غول منظومه شمسی در کنار ماه قرار می‌گیرد

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: نوزدهم بهمن ماه، سیاره غول پیکر مشتری به شکلی در راستای دید قرار می گیرد که  تصور می کنیم در نزدیکی ماه است. بنابراین این لحظه مقارنه ماه و مشتری، زمان خوبی است برای اینکه بتوانید سیاره مشتری را در کنار ماه به صورت درخشان قابل رویت است، سریع شناسایی کنید.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره رویدادهای نجومی هفته سوم بهمن ماه گفت: یکی از زیباترین اجرام آسمانی که امکان مشاهده ان به سهولت وجود دارد سیاره مشتری یا هرمز است؛ مُشتَری، هُرمُز، اورمزد، برجیس یا زاوش پنجمین سیاره از خورشید و بزرگ‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی است. این سیاره یک غول گازی با جرم یک هزارم خورشید است، ولی جرمی دو و نیم برابر تمامی دیگر سیاره‌های منظومه شمسی دارد. از نظر دوری از خورشید، هرمز پنجمین سیاره پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام است. در یک نگاه کوتاه، مشتری چهارمین جسم درخشان در آسمان پس از خورشید، ماه و ناهید است. اگرچه گهگاه مریخ (بهرام) درخشان‌تر به‌نظر می‌آید. به کمک دوربین دوچشمی برخی قمرهای مشتری نیز قابل دیدن است.

وی ادامه داد: جرم مشتری ۳۱۸ بار بیشتر از جرم زمین است. قطر آن ۱۱ برابر قطر زمین است. مشتری می‌تواند ۱۳۰۰ زمین را درخود جای دهد. میانگین دوری آن از خورشید در حدود ۷۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر است یعنی بیشتر از پنج برابر دوری زمین از خورشید. این سیاره اگر چه از خورشید بسیار دور است، اما همانطور که گفته شد از اجرام درخشان آسمان شب است. دلیل این درخشانی به بزرگی این سیاره بر می گردد که همین عامل موجب شده بتواند نور زیادی را که از خورشید به آن می تابد، منعکس کند. 

کارشناس نجوم با بیان اینکه یکی از پدیده های زیبای این هفته مقارنه ماه و مشتری است.، تصریح کرد: ساعت ۱:۱۴ بامداد ۱۹ بهمن ماه، این سیاره به شکلی در راستای دید قرار می گیرد که  تصور می کنیم در نزدیکی ماه  و در فاصله ۳/۸ درجه ای از آن قرار گرفته است. بنابراین این لحظه مقارنه ماه و مشتری، زمان خوبی است برای اینکه بتوانید سیاره مشتری را در کنار ماه به صورت درخشان قابل رویت است، سریع شناسایی کنید.

مرادی خاطر نشان کرد: پدیده بعدی این هفته به سیاره مریخ برمی گردد. بَهرام یا مِرّیخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. هر یک بار گردش این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷ شبانه‌روز زمین طول می‌کشد و طول شب و روزآن نیز از کرهٔ زمین کمی طولانی‌تر است. نام فارسی این سیاره بهرام و نام عربی آن مریخ است. به دلیل وجود ترکیبات آهن در خاک مریخ و غبارهای موجود در جو آن، این سیاره سرخ رنگ دیده می شود. شرایط این سیاره نسبت به سایر اجرام منظومه شمسی به زمین مشابه تر است و به همین دلیل دانشمندان فکر می کنند شاید بتوان روزگاری به آنجا مسافرت کرد و حتی ساختمانها و اقامتگاه هایی ساخت.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته، خبری منتشر شد که مدیر یک شرکت هلندی که مدعی بود می تواند انسانها را به مریخ بفرستد بار دیگر بر ادعای خود پافشاری کرده است، گفت: "بس لنسدورپ (Bas Lansdorp)" که صاحب این ایده است، اعلام کرده که شرکت او تا سال ۱۴۰۹ شمسی(۲۰۳۱َ میلادی ) در قالب طرحی موسوم به " مارس وان" می تواند انسانهایی را به مریخ بفرستد. البته این شرکت قرار بود در سال ۲۰۱۶ یک سفینه بدون سرنشین را به مریخ بفرستد که چنین اتفاقی رخ نداد و این شرکت نتواست این کار را انجام دهد. 

مرادی یادآور شد: به هر حال این نقطه سرخ رنگی که در آسمان می توانید مشاهده کنید شاید روزی خانه دوم انسانها شود.

مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: در این هفته، در سحرگاه جمعه ۲۰ بهمن ماه ساعت ۶:۳۶، مقارنه ماه و مریخ رخ خواهد داد. در واقع مانند آنچه که در مورد مشتری گفته شد، مریخ به گونه ای در راستای دید زمینیان قرار می گیرد که تصور می کنیم در فاصله ۴ درجه ای از ماه قرار گرفته است و این زمان هم فرصت خوبی است برای کسانی که علاقه دارند این سیاره زیبا را مشاهده کنند. چون در این زمان شما به راحتی میتوانید ماه را بیابید و در کنار آن مریخ را هم مشاهده کنید.

مرادی تاکید کرد: برای رصد مشتری و مریخ هیچ نیازی به ابزار رصدی نیست و مردم می توانند با چشم غیر مسلح این سیارات را مشاهده کنند. اما برای دیدن جزییات این سیاره ها، به ابزار رصدی مانند دوربین و تلسکوپ نیاز است.

کد خبر 336332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.