گزیده‌ای از رویدادهای دانشگاه در هفته‌ای که گذشت

در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای مربوط به دانشگاه‌های استان و کشور در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در این بسته خبری سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری مربوط به دانشگاه را مرور می‌کنیم.

رشته‌های دکتری دانشگاه پیام نور مجوز وزارت علوم دارد

دانشگاه پیام نور تهران درباره ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه پیام نور اعلام کرد که تمامی رشته های دکتری دانشگاه پیام نور تهران با مجوز وزارت علوم بوده و محروم ماندن از تربیت دانشجوی دکتری قابل پذیرش نیست. در حال حاضر دانشگاه پیام نور استان تهران در ۱۵ رشته، دانشجوی دکتری می‌گیرد و حدود ۳۰۰ دانشجو در این مقطع در پیام نور تهران مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه پیام نور حدود ۲۵۰ عضو هیات علمی با مرتبه استاد تمامی و دانشیاری دارد.

آغاز ثبت نام وام دانشجویان برای نیمسال دوم از ۱۴ بهمن

ثبت نام انواع وام های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ از ۱۴ بهمن ماه آغاز شد. تمام دانشجویان روزانه و نوبت دوم متقاضی وام می توانند برای ثبت نام از تاریخ ۱۴ بهمن تا ۱۶ اسفند ۹۶ با مراجعه به پورتال صندوق رفاه دانشجویان به نشانی، www.swf.ir  و مطالعه قوانین موجود در پورتال نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین ثبت تقاضای وام ضروری ویژه دکتری ۱۰ بهمن ۹۶ آغاز شده و تا ۲۰ بهمن ۹۶ ادامه خواهد داشت. اولویت پرداخت با دانشجویانی خواهد بود که در بازه زمانی مهرماه تاکنون ثبت نام کرده اند.

اعتبارات به صورت یک مرحله، در هر نیمسال تحصیلی توزیع می شود و افزایش اعتبار امکان پذیر نیست. اعتبار وام شهریه و وام تحصیلی به صورت تخصیصی در بهمن ۹۶ در سیستم اتوماسیون قابل مشاهده است، ثبت، تایید و ارسال لیست های وام شهریه از تاریخ ۲۵ فروردین ۹۷ میسر خواهد بود. اعتبارات سایر وام ها به صورت متمرکز تخصیص داده خواهد شد. سامانه دانشجویی برای ثبت تقاضای دانشجویان تا پایان نیم سال تحصیلی فعال است و باید تمام متقاضیان نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه اقدام کنند.

آغاز فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها 

بر اساس هجدهمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیئت علمی (پیمانی و طرح سربازی) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، فراخوان جذب اعضای هیئت علمی از سوی مرکز جذب وزارت علوم از سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ آغاز و تا ۲۶  بهمن به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

همچنین فرایند جذب دانشگاه ها از یک اسفند ۹۶ آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ۹۷ به مدت ۹۰ روز ادامه خواهد داشت. براساس برنامه زمانبندی شده از یک خرداد ۹۷ الی ۱۵ تیر ۹۷ به مدت ۴۵ روز بررسی مرکز جذب و طرح در هیئت مرکزی توسط مرکز جذب اعضای هیئت علمی انجام می شود. براساس برنامه زمانی اعلام شده دانشگاه ها ملزم هستند، حداکثر تا ۲۵ تیر ۹۷ نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کنند.

ایجاد اتاق زبان کُره ای در دانشگاه اصفهان

نخستین کارگروه علمی بین المللی ایران و کره جنوبی با حضور سفیر کره جنوبی و جمعی از روسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

هوشنگ طالبی، رییس دانشگاه اصفهان بر لزوم گسترش همکاری ها با کشور کره به دلیل رتبه علمی بالای این کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون در بیشتر دانشگاه‌های کشور اتاق فکر تشکیل شده و یا در حال تشکیل آن هستیم. همچنین در کشور کره جنوبی نیز مطالعات متقابل در زمینه ایران شناسی انجام شده است. یکی دیگر از مسایل گسترش همکاری‌های بین المللی علمی پژوهشی در کشور ایجاد اتاق گسترش زبان در دانشگاه‌ها است، در این راستا در دانشگاه اصفهان اتاق زبان کره ایجاد شده است.

کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی نیز در این دیدار گفت: دانشجویان کره تمایل دارند ارتباط علمی با دانشگاه های ایران داشته باشند، با تبادل دانشجو زمینه مناسبی برای برقراری روابط علمی ایجاد می شود. 

تشکیل ۱۷ کارگروه همکاری‌های بین‌المللی در کشور

حسن کلاته، رییس گروه همکاری های دوجانبه علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از تشکیل ۱۷ کارگروه با مسئولیت ۱۷ دانشگاه کشور در ایران خبر داد و گفت: ۳۲۱ دانشگاه در این ۱۷ گروه حضور دارند و مشغول فعالیت هستند. از جمله این همکاری‌ها، طرح های مشترک با دانشگاه های کشورهای مختلف همچون، اتریش، ایتالیا، افریقای جنوبی، چین، کره، آلمان، ترکیه و بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا است.

