مشکلات فرهنگی را مدیریت نکرده‌ایم/پرهیز از کارهای فرهنگی دم‌دستی در دانشگاه

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از اینکه بسیاری از مسائل در حوزه فرهنگ مدیریت نشده است، گفت: آموزگاران فعال و عامل تحسین نشده و ریا و تزویر جای فعالیت اصولی را گرفته اما بر آنیم که با توجه به کارفرهنگی فاخر در دانشگاه از کارهای دم‌دستی پرهیز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب صفر زاده در اختتامیه دومین جشنواره منطقه‌ای فرهنگی، اجتماعی اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اظهار کرد: بخش زیادی از  شکوه فرهنگ ایران اسلامی و بخش اعظمی از فرهنگ و مدنیت کشور در این خطه  کشور شکل‌گرفته و خواستگاه تعداد زیادی از مکاتب فرهنگی هنری اصفهان بوده است.

وی افزود: خواستگاه بسیاری از جریان‌های فکری و فرهنگی و مکاتب هنری اصفهان بوده و بعضی از هنرهای اسلامی خصوصاً هنرهای ماندگاری که منبعث از حکمت شرقی و دینی ما بوده در  اصفهان به کمال رسیده و ردپای  اصفهان در گستره تاریخ و نشان مردانش مشهود است و هیچ ایرانی نیست که قوام دین و هنر اسلامی را از اصفهان نداند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور در ادامه با تأکید بر اینکه هنر ماندگار دینی و اسلامی از اصفهان در دنیا منتشرشده است، گفت: هنوز مقرنس‌ها و معماری‌های اصفهان در دیگر کشورها زبانزد است و شهرهایی چون بخارا و سمرقند نمونه‌های کوچکی از اصفهان ایران هستند.

صفر زاده افزود: عصر ما به دلایل متعددی نیاز به رویکردهای فرهنگی و توجه به فرهنگ دارد، بشر سه دوره تاریخی را تجربه کرده است، دوره زورمداری، دوره زرمداری و دوره فرهنگ مداری یا دانای محوری، امروز عطش انسان نسبت به دانایی بیش از هر زمان دیگری است و تمدن‌های بشر ازجمله، ابرقدرت‌های اقتصادی به دلیل مشکلات فرهنگی و اخلاقی دچار انحطاط شدند.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی، توجه به فرهنگ و تعلیم اخلاق در همه مکاتب و ادیان در دستور کار است، عنوان کرد: در تعالیم اسلامی به این مسئله توجه وِیژه شده و ما در دانشگاه فرهنگیان عقیده‌ داریم که اگر فقط با آموزش به سراغ دانشجو برویم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت بی‌توجهی به تعالیم دینی، اخلاق، فضایل انسانی و نشان ندادن کراهت رذایل اخلاقی ما را در تعلیم و تربیت به مقصود نمی‌رساند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور تأکید کرد: باید به لحظات و ساعات بیکاری دانشجو توجه داشته و روح فرهنگ، لذت علم و توجه به مرگ را به آنها بچشانیم، دانشجو اگر مرگ‌اندیش و خداترس تربیت شد، قطعاً به معلمی مؤثر در جامعه تبدیل می‌شود و بسیاری از مشکلات فرهنگی فعلی با این تربیت در آینده مرتفع می‌شود.

صفر زاده افزود: بسیاری از مسائل در حوزه فرهنگ مدیریت نشده است، معماری خوبی در عرصه فرهنگ نداشته‌ایم و جلوه‌های اصیل فرهنگ را به‌درستی به دانشجو تعلیم نداده‌ایم، آموزگاران مؤثر و فعال تحسین نشدند و در بسیاری موارد تزویر و ریا جای فعالیت اصولی و دقیق را گرفته است و این در حالی است که اگر بتوانیم طبق تعالیم دینی و فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی معلمی را تعلیم دهیم چه‌بسا یک معلم تاریخ را تغییر می‌دهد، همان‌طور که امام خمینی و دیگر مصلحان اجتماعی چنین کردند.

وی بابیان اینکه رسالت معاونت اجتماعی و فرهنگی توجه به فرهنگ و مقبولیت‌های فرهنگی اعم از دین، قران و حکمت موجود در عرف، عادات و فرهنگ ایرانیان  است، گفت: در این مسیر اساتید و کارکنان در شکل‌گیری شاکله فرهنگی دانشجو_معلمان نقش به سزایی دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور با انتقاد از اینکه در دو دهه گذشته بخشی از فرهنگ ما که میراث ارزشمند گذشتگان ما بوده مورد غفلت قرارگرفته است، تأکید کرد: فرهنگ را باید جدی گرفت زیرا همان‌طور که ذکر شد یک انسان عامل و خداترس می‌تواند تاریخ یک کشور را تغییر دهد.

صفر زاده از ایجاد تقویم فرهنگی دانشگاه‌ فرهنگیان خبر داد و گفت: قصد داریم با بررسی مناسبت‌های فرهنگی چند کار اصیل و فاخر را تعیین کرده، اعتبارسنجی کنیم و بعدازآن همان فعالیت را در عرصه اجرا پیاده کنیم تا بتوانیم فعالیت فرهنگی جریان ساز و اثربخش داشته و از کارهای دم‌دستی پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد:  کارهای فرهنگی فاخر و تعلیم حلال و حرام دین خدا جدا از گرایش‌های جانب‌دارانه سیاسی  و ارائه دین زلال و بی‌پیرایه در این حوزه مورد تأکید ما است و در این مسیر قانون مدنظر است و اگر برای کار فرهنگی مجوز لازم صادر شد با تمام توان از آن حمایت می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور بابیان اینکه اصلاح ساختار تشکیلاتی دانشگاه در دستور کار قرار دارد، افزود: باید به زوایای دیده نشده فرهنگ پرداخت و نکات اثرگذار و نافذ را موردتوجه قرارداد آن‌هم در زمانه فعلی که به‌شدت نیازمند تربیت هستیم چراکه آموزش با ابزارهای جدید آسان شده و این تربیت است که با چالش‌های مختلفی رو به رواست.

کد خبر 336517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.