گزیده‌ای از رویدادهای دانشگاه در هفته‌ای که گذشت

در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای مربوط به دانشگاه‌های استان و کشور در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بسته خبری ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری مربوط به دانشگاه را مرور می‌کنیم.

۲۰ فارسی­ آموز در اصفهان سنجیده شدند

 روابط عمومی دانشگاه اصفهان اعلام کرد: برای نخستین بار آزمون استاندارد سنجش زبان فارسی به صورت متمرکز در دانشگاه‌های کشور در روزهای پنجشنبه (آزمون عمومی) و جمعه (آزمون دانشگاهی) ۵ و ۶ دی ماه از جمله در دانشگاه اصفهان برگزار ‌شد. که تعداد ۳۰ فارسی­ آموز در این آزمون در این دانشگاه ثبت نام کرده بودند و از این تعداد ۲۰ نفر (۱۲ نفر در سامفای عمومی و ۸ نفر در سامفای دانشگاهی)، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در آزمون­ های مهارت‌های شنیداری، خوانداری و نوشتاری (آزمون کتبی) و مهارت گفتاری (آزمون شفاهی) شرکت کردند.

زبان فارسی بر خلاف زبان‌های دیگر که دارای آزمون‌های بسندگی چون تافل و آیلتس (انگلیسی)، دلف (فرانسه) و زددی (آلمانی) است، تاکنون از داشتن آزمون­ های بسندگی استاندارد و یکپارچه در سطح کشور بی­ بهره بوده است. نخستین آزمون سنجش مهارت های زبان فارسی (سامفا) با حضور بیش از ۶۰۰ زبان آموز خارجی از ۳۲ کشور در دو بخش عمومی و دانشگاهی در دانشگاه‌های تهران، بین‌المللی امام خمینی، مشهد، اصفهان و بوعلی سینای همدان برگزار شد. از سال آینده آزمون "سامفا" طبق جدول زمانبندی حداقل دو بار در سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و قبولی در آزمون سامفا ملاک پذیرش دانشجویان غیر ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور خواهد بود. بخش دانشگاهی آزمون سامفا برای چهار گروه علوم پایه و فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی طراحی شده که دانشجویان غیرایرانی با توجه به رشته تحصیلی مورد علاقه خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران در آزمون دانشگاهی شرکت می‌کنند.

تولید داروی گران قیمت درمان سرطان در اصفهان میسر می‌شود

محمد امیری، مدیر مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: محققان مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد نجف‌آباد موفق به پرورش نوعی عقرب و تولید داروی گران‌قیمت درمان سرطان شدند.

ثبت نام کنکور سراسری 97 

ثبت نام آزمون سراسری سال 97 تا 11 بهمن صورت گرفت. بیش از 800 هزار داوطلب در آزمون سراسری ۹۷  ثبت نام کردند.بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون سراسری سال ۹۷ در روزهای پنج‌شنبه هفتم و جمعه هشتم تیرماه ۹۷ در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار می‌شود و نتیجه اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم می‌شود و کارنامه مربوط در دهه دوم مرداد ماه ۹۷ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

مدارس سما در کشورهای همسایه تاسیس می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که سازمان سما در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و آذربایجان مدرسه تأسیس می کند و در تأسیس مدارس در کشورهای همسایه علاوه بر درآمدسازی به فکر فرهنگ سازی تمرکز شده است. سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی (سما) سازمانی غیردولتی وابسته به دانشگاه آزاد است که در سال ۱۳۷۰ با هدف توسعه و گسترش فضای آموزشی ایران تاسیس شد. این سازمان، ۵۸۸ مدرسه به اضافه ۱۷۱دوره پیش دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی با بیش از ۷۶ هزار دانش آموز و همچنین ۱۲۰ آموزشکده فنی و حرفه ای با حدود ۹۵ هزار دانشجوی مقطع کاردانی فنی حرفه ای دارد. 