برگزاری نمایشگاه اختراعات و فعالیت‌های پژوهشی دانش‏‌آموزی

در ششمین نمایشگاه اختراعات و فعالیت های پژوهشی دانش‏ آموزی، ۱۰۷ گروه دانش‏ آموزی در مقطع دبستان در رشته‏ های آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی با گرایش‌‏های دریا، جانوری و گیاهی، علوم پزشکی، الکترونیک، هوافضا، رباتیک، سازه‏‌های ماکارونی و ۶۲ گروه دانش‏ آموزی در مقطع متوسطه اول در رشته‏‌های آزمایشگاه شیمی، سازه‏ های ماکارونی، هوافضا، الکترونیک، زیست شناسی، رباتیک، به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی خود پرداخته اند.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در میان ۱۰ استاد نمونه کشوری

 در بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری، ۱۰ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند. در این مراسم دکتر عادل آذر استاد دانشگاه تربیت مدرس، حسین آفریده استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حسین خادمی موغاری از دانشگاه صنعتی اصفهان و محمد دبیر مقدم از دانشگاه علامه طباطبایی معرفی و تقدیر شدند. همچنین در این مراسم حسین سرپولکی از دانشگاه علم و صنعت، محمدحسن سعیدی از دانشگاه صنعتی شریف، منیجه شهنی از دانشگاه شهید چمران اهواز، ناصر طالب بیدختی از دانشگاه شیراز، کمال الدین  قرنجیگ از موسسه پژوهشی علم و فناوری رنگ و پوشش و داود نعمت اللهی از دانشگاه بوعلی سینا تقدیر شدند.

دکتر حسین خادمی موغاری، استاد گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از ۱۰ استاد نمونه کشور مورد تجلیل قرار گرفت. دکتر خادمی دارای لیسانس و فوق لیسانس مهندسی کشاورزی گرایش خاکشناسی و کانی­شناسی رسی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتری خاکشناسی گرایش کانی­شناسی و تشکیل و طبقه­ بندی خاک از دانشگاه ساسکاچوان کانادا است.

کاهش ۵۰ درصدی شهریه برخی رشته‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد

براساس مصوبه هیئت رییسه دانشگاه آزاد قرار شد با تشخیص روسای واحدها شهریه برخی از رشته محل ها کاهش یابد. موضوع کاهش شهریه دانشجویان در برخی از رشته ها تا ۵۰ درصد باید به تصویب کمیسیون هیئت امنای استانی دانشگاه برسد و پس از آن اجرایی شود. با توجه به اینکه ترم دوم تحصیلی آغاز شده است، بنابراین پیش بینی می شود این رویه از مهرماه سال ۹۷ اجرایی شود.

اردوی جهادی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان

اردوی جهادی شهرستان خوروبیابانک به همت دانشجویان کانون جهاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ۹۶ برگزار می شود. کانون جهاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زمینه فعالیت این اردو را درمانی، فرهنگی و آموزشی ذکر کرده است. این اردوی جهادی سه شهر خور، فرخی، جندق و روستاهای تابع را پوشش می دهد.

امکان مجدد ثبت‌نام آزمون دستیاری ۹۷ فراهم شد

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی از ایجاد فرصت مجدد ثبت نام آزمون دستیاری برای جاماندگان و همچنین امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خبرداد. داوطلبانی که به هر دلیلی در زمان اعلام شده موفق به ثبت نام در این آزمون نشده‌اند، می‌توانند از ۲۳ تا ۲۵ بهمن ماه نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند. در فرصت اولیه ثبت نام بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۹۴ نفر در آزمون دستیاری تخصصی سال ۹۷  شرکت کردند. 

آزمون کتبی راس ساعت ۹ صبح پنج‌شنبه ششم اردیبهشت ماه ۹۷ به صورت همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود. 

۱۱ رشته جدید پزشکی در دانشگاه آزاد راه اندازی شد

دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که ۱۱ رشته جدید علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی وزارت بهداشت تایید و واحدهای مجری علوم پزشکی این دانشگاه می توانند در نیمسال دوم ۹۷-۹۶ در این رشته ها دانشجو پذیرش کنند.

این رشته ها شامل علوم و صنایع غذایی کارشناسی پیوسته واحد ورامین، علوم و صنایع غذایی کارشناسی پیوسته واحد گرمسار، اتاق عمل کارشناسی پیوسته واحد همدان، اتاق عمل کارشناسی پیوسته واحد خوراسگان، اتاق عمل کارشناسی پیوسته واحد گرمسار، اتاق عمل کارشناسی پیوسته واحد ملایر، اتاق عمل کارشناسی پیوسته واحد ورامین، پرستاری کارشناسی پیوسته واحد ملایر، پرستاری کارشناسی پیوسته واحد گرمسار، پرستاری کارشناسی پیوسته واحد بوشهر و پرستاری کارشناسی پیوسته واحد دماوند است.

سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای بین المللی در اصفهان برگزار می‎شود

سومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی «بازی‌های رایانه ‌ای، فرصت ها و چالش ها» از ۲۵ تا ۲۷ بهمن سال جاری به همراه چهارمین ماراتون بازی‌ سازی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌ شود. برنامه های کنفرانس امسال شامل برگزاری پنل ها و کارگروه های علمی، رویدادهای ایده شو و سخنرانی های کلیدی است. سه سخنران کلیدی از چهره‌های بین‌المللی از کشورهای یونان و اتریش و مدیر یک شرکت بین‌المللی با درآمد بالا از طریق بازی‌های رایانه‌ای از کشور ترکیه هستند.

 در کنفرانس امسال ۲۵ پایان نامه دریافت شده است که ۹ مورد در رشته روانشناسی و مدیریت، ۱۱ مورد در رشته فنی و مهندسی و پنج مورد در رشته هنر بوده است. در این کنفرانس قرار است دو پایان نامه از هر گرایش ارسال شده، انتخاب و مورد تقدیر و حمایت قرار گیرد.

چهار دهه رشد پرشتاب جمهوری اسلامی ایران در علم

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از رشد علمی کشور خبر داد و گفت: پس از گذشت حدود ۳۹ سال از انقلاب اسلامی در ایران، موسسه‌های معتبر علمی جهان، رشد کشور ایران را در عرصه‌‏ علم و فناوری در ۳۹ سال اخیر پرشتاب ارزیابی کرده اند.

براساس گزارش اخیر موسسه نیچر ایندکس که در شماره ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی انتشار یافته، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با ۲۲ درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگترین جهش علمی را در حوزه‏های علوم و فنی مهندسی انجام داده و مقام نخست را در حوزه های علوم و فنی و مهندسی در سطح جهان کسب کرده است.

 به طور کلی میزان تولید علم ایران پس از انقلاب اسلامی تا سال ۲۰۱۷، برابر با ۳۷۷ هزار و ۴۰۸ مورد بوده است، در صورتی که تولید علم ایران قبل از انقلاب یعنی در فاصله زمانی میان سال‏های ۱۹۰۰ میلادی تا سال پیروزی انقلاب دو هزار و ۷۱۱ مورد بود.  به عبارت دیگر، برای کشور ایران از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۳۸۰ هزار و ۱۱۹ مورد مدرک در پایگاه WOS ثبت شده است که ۲/۹۹ درصد آنها مربوط به پس از انقلاب اسلامی ایران است.

دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد

شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور وزارت بهداشت فهرست دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی 20۱۹-۲۰۱۸ را تصویب کرد.

در این راستا با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درنظر گرفتن دانشگاه های برتر در رتبه بندی های OS، Times وShanghai لیست نهایی دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت متبوع جهت ورودی های سال تحصیلی ۲۰۱۹ - ۲۰۱۸ در رشته های علوم پزشکی تهیه شده است که در این لیست  ۶۴۵ دانشگاه از کشورهای مختلف مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند که با تایید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مطابق با رای صادره در دویست و سی و دومین جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور مورخ ۲۶ شهریور ۹۶ تصویب شد.

این لیست سالیانه مورد بازنگری قرار گرفته و از ابتدای سپتامبر ۲۰۱۸ تنها دانشگاه‌های موجود در این لیست جهت ادامه تحصیل مورد تایید بوده و مدارک صادره طبق ضوابط قابل ارزشیابی است. بر این اساس متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی باید از ابتدای سپتامبر ۲۰۱۸ تنها به دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت مراجعه کرده و به این نکته دقت داشته باشند که در صورت تحصیل در دانشگاه‌هایی غیر از ۶۴۵ دانشگاه تایید شده، پس از فراغت از تحصیل، مدارک آنها ارزشیابی نخواهد بود.

۱۸ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه بندی آسیایی تایمز

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایران با اشاره به انتشار ویرایش ۲۰۱۸ رتبه بندی تایمز خبر داد: در این نسخه ۱۸ دانشگاه ایران بین دانشگاه های برتر آسیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته میلادی، ۱۴ دانشگاه بوده است. دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز با رتبه های ۸۳ و ۸۸ آسیا بعد از دانشگاه نوشیروانی بابل رتبه دوم و سوم ایران را کسب کرده اند.

موافقت با انتقال ۱۰۰ دانشجوی ایرانی به دانشگاه‌های داخل کشور

شورای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در رشته های مختلف علوم پزشکی برگزار و با انتقال ۱۰۰ دانشجوی ایرانی به دانشگاه های داخل کشور موافقت شد.

بر اساس ضوابط آیین نامه مربوطه، با انتقال ۱۰۰ دانشجوی حائز شرایط در مقاطع مختلف تحصیلی به پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور و نیز دانشگاه آزاد اسلامی موافقت شد.

کد خبر 336489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.