مدیریت شهری، رقیب و جایگزین موزه داران نیست

شهردار اصفهان گفت: مدیریت شهری رقیب و جایگزین موزه داران نیست، موزه داران باید با برنامه ریزی و قدرت در عرصه حضور داشته باشند تا تاریخ و هویت شهر را معرفی کنند.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر روز _چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه_ در بیست و دومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی "اصفهان فردا" در جمع موزه داران اصفهان گفت: موزه ها مامنی برای هویت ایرانی اسلامی هستند تا منبع اصلی و مرجع آیندگان حفظ شود و در امان بماند.

وی اصفهان را یک شهرموزه دانست و گفت: نخستین موزه ایران در سال ۱۳۱۰ به عنوان کاخ چهلستون در اصفهان راه اندازی شد و این مهم افتخاری برای کشور است.

شهردار اصفهان موزه ها را آموزنده درس های مهم به افراد دانست و اظهار کرد: موزه ها همچون کتاب تاریخ هستند که از طریق آنها می توان به هویت و فرهنگ یک کشور دست یافت. در موزه ها پیروزی ها و شکست ها به تصویر کشیده می شود و نقوش روی ظروف سفالین و کاشی ها و فرش ها معرف فرهنگ و هویت کشور هستند.

نوروزی با تاکید بر این که موزه داران کلیدداران گنجینه اصیل ملی هستند اظهار کرد: این قشر با هنر، ذوق و عشق مرتبط هستند. امروزه موزه داری کاری موثر در اقتصاد فرهنگی یک کشور است و این قشر ارتباط نزدیکی با گردشگران دارد.

شهردار اصفهان با بیان این که اصفهان نیاز به موزه ندارد و هر کجای این شهر موزه است، عنوان کرد: اصفهان شهری خلاق و توانمند است و امروز این سمبل ها در اختیار موزه داران است که کلیدهای گنجینه های اصیل شهر را در دست دارند تا به نسل های بعدی واگذار کنند.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای برنامه بازدید از موزه های از سوی موزه داران گفت: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که نوجوانان جذب موزه ها شوند و تنوع و جاذبه داشته باشد که خانواده ها با همدیگر در موزه ها حضور یابند.

نوروزی با اشاره به این که ۱۰۲ اثر در اصفهان دارای مهر اصالت است اظهار کرد: هزاران اثر دیگر در این شهر وجود دارد و به همین دلیل اصفهان را گنجینه و شهر موزه می نامند. این شهر مستعد داشتن موزه ای همچون لوور پاریس است و لازم است چنین جاذبه گردشگری در شهر اصفهان ایجاد شود و این مهم نیاز به انسجام دارد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری برای موزه داران نقش تسهیل گری خواهد داشت، گفت: مدیریت شهری رقیب و جایگزین موزه داران نیست، موزه داران باید با برنامه ریزی و قدرت در عرصه حضور داشته باشند تا تاریخ و هویت شهر را معرفی کنند.

وی با تاکید بر این که رونق شهر و اقتصاد با حضور گردشگران محقق می شود که این مهم با فعالیت موزه داران صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: زمانی که اقتصاد شهر رو به بهبودی برود کسالت از شهر رخت بر می بندد و شادابی در شهر حکم فرما می شود، لذا لازم است موزه داران موزه ها را از حالت سکون و کسلی بیرون بیاورند.

نوروزی تاکید کرد: مدیریت جدید شهری راه و مسیر را برای موزه داران هموار می کند، اما از سوی دیگر موزه داران باید فعال تر از قبل باشند و با برنامه ریزی دقیق و تقویت تشکل و انجمن خود موزه جامعی را تاسیس کنند.

وی با اشاره به این که شهرداری در نظر دارد کارخانه ریسباف را به موزه تبدیل کند و تاکنون جلساتی در این خصوص برگزار کرده است، اذعان داشت: موزه داران باید با قدرت، قوت ، انگیزه و با امید به آینده زمینه را برای حضور گردشگران فراهم کنند، این امر بهترین مسیر برای تقویت حوزه اشتغال‌زایی، اقتصادی و رفع رکود است که لازم است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

شهردار اصفهان با بیان این که رونق صنعت گردشگری رونق موزه ها را به دنبال دارد، ادامه داد: مجموعه داران و موزه داران باید برای موزه ها برنامه داشته باشند و سعی کنند با آموزش و فعالیت بیشتر برندینگ ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: موزه داران با اتحاد، انسجام، تعامل و هم افزایی و تسهیل امور، راه را برای رسیدن اهداف هموار می کنند، چرا که موزه ها مکان درآمدزا، فرهنگی و معرفی تاریخ شهر و هویت کشور هستند.

کد خبر 336260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.