چهار قلوهای "سلطان" با یک دست بزرگ نمی‌شوند

تولد چند قلوها در ایران با توجه به تغییر در سبک زندگی روبه افزایش است و هنوز حمایت از خانواده‌های این نوزادان حلقه مفقوده اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی تولد چند قلوها را نعمت الهی و برخی حادثه غیر مترقبه تلقی می‌کنند! اما خانواده‌های‌شان در کنار شادی مضاعفی که از تولد فرزندانشان دارند دچار دل نگرانی‌هایی در خصوص تامین مخارج آینده آنها می‌شوند.

بنا بر اعلام مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان، "بیش از سه درصد از تولدهای کشور متعلق به نوزادان چند قلو است و در استان اصفهان این آمار با ۳.۴ درصد از نوزادان بالاتر از میانگین کشوری است.  از ۸۳ هزار  و ۸۱۰ نوزاد متولد شده در استان اصفهان در سال ۹۵  تعداد دو هزار و ۸۷۱ نوزاد حاصل چندقلوزایی بوده است". چندقلوهایی که با تولدشان در کنار شادی مضاعفی که به خانواده‌هایشان هدیه می‌دهند دل‌نگرانی‌هایی را نیز برای تامین مخارج و آینده آنها ایجاد می‌کنند.

پزشکان تولد چندقلوها را ریشه در موروثی بودن، ازدواج در سنین بالا، مصرف داروهای هورمونی و مصرف خوراکی‌های ناسالم می‌دانند و بر این باورند که طی یک دهه اخیر با افزایش چشمگیر تولد چندقلوها در کشور روبرو هستیم.

با نگاهی گذرا به تولد نوزادان چند قلو در خانواده‌های اصفهانی در می‌یابیم که اغلب این نوازدان در خانواده‌هایی با بضاعت مالی نامناسب به دنیا آمده و اغلب این خانواده‌ها برای تامین مخارج اولیه فرزندانشان از جمله خوراک و پوشاک درجا می‌زنند و همواره چشم به یاری نهادهای حمایتی دارند.

انتظار چهار قلو را نداشتم!

"نازنین زهرا"، "نیلوفر"، "نهال" و "علی اصغر" چهار قلوهای چادگانی هستند که یکشنبه هفته جاری در بیمارستان عسکریه اصفهان متولد شدند. سلطان مرادی، پدر این خانواده کارگر فصلی فضای سبز چادگان است، او که در سن ۲۸ سالگی دارای چهار فرزند شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: " حدود دو سال و نیم از ازدواجمان می‌گذرد، پس از ازدواج متوجه شدم که مادر بزرگ همسرم دو قلوزا بوده و از همان زمان انتظار تولد دوقلو را داشتم اما هرگز به تولد چهارقلوهایم فکر نمی‌کردم"

وی که معتقد است برای تولد چهارقلوهایش باید شکرگذار خدا باشد، ادامه می‌دهد" در ماه سوم متوجه شدیم که فرزندان‌مان چهارقلو هستند، خیلی شوکه شده بودم، اما ناراحت نشدم چون معتقدم انسان باید در تمام لحظات شکرگذار خدا باشد، به هر حال این را می‌دانستم که خیلی‌ها سالهاست در انتظار داشتن فرزند هستند اما به یکباره رحمت الهی به خانه من سرازیر شد و خداوند چهار فرزند سالم به من عطا کرد".

پدر چهارقلوها تصریح می‌کند: "همسر ۲۲ ساله من که صفورا نام دارد، پس از گذشت ۳۲ هفته از دوران بارداری، زایمان خود را در بیمارستان عسکریه اصفهان انجام داد و چهارقلوها را به دنیا آورد، البته ما به دلیل نبود امکانات کامل پزشکی در شهرستان چادگان مجبور شدیم برای به دنیا آوردن فرزندانمان به اصفهان سفر کنیم".

او همچنین از دغدغه‌هایش در خصوص تولد چهار فرزندش سخن به میان می‌آورد و می‌گوید:" با توجه به اینکه وزن هر یک از این فرزندانم در زمان تولد کم بود، به گفته پزشک برای رسیدن به وزن مطلوب باید به مدت دو هفته در دستگاه‌های مخصوص بخش ‌ای. سی. یو کودکان بیمارستان نگهداری شوند که هزینه کرایه هر کدام از این دستگاه‌ها برای هر شب ۵۰۰ هزار تومان است، به این معنا که من هر شب باید برای حفظ جان چهارقلوها، دو میلیون تومان پرداخت کنم تا در دستگاه بمانند، اما تأمین این مخارج از عهده من خارج است".

