره آثار عملی مواضع آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درباره مذاکرات موشکی افزود: نه اینکه حرفی نداشته باشیم. درباره موشک، تسلیحات و توان دفاعی کشورمان حرف داریم و با صراحت هم این‌ها را می‌گوییم. کشوری هستیم که تحت تجاوز قرار گرفتیم و همه دنیا از متجاوز حمایت کردند و اجازه ندادند ایران به ابزار دفاعی دست یابد. از این رو نه اخلاقی، نه حقوقی و نه مطابق با قواعد بین‌المللی است که به ما بگویند چه امکانات دفاعی داشته باشیم و چه امکاناتی نداشته باشیم.

ظریف گفت: اعلام کرده‌ایم سلاح‌هایمان تدافعی است و به اندازه خودمان، امکاناتمان، سرزمین مان و به جغرافیای خود راضی هستیم و به دنبال کشورگشایی نبوده ایم. ثبات منطقه و همسایگانمان را در ثبات خود می دانیم. کشوری هستیم در اوج جنگ تحمیلی در اوج جنگ در سال ۱۳۶۵ دکتر ولایتی نامه ای به دبیرکل وقت سازمان ملل نوشت و پیشنهاد امنیت منطقه ای را دادند و پاراگراف ۸ قطعنامه ۵۹۸ بر اساس همان نامه نوشته شد. بعد از آن ما همواره متولی پیشنهاداتی از جمله امنیت شبکه ای، اقدامات اعتماد و اطمینان ساز، منطقه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی و غیره بوده ایم.

وی تاکید کرد: از این رو ما در این باره حرف زیاد داریم اما معتقد هستیم کسانی که منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند، در این موقعیت نیستند که بگویند چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم.

کره جنوبی و چین همچنان پول نفت ایران را نمی دهند

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در عرصه معاملات بین‌المللی در دوران بعد از برجام به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده‌است، تصریح کرد: اکنون نفتمان را به راحتی می‌فروشیم و پولمان را دریافت می‌کنیم. البته با برخی از کشورها توافقنامه‌هایی داریم که برابر میزان نفتی که می‌فروشیم کالا بگیریم و این توافقنامه‌ها یادگار دوران سخت تحریم‌هاست. البته این موضوع شامل یکی دو کشور از جمله کره جنوبی و چین می‌شود و ما از بقیه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و همچنین هند، ژاپن و غیره پولمان را دریافت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون در حوزه‌هایی که پیش از این محدودیت داشتیم، دیگر محدودیتی نداریم، گفت: امروز بالای دو و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد بیش از این نیز می‌توانیم بفروشیم.

اروپاییها برای دور زدن آمریکا روشهای جدید ابداع کرده اند

وی تصریح کرد: به ‌رغم همه مشکلات ما به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم و در مسیر درستی در حال حرکت هستیم؛ چنانکه در دو مرحله نام ایران از لیست سیاه FATF خارج شده بود و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران نیز کاهش پیدا کرده است. در اوج فشارها و لفاظی‌های ترامپ علیه ایران و برجام می‌بینیم که ایتالیایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که برای رفع موانع در راستای گسترش تعاملات خود با ایران روش جدیدی را ابداع کنند تا بتوانند با ایران کار کنند. فرانسوی‌ها نیز در همین چارچوب روش دیگری را پیشنهاد کردند.

ظریف ادامه داد: به رغم همه فشارها که ترامپ ایجاد کرده، میزان توافق‌هایی که برای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم داشته‌ایم از رشد خوبی نسبت به چند سال گذشته برخوردار بوده است، حدود ۲۹ میلیارد دلار توافق شده است که هنوز نتوانسته ایم مقداری از آن را جذب کنیم و نیز حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار پروژه تصویب شده آماده ای که ال سی آن هم باز شده و در حال اجرا است.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: ایران کشوری در خط مقدم مبارزه با داعش است. اعتقاد داریم برای منافع ملی و اقتصادمان جلوگیری از پولشویی ضروری است. این طور هم نیست که سایر کشورها مورد بازرسی قرار نگیرند. همین الان بسیاری از کشورهای بزرگ دارند بازرسی می شوند و یکی از دلایل سخت‌گیری یکی از کشورهای بزرگ نسبت به حساب‌های اتباع ایرانی برای این است که خودش تحت بازرسی FATF قرار دارد.

ظریف در پاسخ به اینکه آیا منظور شما کشور چین است، گفت: من قصد ندارم وارد جزئیات شوم. این واقعیت را نشان دادیم که این مشکل مختص ما نیست. نشان دادیم با انضباط مالی و بانکی و تلاشی که دوستانمان در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کردند و با تصمیم‌گیری‌های درست در کشور، به سمتی می‌رویم که هرگونه بهانه در این حوزه از بین برود و این به نفع منافع ملی است.

در کنفرانس بازسازی عراق شرکت می‌کنم

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه همچنین درخصوص فرصت های موجود برای ایران در سوریه و عراق نیز گفت: فرصت های بسیار خوبی هم در سوریه و هم عراق داریم و شرکت های فنی و مهندسی ایران در این کشورها سال‌هاست که فعال هستند. اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی که عراق با آن مواجه است برخی پرداخت ها انجام نشده است. من هفته آینده در کنفرانس بازسازی عراق شرکت می‌کنم و امیدوارم بخش خصوصی ایران با جدیت و قوت در این کنفرانس شرکت کند.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم که با استفاده از امنیت در سوریه و ریشه کن شدن گروهک های تروریستی این فرصت ها بیشتر فراهم شود. البته سوریه بازسازی می شود و این فرصت برای همه کشورها وجود دارد که در این امر مشارکت کنند. می‌توانیم با روسیه مکمل یکدیگر در این امر باشیم. حضور روسیه در بازسازی سوریه به این منظور نیست که ایران در این مسئله حضور نمی یابد بلکه می توانیم به یاری یکدیگر تاثیر مثبتی را در بازسازی این کشور ایفا کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بازسازی سوریه فرصت ویژه‌ای است و علاقه زیادی برای آن وجود دارد، گفت: اما شرط آن بازگشت امنیت به این کشور است. البته حضور گروه‌های تروریستی در شهرهایی از جمله ادلب و برخی مناطق دیگر و تحرکات بسیار خطرناک آمریکا در شرق سوریه چالش‌های عمده‌ای را برای این کشور و نیز برای منطقه و جامعه جهانی به وجود آورده است.

همسایگان ما با فرمان غلط وارد منطقه شده‌اند

ظریف ادامه داد: متاسفانه همسایگان ما با فرمان غلط وارد منطقه شده‌اند و با پاشیدن بذر بد مشخصاً نتیجه بدی هم می‌گیرند. اینکه تلاش می‌کنند نخست‌وزیر کشوری را در کشورشان زندانی کرده و با حمایت از برخی گروه‌های تکفیری و تزریق مقادیر زیادی پول ناامنی را در آن کشورها ایجاد کنند، معلوم است امنیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. متاسفانه مقامات این کشورها یادگیری‌شان از تاریخ و تحولات کند است.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به اینکه اقدامی که عربستان در یمن کرده جز ایجاد نفرت و خشم نتیجه ای در بر نداشته است، گفت: ایران از روز اول بحران یمن اعلام کرد که این مسئله راه حل ۴ ماده ای دارد.

وی با بیان اینکه جز راه حل ۴ ماده ای ایران راه حل دیگری برای یمن وجود ندارد، تاکید کرد: عربستان و امارات هر چه سریع تر باید به این نتیجه برسند که سیاست ۳ سال گذشته آنها چیزی جز تنفر و کشتار هیچ فایده‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 336628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.