تامین ۱۰ درصد نیاز دامی کشور از برزیل و فرانسه

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۱۰ درصد نیازهای دامی کشور از کشورهایی همچون برزیل و فرانسه وارد می شود که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن برای کل کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر حسین افیونی ظهر امروز _چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: علیرغم خشکسالی های موجود در استان، افزایش معقول و منطقی نسبت به برنامه های خود داشته ایم، به طوری که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن شیر خام در اصفهان تولید شده که ۴۰۰ هزار تن از آن مازاد بوده و صادر می شود.

وی با بیان اینکه اصفهان در زمینه تولید گوشت مرغ و بوقلمون به ترتیب رتبه های دوم و نخست در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: اگر از لحاظ بهداشتی در شرایط قرمز قرار نگیریم، می توانیم بخشی از این تولیدات را صادر کنیم. همچنین در سطح استان نزدیک به 100 هزار تن تولید تخم مرغ داشته ایم که بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن از آن صادر می شود. باید تاکید کرد که سیاست های سازمان جهاد کشاورزی تنها به توسعه کمی محدود نشده و افزایش تولید کیفی با توجه به رعایت شرایط تغذیه ای دام و طیور را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ کشور دنیا با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست به گریبان هستند، اظهار کرد: در ایران نیز ۲۰ استان به این وضعیت دچار شده اند، البته در استان اصفهان این مسئله به خوبی مدیریت شده است، به نحوی که از ابتدای مهر ماه جاری از ۲۱ میلیون قطعه پرنده معدوم شده در کل کشور، ۹۰۰ هزار قطعه آن به اصفهان مربوط بوده است.

افیونی اظهار کرد: شدیدترین آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان های قم، تهران، البرز و آذربایجان شرقی وجود دارد و در چنین شرایطی می توان گفت ۳۰ درصد ظرفیت تولید کشور معدوم شده است، اگر اتفاقی در این زمینه در استان های دیگر بیفتد استان اصفهان نیز از آن متاثر می شود، اما امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده ماه های باقی مانده از فصل سرد سال را نیز به خوبی طی کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان از تغییر سیاست گذاری های جهاد کشاورزی در شهر فریدن خبر داد و گفت: این شهر امروزه به عنوان قطب تولید جوجه یک روزه بوقلمون شناخته شده و مشتریان بسیاری از کشورهای اروپایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های جهاد کشاورزی ارتقاء بهره وری دام بوده که تولید بز شیری از این جمله است تا بتوان از گوشت و شیر آن استفاده کرد، در این راستا دام هایی به عنوان نمونه از کشور فرانسه وارد شده تا با نمونه های داخلی سنتز شود، البته ۱۰ درصد نیازهای دامی ما از کشورهایی مثل برزیل و فرانسه وارد می شود که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن برای کل کشور است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: فرایند تولید محصولات کشاورزی توسط صنایع تبدیلی تکمیل می شود که از ۲۶۰ پروژه ۱۱ مورد آن در سال جاری در حال انجام است و برای ۲۵۴ نفر اشتغال ایجاد کرده، بزرگترین پروژه صنایع تبدیلی نیز شرکت صنایع لبی اسپادان با هزینه ای بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان است.

منصور قماشی ادامه داد: احداث کشتارگاه های مرغ، صنایع تولید خوراک طیور، میوه خشک، پودرهای خوراکی نظیر قهوه و انواع غذاهای آماده از دیگر پروژه های صنایع تبدیلی است.

وی تصریح کرد: ۱۱۰ طرح به کارگروه رفع محرومیت استانی معرفی شد که ۹۸ طرح آن مصوبه گرفت و  ۲۳ طرح آن تسهیلات دریافت کرده است. ۴۳ طرح نیز به صندوق توسعه ملی معرفی شد که ۱۱ طرح آن مصوبه گرفت و ۷ طرح در صف تسهیلات قرار گرفت.

کد خبر 336177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.