سلطان با بیان اینکه بیمارستان عسکریه تنها از دریافت هزینه بستری و پرستاری صرف نظر کرده است، می گوید: "من یک کارگر فصلی شاغل در فضای سبز دهکده زاینده‌رود چادگان هستم که در طول یکسال تنها شش ماه کار دارم و شش ماه بی‌کار، حالا این دغدغه را دارم که مخارج بیمارستان و نگهداری از فرزندانم را چگونه تامین کنم".

کمک ۱۰۰ هزار تومانی بهزیستی به هر قل!

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز در این باره در  گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر دو مورد پنج قلو، ۱۳ مورد چهار قلو، ۳۸۰ مورد سه قلو و یک هزار و ۵۶۰ مورد دو قلو تحت پوشش بهزیستی است.

وی  که معتقد است خدماتی که از سوی بهزیستی به خانواده‌های دارای چندقلو ارایه می‌شود بسیار ناچیز است، ادامه می‌دهد: که خدمات بهزیستی به آنها بسیار کم است، به طوری که به ازای هر قل سالانه تنها می‌توانیم مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کمک کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان می‌افزاید: سعی می‌کنیم به صورت موردی شیر خشک در اختیار چند قلوها قرار دهیم، اما با توجه به اینکه وزارت بهداشت موافق دادن شیر خشک به نوزادان نیست، در سهمیه شیر خشک دچار محدودیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این خانوارها مسکن است، ادامه می‌دهد: باید برای تامین محل سکونت آنها چاره اندیشی شود زیرا بیشتر افراد حاضر به اجاره منزل خود به این خانواده‌ها نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا امکان واگذار یک یا چند فرزندی که در خانواده به صورت چند قلو دنیا آمده‌اند به والدین در انتظار فرزند وجود دارد؟ می‌گوید: بی شک هرگز یک خانواده حاضر و راضی نیست که ‌فرزند خود را واگذار کند، اما چنانچه چنین تصمیمی هم داشته باشند، راهکار قانونی وجود ندارد.

فرشاد تاکید می‌کند: مردم باید به خانواده هایی که دارای فرزندان چند قلو می شوند، کمک کنند تا این فرزندان در آغوش خانواده‌های خود بزرگ شوند.

قانون حمایت از خانواده‌های چندقلوزا قانونی نانوشته است

کوروش محمدی، مشاور رییس سازمان بهزیستی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه قانون حمایت از خانواده‌های چندقلوزا قانونی نانوشته است، می‌گوید: تولد نوزادان چندقلو جزو موارد خاص تلقی می‌شود چرا که تعداد این تولدها کم است.

وی که معتقد است با تولد نوازدان چهار یا پنج قلو، به دلیل استثنا بودن جامعه متوجه حضور آنها می‌شود، می ‌افزاید: این نوع تولد تفاوت آشکار با شرایط عادی دارد و احساس مسئولیت‌ نسبت به این خانواده‌ها باید فراتر از مسئولیت‌ها باشد.

این آسیب‌شناس اجتماعی که معتقد است تصویب قانونی جامع برای خانواده‌های دارای چندقلو در حال حاضر ضرورتی ندارد، می‌افزاید: در این زمینه کمک‌های مقطعی را از سوی دستگاه‌های حمایتی داریم که باید سازماندهی شود.

وی که معتقد است وزارت بهداشت و درمان باید اصلی‌ترین حامی این نوازدان باشد، تصریح می‌کند: نباید اجازه دهیم عزت نفس این خانواده‌ها آسیب ببیند و برای دریافت حمایت دچار کاغذبازی شوند.

محمدی می‌افزاید: حمایت جامع از خانواده‌های چندقلوزا جزو حلقه‌های مفقوده ماست که باید با برنامه‌ریزی تعریف شده اصلاح شود.

گزارش از راضیه کشاورز - خبرنگار ایمنا

کد خبر 336202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.