اطلاعی از کارگروه مشترک سه کشور اروپایی در خصوص برجام نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچ اطلاعی از کارگروه مشترک سه کشور اروپایی در خصوص برجام نداریم. مطلبی در این باره به صورت رسمی از اروپایی ها دریافت نکردیم. آمریکایی ها رویاهای خود را از زبان دیگران مطرح می کنند.

به گزارش ایمنا، بهرام قاسمی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سنگ اندازی های دولت آمریکا بعد از برجام ادامه داشته و بعد از این هم ادامه خواهد داشت، گفت: این اقدامات نشان داده است که آمریکا حاضر نیست تعهدات خود را عملی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات مداخله جویانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اتفاقات اخیر ایران گفت: این بار اول آمریکا نیست و احتمالا بار آخر هم نخواهد بود و دولت آمریکا با توجه به سیاست های خصمانه خود در قبال ایران از این رفتارها برای مداخله در امور داخلی ایران خواهد داشت.

وی افزود: این نوع مداخلات و اصرار بر موضوعات داخلی ایران محکوم و غیرقابل پذیرش است و آمریکا حق ندارد در مسائل داخلی ایران دخالت کند.

دکترین جدید هسته ای آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون دکترین جدید هسته ای آمریکا اظهارداشت: سیاست های یکجانبه گرایانه و زیاده خواهانه آمریکا قطعا با عکس العمل کشورهای مستقل جهان مواجه خواهد شد، این سیاست ها قطعا محکوم است و می تواند جامعه جهانی را با دشواری های بسیار مواجه کند.

به گفته قاسمی سیاست های آمریکا ثبات و امنیت جهانی را مورد خدشه قرار می دهد و جامعه جهانی باید به این سیاست ها عکس العمل لازم را داشته باشد.

تداوم حضور آمریکایی ها در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره تداوم حضور آمریکایی ها در عراق اظهار کرد: عراق کشور مستقلی است و خودش سیاست هایش را تعیین می کند. من فکر می کنم حضور نیروهای بیگانه در عراق در نهایت نمی تواند ادامه یابد و این حضور قطعا مغایر با منافع ملی عراق است ولی آنچه مسلم است این موضوعات در حیطه اختیارات مردم و دولت عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی روابط خود را تنظیم کنند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که حضور آمریکا در هر کدام از کشورهای منطقه نتایج مطلوبی برای مردم آن کشور و منطقه نداشته است.

ترکیه عملیات در سوریه را متوقف کند

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران در دوران پساداعش از تحولات سوریه کنار گذاشته شده است، گفت: من اینگونه به مسائل سوریه نگاه نمی کنم. ایران، روسیه و ترکیه بر ادامه رایزنی های قبلی خود در آستانه همکاری خود را ادامه می دهند.

وی افزود: آنچه توسط ترکیه درسوریه اتفاق افتاده است و می توانم در باره آن صحبت کنم این است که باید عملیات ترکیه متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

قاسمی تاکید کرد: ادامه این روند توسط ترکیه می تواند به بازگشت بی ثباتی و ناامنی و تروریسم در سوریه کمک کند، همانطور که برخی اخبار از دمشق حاکی از اقدامات جدید تروریست ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حتما ترکیه باید در خصوص اقدامات خود بازنگری کند و هر چیزی که درباره سوریه وجود دارد می تواند در قالب پروسه آستانه و مذاکراتی که در جریان است، مورد گفت وگو و رایزنی قرار گیرد.

وی ادامه داد ما در حال مذاکره و رایزنی با هر دو کشور (ترکیه و روسیه) هستیم و این رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر پیرامون آخرین تحولات گفت وگوهای ایران با گروه FATF گفت: تماس ها در این خصوص ادامه دارد.

مکرون برای سفر به ایران شرط نگذاشته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگری درباره سفر آتی رییس جمهوری فرانسه به تهران و ادعایی که یکی از نمایندگان مجلس درباره شروط مکرون گفته است، بیان کرد: ایران در چهار دهه گذشته نشان داده است که از چه مشیی در ارتباط با دولت های دیگر پیروی می کند، ما شرط پذیر نیستیم و خودمان درباره سیاست هایمان تصمیم می گیریم.

قاسمی اظهار کرد بحثی که درباره شروط آقای مکرون برای سفر به ایران مطرح شده غلط، نابجا و کاملا اشتباه است که در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی ایران نمی گنجد.