دانشگاه صنعتی اصفهان ششمین دانشگاه ایران در رتبه‌بندی وبومتریکس

نظام رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس جدیدترین رتبه بندی خود را اعلام کرده است که بر اساس آن در میان ۶۰۰ دانشگاه ایرانی ۸ دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. بر اساس این رتبه بندی، در بخش جهانی دانشگاه‌های هاروارد، استانفورد، انستیتو فناوری ماساچوست، کالیفرنیا برکلی، واشنگتن، میشیگان، آکسفورد، کورنل، کلمبیا و پنسیلوانیا در این رده بندی ۱۰ رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. 

اعلام همکاری دو جانبه دانشگاه‌های وین و دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان از همکاری دو جانبه بین دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنرهای کاربردی و گروه باستان شناسی دانشگاه وین با دانشگاه هنر اصفهان خبر داد.  هیئت اعزامی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روزهای سوم و چهارم بهمن (۲۳ و ۲۴ ژانویه) به سرپرستی سالار آملی، ریاست دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم به اتریش سفر کردند. این سفر به دنبال حضور هیئت بلند پایه ای از دانشگاه های اتریش در تهران صورت گرفت.

ویزیت رایگان ۵ هزار نفر توسط بسیج دانشگاه آزاد اصفهان

کریمی، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیست و دومین اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) به مدت پنج روز  در منطقه محروم جوی‌آباد اصفهان برگزار شد. دیگر برنامه خدمت رسانی بسیج دانشگاه پایش سلامت در مساجد سطح شهر است که به موجب آن هرماه یکی از مساجد سطح شهر انتخاب و پایش سلامت شامل تست قند خون، فشار خون و ... انجام می شود. در برنامه این ماه بسیج دانشجویی حضرت زینب (س) دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اصفهان در مسجد حضرت جوادالائمه(ع)خوراسگان به ارایه خدمات پایش سلامت پرداختند.

محققان اصفهانی موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی بتن شدند

امیر ظهرابیسرپرست تیم بتن دانشجویی نقش‌جهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: تیم بتن دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برای سومین سال پیاپی موفق به کسب سه مقام برتر در مسابقات تکنولوژی ساخت و تولید بتن موسسه بین‌المللی بتن آمریکا(ACI) شاخه ایران شد. این مسابقات که یکی از معتبرترین مسابقات بین المللی بتن در دنیا است با نام مسابقات موسسه بین‌المللی (ACI) بتن امریکا شاخه ایران هر ساله پنجم و ششم دی ماه به مناسبت زلزله بم در چند گرایش در تهران برگزار  شد. امسال نیز در بیستمین دوره مسابقات تکنولوژی ساخت و تولید بتن موسسه بین المللی بتن آمریکا شاخه ایران که به میزبانی این موسسه برگزار شد، ۵۸ تیم شرکت‌کننده از دانشگاه‌های کشور در ۹ رشته تخصصی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

امکان بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی دانشگاه آزاد

 دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد که دانشجویان دانشگاه آزاد که به هر دلیل انصراف داده و ترک تحصیل کرده‌اند، می‌توانند درخواست بازگشت به تحصیل خود را به دانشگاه ارائه دهند تا درباره بازگشت آنها تصمیم‌گیری شود. بازه زمانی خاصی را برای بازگشت به تحصیل تعریف نکرده‌ایم ولی در دستورالعمل، بازگشت همان ۵ سال است، یعنی اگر بیش از ۵ سال باشد باید واحدها تطبیق داده شود.

جشنواره دانشجویان نمونه، نیمه اول اسفند برگزار می‌شود

اداره کل روابط عمومی وزارت علوم از برگزاری جشنواره تقدیر ازدانشجویان نمونه در نیمه اول اسفند ماه خبر داد. در حال حاضر مرحله انتخاب دانشجویان نمونه سال ۹۶ در دو وزارت خانه علوم و بهداشت به پایان رسیده و لیست افراد معرفی شده آماده است و در این مراسم ۲۷ نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری برگزیده خواهند شد ودرنیمه اول اسفند با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری معرفی و تقدیر می‌شوند. ثبت نام "بیست و ششمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه" که از نیمه دوم مهرماه آغاز شده بود، روز چهارشنبه سوم آبان ماه پایان پذیرفت و در مجموع ۴ هزار و ۶۲۴ نفر ثبت نام کردند که تنها ۱۶۱۶ نفر موفق شدند مدارک خود را در سامانه بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه ثبت کنند.

