قانون مجازات اسیدپاشی ایران منسوخ شده است

عضو هیئت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مربوط به برخورد با اسید پاشی متعلق به سال ۱۳۳۷ است، گفت: ۶۰ سال از عمر این قانون می‌گذرد و می‌توان گفت قانون برخورد با اسیدپاشی در کشور، قانونی منسوخ شده است.

ناهید تاج‌الدین در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه عقب‌ماندن قانون از وضع موجود در حوزه اسیدپاشی منجر به تشدید این جرم شده است، اظهار کرد: طبق قوانین موجود، برای جرم اسیدپاشی، حبس تا پنج سال و دیه یا قصاص قابل طرح است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بااین‌حال، عملا قصاص در اسیدپاشی منتفی است، زیرا بیان می‌شود که قصاص باید دقیقا با جنایت برابر باشد و از آنجا که هیچ تضمینی وجود ندارد که در قصاص اسیدپاشی، فرد مجرم به اندازه قربانی آسیب ببیند، حکم به قصاص اسیدپاش داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی به مساله اسیدپاشی ورود کرده و راهکارهای قانونگذاری برای افزایش تامین امنیت زنان از جمله تهیه طرح مربوط به حوادث اسید پاشی را بررسی کرده است، افزود: در همین راستا  طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

تاج‌الدین در خصوص جزییات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی گفت: مواردی مانند قصاص نفس یا عضو، مجازات مشارکت در جرم، حمایت از بزه‌دیدگان اسیدپاشی، قائل‌نشدن هیچ‌گونه تخفیفی برای مرتکبان این جرم، تسریع در روند چنین پرونده‌هایی در محاکم قضائی و....عنوان شده است و باید توجه داشت که همه این موارد مربوط به پس از واقعه اسید پاشی است.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از وقوع اسیدپاشی در کشور نیازمند قوانین تعریف شده هستیم، افزود: ممنوعیت فروش اسید از جمله این پیشنیازهاست که متاسفانه با توجه به اینکه اسید، ابزار کار بسیاری از صنوف در تمام کشورهاست آن را به عنوان ابزار انتقام‌های کور می‌شناسند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر "اسید سولفوریک"  به عنوان خطرناک‌ترین اسید، لیتری ۱۰ هزار تومان در تمام ابزار فروشی‌ها قابل دسترسی است، تصریح کرد: از این رو ممنوعیت فروش اسید با توجه به دسترس پذیری آسان آن و نیز با توجه آمار ۳۴ درصدی  ابتلا به اختلالات روانی در جامعه امری ضروری و لازم‌الاجرا است چرا که اسید پاشی ممکن است ناشی از عقده حقارت اجتماعی یا اقتصادی و ... باشد.

وی با بیان اینکه اغلب اسیدپاشی‌های امروز اسیدپاشی‌های عاشقانه و ناشی از عقده حقارت اجتماعی است، اضافه کرد: بسیاری از خشونت هایی از این دست، ناشی از نداشتن مهارت دوست داشتن و دوست داشته شدن است یعنی هم اسید پاش مهارت دوست داشتن ندارد و هم قربانی‌های بی‌گناه و مظلوم اسید پاشی اغلب از مهارت دوست داشته شدن بی بهره‌اند و جای  این مهارت (دوست داشتن و دوست داشته نشدن ) در نظام تربیتی ما خالی است.

تاج‌الدین با تاکید بر اینکه ما با فرهنگ " دیگی که برای من نجوشه، ... " بزرگ شده‌ایم، ادامه داد: از این رو  خودخواهی‌های ما جاهایی خود را به شکل خشونت نشان میدهد. در اسید پاشی های عاشقانه، اسید پاش بزرگترین سرمایه نمادین طرف مقابل یعنی چهره اش را هدف قرار می‌دهد و این بیرحمانه ترین خشونت است.

کد خبر 336306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.