وی گفت: من ریشه این مباحث را نمی فهمم و اطلاعی هم از آن ندارم و از وزارت امور خارجه و سفارت ایران در پاریس هم در این باره چیزی نشنیدم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هنوز تاریخی برای سفر رییس جمهوری فرانسه به ایران مشخص نشده اظهار کرد: قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران دو کشور درباره آن تصمیم گیری کنند و ما بعد از این سفر می توانیم بیشتر صحبت کنیم، ولی روسای جمهوری که به ایران می آیند در سفرهای رسمی به حضور رهبری می رسند و این در پروتکل های ایران امری پذیرفته شده و طبیعی است و آن را به گونه ای دیگر تعبیر کردن اشتباه است.

قاسمی یادآور شد: درگذشته هم معمولا وقتی روسای دولت ها به ایران سفر می کردند توسط رهبری به حضور پذیرفته می شدند و این نمی تواند شرط تلقی شود. فرانسه هم علیرغم همکاری های رو به رشد در جایگاهی نیست که بخواهد برای ایران چنین شرطی و شروطی تعیین کند.

فرانسه ارائه تسهیلات را افزایش دهد

وی در خصوص اختصاص اعتبار از سوی فرانسه برای مراودات تجاری با ایران اظهار کرد: آنچه توسط بانک های فرانسوی مطرح شده در چارچوب مناسبات مثبت بین ایران و فرانسه است. در یکی دو سال گذشته روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در یک روند منطقی و مشخص برقرار بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: هر گونه تسهیلات بانکی که منجر به توسعه همکاری های دو کشور شود، می تواند در تعمیق روابط دو طرف موثر باشد.

قاسمی تاکید کرد: چنین توقعی از فرانسه وجود دارد که پس از برجام و در شرایط کنونی، تسهیلات لازم برای همکاری های دو کشور را افزایش دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی های وزارت امور خارجه درباره اختصاص خطوط اعتباری دیگر کشورها و اینکه چه کشورهای دیگری برای همکاری تجاری با ایران خطوط اعتباری در نظر گرفته اند، گفت: در این باره نام تعداد زیادی از کشورها مطرح است و مذاکراتی هم جریان دارد.

وی افزود: برخی از این مذاکرات نهایی شده، برخی در حال مذاکره است و برخی هم در حال طی مراحل پایانی است. این موضوع هم برای ما و شرکای ما مهم است و امیدواریم بتواند به درستی و با دقت لازم به پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد علیرغم کارشکنی های ایالات متحده و تلاش آن برای ممانعت از بهره مندی ایران از مزایای برجام این خطوط اعتباری بخشی از این کارشکنی ها را خنثی کند.

روابط ایران و طالبان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر روابط ایران با طالبان اظهار کرد: ما امیدوار هستیم که افغانستان در کنار احزاب و گروه ها تلاش بیشتری در جهت تثبیت ثبات و بازگرداندن امنیت به آن کشور به عمل آورد. 

وی افزود:البته مسائل داخلی افغانستان به دولت و مردم این کشور مربوط است و ما در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهیم داشت.

قاسمی یادآور شد: اظهارات ضد و نقیضی در افغانستان نسبت به مسائل مختلف از سوی برخی گروه ها مطرح می شود که ناشی از مسائل داخلی این کشور است و من ترجیح می دهم در آن ورود نکنم.

وی تصرح کرد: آنچه برای ایران مهم و اساسی است آرامش، امنیت و ثبات در افغانستان است و اینکه بتواند گام های لازم برای رفاه مردم افغانستان بردارد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تدوین سند راهبردی ایران و افغانستان و اینکه این سند چه زمانی نهایی می شود، اظهار کرد: بعد از سفر آقای دکتر ظریف به افغانستان که در زمان خود سفر موفقی ارزیابی شد، هشت کمیته در موضوعات مختلف تشکیل شد.

وی ادامه داد: در همین راستا یک نشست در تهران و نشست دیگر درکابل برگزار شد، برخی از کمیته ها با سرعت بیشتری پیشرفت های لازم را داشته اند و در برخی از کمیته ها مذاکرات کماکان ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر در همه این کمیته ها بتوانیم به تفاهم مورد نظر طرف ها برسیم مقدمات لازم برای رسیدن به تدوین سند راهبردی فراهم می شود.

 قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق که قرار است در کویت برگزار شود اظهار کرد: موقعیت ما با سایر کشورها در عراق متفاوت است، ما از دیرباز و بعد از سقوط حکومت استبدادی در عراق همواره درکنار مردم این کشور قرار داشتیم و تا جایی که توانسته ایم همکاری های خوبی در حوزه های اقتصادی و مبادلات فرهنگی و آمد و شد میان نهاد های مختلف داشته ایم.

وی تصرح کرد: ایران قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهد کرد، باید ببینیم چه برنامه ریزی وجود خواهد داشت و بعد از اجلاس درباره چگونگی سیاستگذاری و همکاری با عراق نظراتمان را مطرح می کنیم.

قاسمی با بیان اینکه تعدادی از تجار ایرانی در روزهای نخستین اجلاس حضور خواهند داشت، ابراز امیدواری کرد تجار ایرانی بتوانند پروژه ها و همکاری های خود را با طرف های عراقی مشخص کنند.

وی در عین حال گفت: همکاری های ما با عراق منوط به چنین اجلاسی نخواهد بود، در عین حال سعی می کنیم با تمام قدرت در اجلاس حضور داشته باشیم و به موفقیت این اجلاس کمک کنیم.

سفر نتانیاهو به روسیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر نتانیاهو به روسیه و تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: نوع روابط ما با روسیه ایجاب می کند که از کانال های مختلف در تماس باشیم و رایزنی های لازم را داشته باشیم.

وی افزود: سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و تلاش هایی که این رژیم درمنطقه بعمل می آورد حرکت جدیدی نیست و مقامات این رژیم همواره سعی می کنند روابط ایران با سایر کشورها را دچار مشکل کنند اما این آگاهی در طرف های مقابل وجود دارد که منافع خود را مدنظر داشته باشند. 

محکومیت شیخ زاده

قاسمی همچنین در خصوص آخرین پیگیری های وزارت امور خارجه درباره حکم محکومیت شیخ زاده تبعه ایرانی در آمریکا اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست های قبلی آمریکا و اعمال فشار بر اتباع ایرانی در آمریکا و کشورهای دیگر اتفاق افتاده است و فرد مورد نظر محکومیت چند ماهه دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه اتهامات علیه این تبعه ایرانی واهی و غیرقابل قبول است، اظهار کرد: باتوجه به اتهامات اولیه که مطرح بود و حکمی که صادر شد نشان می دهد که این اتهامات چقدر نابجا و در راستا تداوم جنگ روانی ایالات متحده علیه شهروندان ایرانی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها و بازداشت ها حاصلی برای آمریکا نخواهد داشت و لازم است این کشور در اسرع وقت در این سیاست غلط تجدید نظر کرده و زندانیان ایرانی در آمریکا را آزاد کند و از تحت تعقیب قرار دادن ایرانیان در سایر کشورها خود داری کند.

کارشکنی های آمریکا در پرونده قتل بیژن قیصر

قاسمی درباره آخرین پیگیری های وزارت امور خارجه در خصوص پرونده قتل بیژن قیصر شهروند ایرانی در آمریکا گفت: پرونده این تبعه ایرانی، پرونده مهم و مفتوحی است و پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان برای وزارت امور خارجه بسیار مهم است. 

وی افزود: به خصوص با توجه به رفتار تبعیض آمیز و ناجوانمردانه ای که درباره این شهروند ایرانی رخ داده، ما پیگیر هستیم، با این حال با توجه به کارشکنی هایی که آمریکایی ها درباره این پرونده به عمل می آورند هنوز به نتایج لازم نرسیده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما با جدیت و در سطح ملی پیگیر این پرونده هستیم تا بتوانیم حق ایرانی از دست رفته را احیا کنیم و بتوانیم به خانواده وی کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم بعنوان یکی از فرازهای مهم دوران معاصر ثبت خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران این نگاه جامع و دراز مدت را پیگیری خواهد کرد.

قاسمی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا حد زیادی بتوانیم ایده و آرمان خود را به عمل برسانیم و محقق کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشورهای منطقه اظهار کرد: این اقدام یک خیانت در حق جهان اسلام تلقی می شود. رفتار دولت سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس خیانتی است که آرمان مردم فلسطین را مورد خدشه قرار می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جهان اسلام در قبال این اقدام نسنجیده و نابخردانه دولت سعودی عکس العمل های لازم را خواهند داشت و سعودی ها نمی توانند با این رفتارها وضعیت نابسامان خود را تحکم کنند.

کد خبر 336590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.