از کل تعداد ثبت نام کنندگان بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه، تعداد ۱۰۶۱ نفر آنها از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و تعداد ۵۵۵ نفر نیز از دانشجویان دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند. به طور کلی تعداد ۹۱ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و به وزارت علوم معرفی شدند که پس از داوری درمرحله کشوری، تعداد ۲۷ نفر برگزیده می‌شوند.

ثبت‌نام کاردانی دانشگاه آزاد تمدید شد

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد زمان ثبت نام براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیمسال دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه آزاد را تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه اعلام کرد. متقاضیان ثبتنام براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته این دانشگاه می توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی های کامل در خصوص انتخاب رشته اقدام کنند.

متقاضیان در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم بعد از تهیه کارت اعتباری، نسبت به ثبت نام در ۲۰ رشته محل در مقطع کاردانی ناپیوسته و در یک رشته و ۲۰ محل دانشگاهی در مقطع کاردانی پیوسته اقدام کنند.

نتایج آزمون فراگیر ارشد پیام نور ۱۷ بهمن اعلام می‌شود

فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره های فراگیر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور سه شنبه ۱۷ بهمن ماه اعلام می شود. بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره های فراگیر مقطع کارشناسی ارشد بهمن ماه ۹۶ دانشگاه پیام نور (نوبت هجدهم) سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در سایت سازمان سنجش منتشر می شود. آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور جمعه ۸ دی ماه با رقابت ۵۶ هزار و ۱۷۹ نفر برگزار شد.

توقف اعطای بورس داخلی دانشجویان دکتری

سازمان امور دانشجویان از توقف اعطای بورس داخلی دانشجویان دکتری به دلیل بالا بودن تعداد فارغ‌التحصیلان خبر داد. امسال تعداد ۲ هزار نفر از جمعیت دانشجویی از فرصت مطالعاتی داخل و خارج از کشور استفاده می‌کنند.

تکمیل ظرفیت کارشناسی علوم پزشکی دانشگاه آزاد آغاز شد

دانشگاه ازاد از اضافه شدن رشته محل های تکمیل ظرفیت گروه علوم پزشکی رشته های با آزمون ۹۶ دانشگاه آزاد به سامانه مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه خبر داد. ثبت نام تکمیل ظرفیت رشته های آزمون سراسری ۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی که از روز ۲۸ دی ماه آغاز شده بود تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۰ بهمن ماه تمدید شد و رشته محل های تکمیل ظرفیت گروه علوم پزشکی نیز به این سامانه اضافه شد.

داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری ۹۶ که متقاضی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند و در مرحله قبلی انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و یا شرکت نکرده اند می توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org نسبت به انتخاب حداکثر بیست رشته محل اقدام کنند. امکان ویرایش رشته محل های انتخابی تا پایان مدت زمان ثبت نام برای داوطلبان فراهم است

۳ دانشگاه آزاد اصفهان در میان یکصد دانشگاه برتر ایران

انتشار نسخه ماه جولای ۲۰۱۸ رتبه‌بندی وبومتریک حاکی از حضور دانشگاه های آزاد اسلامی واحد استان اصفهان، نجف آباد و شهرضا در میان یکصد وب سایت برتر دانشگاه‌های ایران در رنکنیگ جهانی است. بر اساس نسخه جولای ۲۰۱۸ رتبه‌بندی وبومتریک که نخستین نسخه این رتبه‌بندی در سال جدید میلادی است، وب‌سایت دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، ماساچوست، برکلی، واشنگتن، میشیگان، آکسفورد، کرنل، کلمبیا و پنسیلوانیا به ترتیب در جایگاه ۱۰ وب‌سایت نخست دانشگاهی در بین وب‌سایت‌های دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند. بررسی وضعیت جایگاه وب‌سایت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه‌بندی حاکی از این است که ۲۲ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در میان یکصد وب سایت برتر دانشگاه‌های ایران قرار دارند.

کد خبر 336220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.